Εκδήλωση ελληνικού ενδιαφέροντος για παραχώρηση βρετανικών ναρκοθηρευτικών

 
eurwph

Ενημερώθηκε: 13/02/24 - 13:03

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Η χθεσινή «αποκάλυψη» από τον ίδιο τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης κ. Νίκο Δένδια στον προσωπικό του λογαριασμό στο «Χ», αλλά και στη συνέχεια στην επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ αναφορικώς με τη σημερινή του συνάντηση με τον Βρετανό Υφυπουργό Αμύνης κ.Τζέϊμς Χίππυ, για την από μέρους του εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πιθανότητα παραχωρήσεως στην Ελλάδα ναρκοθηρευτικών που σήμερα υπηρετούν στο Royal Navy, ανοίγει ασφαλώς ένα νέο – και εξαιρετικά ενδιαφέρον – κεφάλαιο στην τεράστια κατηγορία των εξοπλιστικών του Πολεμικού Ναυτικού!

Και αυτό, επειδή, αν και το ναρκοθηρευτικό ως κατηγορία πλοίου, είναι πολύ πιο φτηνό και λιγότερο μεγαλοπρεπές σε σχέση με μία φρεγάτα, εντούτοις η αποστολή του να διατηρεί τις θαλάσσιες οδούς επικοινωνιών «ανοικτές» από ένα αθόρυβο, «ύπουλο», όπλο όπως είναι η νάρκη θαλάσσης που μπορεί να ποντιστεί πολύ εύκολα και με διάφορους τρόπους και να «μολύνει» μια ολόκληρη περιοχή επί δεκαετίες παραμένουσα εν υπνώσει, είναι αντιστρόφως ανάλογη της μικρής αξίας κατασκευής του. Ιδίως δε γιατί αυτή η αποστολή του είναι συνεχής και μάλιστα ακόμα και στη διάρκεια της ειρήνης.

«…Συζητήσαμε επίσης για την πιθανή παραχώρηση ναρκοθηρευτικών από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ελλάδα», ήταν η φράση – κλειδί του κ. Δένδια και αυτό γιατί ΣΗΜΕΡΑ, το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει μόλις τρία ναρκοθηρευτικά, από τα οποία τα δύο είναι αμερικανικής κατασκευής, τύπου “Osprey”, τα Ν/ΘΗ «ΕΥΝΙΚΗ» (Μ-60) και Ν/ΘΗ «ΚΑΛΛΥΨΩ» (Μ-63), και ένα μόνο, το Ν/ΘΗ «ΕΥΡΩΠΗ» (Μ-62) είναι βρετανικής κατασκευής, τύπου “Hunt”. Παρόμοιο τύπου “Hunt”, ήταν και το άτυχο Ν/ΘΗ «ΚΑΛΛΙΣΤΩ» (Μ-63), το οποίο στις 27 Οκτωβρίου 2020 συγκρούστηκε με το container-ship “Maersk Launceston”, έξω από το λιμάνι του Πειραιώς, υφιστάμενο πολύ μεγάλες ζημιές (του αποκόπηκε όλη η πρύμνη), θεωρούμενο έκτοτε ως «ολική απώλεια».

Έτσι το ΠΝ έμεινε τώρα με τρία μόνο ναρκοθηρευτικά και πλήθος υποχρεώσεων, εθνικών και συμμαχικών (ΝΑΤΟ), καθώς συμμετέχει ανελλιπώς στη 2η Μόνιμη Ναυτική Δύναμη Αντιναρκικού Πολέμου της Συμμαχίας (SNMCMG-2), που έχει τομέα ευθύνης ολόκληρη τη Μεσόγειο, όπου μετέχει επίσης ανελλιπώς η Τουρκία για προφανείς λόγους, και μάλιστα κατά το τρέχον εξάμηνο ο Διοικητής της SNMCMG-2 είναι Έλληνας αξιωματικός, ο Πλοίαρχος Φώτιος Παρασκευάς ΠΝ, ο οποίος ανέλαβε τη Διοίκησή της ακριβώς ένα μήνα πριν, στις 12 Ιανουαρίου 2024, από τον Ιταλό προκάτοχό του Διοικητή. Ευτυχώς η Ελλάδα συμμετέχει με το Πλοίο Γενικής Υποστηρίξεως (ΠΓΥ) «ΗΡΑΚΛΗΣ», μία από τις δωρεές του Υποναυάρχου ε.τ. Π.Λασκαρίδη προς το αγαπημένο του ΠΝ, για να μην ξεχνιόμαστε, που εκτελεί καθήκοντα πλοίου – διοικήσεως της SNMCMG-2 με «ευπρόσωπο τρόπο», για να το θέσουμε κομψά.

Τι έχουν οι Βρετανοί και τι ζητούμε εμείς;

Οι Βρετανοί, μέσω των ναυπηγείων τους της Vosper Thornycroft – τα ίδια ναυπηγεία που σχεδίασαν τις πυραυλακάτους τύπου “Super Vita”, κλάσεως «Ρουσσέν», από τις οποίες ναυπηγήθηκαν επτά (5+2) συνολικώς στην Ελλάδα από τα «Ναυπηγεία Ελευσίνος» - ναυπήγησαν για την κάλυψη των δικών τους επιχειρησιακών αναγκών 12 σκάφη τύπου “Hunt”. Δύο από αυτά πήρε το ΠΝ, έναντι συμβολικού τιμήματος, στο πλαίσιο του προγράμματος ναυπηγήσεως των επτά προαναφερθεισών πυραυλακάτων. Σήμερα το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό (Royal Navy) έχει στη διάθεσή του έξι ναρκοθηρευτικά τύπου “Hunt”.

Τα ναρκοθηρευτικά τύπου “Hunt” είναι κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα για την ελαχιστοποίηση του μαγνητικού ίχνους και διέθετε υψηλή αντοχή στις υποθαλάσσιες εκρήξεις.

Η Ελλάδα διερευνά δηλαδή την απόκτηση κάποιου ή κάποιων από αυτά, αν και εφόσον και κυρίως πότε, μπορούν να διαθέσουν οι Βρετανοί από έναν τύπο που γνωρίζει ΑΡΙΣΤΑ, καθώς έχει ήδη ένα να επιχειρεί στο πλαίσιο της ιστορικής Διοικήσεως Ναρκοπολέμου (ΔΝΑΡ) του Αρχηγείου Στόλου και επομένως έχει ήδη «στρωμένες» γραμμές εκπαιδεύσεως του προσωπικού στον τύπο και ανταλλακτικών («αμοιβών») για το σκάφος ή σκάφη που ήθελε αποκτηθούν δια παραχωρήσεώς τους από βρετανικής πλευράς, όπως ΣΑΦΩΣ σημείωσε ο ίδιος ο κ.ΥΕΘΑ.

Ασφαλώς δεν είναι εύκολη αποστολή αλλά δεν είναι και αδύνατη.

Πάντως η όλη κατάσταση είναι κρίσιμη από πλευράς ΠΝ, που είναι προφανές ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις αποστολές του με τρία μόλις ναρκοθηρευτικά. Και πρέπει να σημειωθεί ότι στο πρόσφατο παρελθόν το ΠΝ έχασε μία άλλη ευκαιρία να αποκτήσει μέχρι έξι ολλανδικά ναρκοθηρευτικά τύπου “Alkmaar”, που είχαν προσφερθεί στο πλαίσιο της ολλανδικής συμμετοχής και προτάσεως στο πρόγραμμα ναυπηγήσεως της νέας φρεγάτας του ΠΝ. Όταν οι Ολλανδοί είδαν ότι δεν είχαν πιθανότητες να κερδίσουν και στο μεταξύ είχε ξεσπάσει και ο πόλεμος με τη Ρωσία, παραχώρησαν 2 από αυτά στο Ουκρανικό Ναυτικό, για να χρησιμοποιηθούν στη διατήρηση «ανοικτών» των θαλάσσιων οδών επικοινωνιών των ουκρανικών λιμανιών με τα διεθνή ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα, με την υποχρέωση να του τα δώσουν στις αρχές του 2025. Λογικά θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα τέσσερα σε μετέπειτα χρόνοι.

Τέλος, κάτι «σχετικό-άσχετο» που αφορά τη Διοίκηση Ναρκοπολέμου και το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό και γενικότερα τους Βρετανούς, οι οποίοι προσέχουν όλως ιδιαιτέρως τέτοιες ιστορικές «λεπτομέρειες».

Η ΔΝΑΡ συγκροτήθηκε ως ξεχωριστή Διοίκηση Ναρκοπολέμου στο ΠΝ με την επωνυμία ΕΜΑΝ (=Εξουδετέρωση Μαγνητικών Ακουστικών Ναρκών) το Δεκέμβριο του 1941 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, με τη βοήθεια του Royal Navy, με πρώτο της Διοικητή τον τότε Αντιπλοίαρχο Εμμανουήλ Ματθαίο ΒΝ, μία μορφή του Ναυτικού μας, ο οποίος αργότερα, αφού παρέδωσε τη Διοίκηση της ΕΜΑΝ κατετάγη ως εθελοντής στον … «Ιερό Λόχο», με τον τιμητικό βαθμό του «Δεκανέως», καθώς ήταν προσωπικός φίλος με τον Διοικητή του Συνταγματάρχη Χριστόδουλο Τσιγάντε, ο οποίος τον χρησιμοποιούσε ως οδηγό του τζιπ του κατά τις επιδρομές του «Ιερού Λόχου», αφού ο Ματθαίος, ως ναυτικός, ήξερε άριστη ναυτιλία στην έρημο με τα…άστρα! Και μάλιστα οι Βρετανοί για την άκρως επιτυχή δράση του Ματθαίου και των ξύλινων ιστιοφόρων του που χρησιμοποιούσε ως πλοία ναρκοπολέμου (για να μην «έλκουν» της μαγνητικές νάρκες που έριχναν τα γερμανικά αεροσκάφη, τον τίμησαν με μία από τις πιο σημαντικές Ηθικές Αμοιβές, το DFC.

Αυτές είναι «λεπτομέρειες» στις οποίες οι Βρετανοί δίνουν ιδιαίτερη σημασία και καλό είναι, ενίοτε, να τους τις…υπενθυμίζουμε!

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ