Ν.Δένδιας (στο 1ο Συνέδριο Θαλάσσιας Ασφάλειας): Τι Ναυτικό θέλουμε;

 
Ν.Δένδιας (στο 1ο Συνέδριο Θαλάσσιας Ασφάλειας): Τι Ναυτικό θέλουμε;

Ενημερώθηκε: 18/04/24 - 16:29

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση πραγματοποίησε ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νίκος Δένδιας στο 1ο Συνέδριο Θαλάσσιας Ασφάλειας, στο οποίο ήταν ο κεντρικός ομιλητής, με θέμα «Οι διαστάσεις της θαλάσσιας ασφάλειας, και ο ρόλος τους στην ελευθεροπλοΐα», όπου εξήγησε με λιτό τρόπο το τι ακριβώς ναυτικό θέλουμε για να προασπίσουμε τα εθνικά μας συμφέροντα και παρουσία στην ευρύτερη περιοχή μας.

Στο Συνέδριο, που διοργάνωσαν το Ινστιτούτο Εξωτερικών Υποθέσεων (fainst.eu) και το The Council for International Relations – Greece (cfir.gr), με τη συνεργασία του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, παρευρέθησαν επίσης οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης και ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ.

Λόγω του προφανούς ενδιαφέροντος των όσων τόνισε ο ΥΕΘΑ, παρουσία των Αρχηγών ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ, αλλά και πλήθους άλλων εκλεκτών προσκεκλημένων, για το Πολεμικό Ναυτικό που θέλουμε, παραθέτουμε – ως έχει – το σχετικό τμήμα της ομιλίας του:

«…Όμως το Ναυτικό δημιουργείται από το υστέρημα του Έλληνα φορολογούμενου και λειτουργεί χάρη στον επαγγελματισμό, μερικές φορές πρέπει να πω και στην αυτοθυσία, όχι μόνο στην προσπάθεια, των στελεχών του.

Και υπέστη, όπως και τα άλλα Σώματα, και η Αεροπορία και ο Στρατός, μεγάλες στερήσεις το διάστημα της δεκαετούς κρίσης.  Τώρα όμως έρχεται το βασικό ερώτημα: τι το θέλουμε το Ναυτικό;  Γιατί επί τη βάσει του τι θέλουμε το Ναυτικό μας πρέπει να αποφασίσουμε τι πρέπει να έχει το Ναυτικό ή αν θέλετε τι πρέπει να είναι το Ναυτικό μας.

Θέλουμε ένα Ναυτικό κλειστής θάλασσας; Ένα Ναυτικό που  να προασπίζει μόνο τον στενό χώρο του Αιγαίου; Το Ιόνιο που είναι η πατρίδα μου, αυτή τη στιγμή δεν απειλείται. Αν και μετά την τελευταία τουρκική τοποθέτηση για το θαλάσσιο πάρκο στις Κυκλάδες, έχω μια εντύπωση ότι ίσως η όρεξή τους ανοίξει και για τους Αντίπαξους και ανησυχώ λίγο αλλά εν πάση περιπτώσει ελπίζω ότι υπάρχουν κάποια όρια και στον παραλογισμό της γειτονικής μας χώρας.

Τι το θέλουμε το Ναυτικό μας; Εάν θέλουμε να είναι ένα Ναυτικό κλειστής θάλασσας τότε πρέπει να καταλήξουμε στα συγκεκριμένα συμπεράσματα.

Εάν όμως θέλουμε να υπηρετήσει μια ευρύτερη γεωπολιτική θεώρηση, και ξαναλέω με απόλυτη αίσθηση του μεγέθους μας αλλά μην ξεχνώντας πως και αυτό ιστορικά δεν είναι εύκολα εξηγήσιμο, ότι είμαστε η μεγαλύτερη δύναμη στον πλανήτη στο εμπορικό ναυτικό.  Η μεγαλύτερη δύναμη στον πλανήτη. Δεν υπάρχει άλλος τομέας ελληνικής δραστηριότητας που να είμαστε διαπλανητικά πρώτοι. Έχουμε άνω του 20% του παγκόσμιου στόλου, μερικοί το μετράνε γύρω στο 17%, 18%. Συμβιβάζομαι και με τα δύο. Έχουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ευρωπαϊκού στόλου, άνω του μισού.

Το ερώτημα είναι: Όλο αυτό μας δημιουργεί κάποιο ενδιαφέρον και κάποιες υποχρεώσεις; Η πειρατεία παραδείγματος χάρη έξω από τη Σομαλία ή στον Κόλπο της Γουινέας, όπως είπα προηγουμένως, έχει κάποια σημασία για την Ελλάδα ή είναι κάτι παντελώς αδιάφορο;

Αν κανείς πει ότι είναι κάτι παντελώς αδιάφορο τότε πρέπει να λάβει άλλη απάντηση στα εξοπλιστικά του Ναυτικού. Αν όμως πει ότι τον ενδιαφέρει πάλι θα καταλήξει σε συμπέρασμα.

Η δική μας αντίληψη, η αντίληψη της Κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι ότι έχει ενδιαφέρον. Ότι οι ΑΣΠΙΔΕΣ και η IRINI δεν θα μπορούσαν να υπηρετηθούν χωρίς μια ευρύτερη αντίληψη.

--- Έτσι αγοράστηκαν οι τρεις γαλλικές φρεγάτες FDI, τα πιο σύγχρονα βαπόρια αυτού του τύπου στον κόσμο σήμερα. Ο «Κίμωνας» ήδη τον επόμενο χρόνο θα πλέει στο Αιγαίο.  Η πρώτη κυρτή πλώρη, μετά το Αβέρωφ, στη θάλασσά μας, θα ακολουθήσουν άλλα δύο.

--- Μετέχουμε ήδη σε συζητήσεις για τις αμερικανικές φρεγάτες Constellation, τις φρεγάτες της επόμενης γενιάς με τη λογική να ναυπηγηθούν, να συν-σχεδιαστούν με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι η πρώτη φορά που θα συν-σχεδιάσουμε ένα βαπόρι αυτού του μεγέθους και αυτών των δυνατοτήτων. Και να παραχθούν, να συμπαραχθούν στα ελληνικά ναυπηγεία και επίσης τα ελληνικά ναυπηγεία, η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να μπορεί να παρέχει service σε αυτά τα δύο, όχι μόνο στα ελληνικά πλοία, γενικά στα πλοία αυτού του τύπου και του αμερικανικού ναυτικού που επιχειρούν στην περιοχή.

--- Συζητάμε με το Ηνωμένο Βασίλειο να μας παραχωρήσει ναρκοθηρευτικά.  Πότε και αν κάποια στιγμή λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία, αντιλαμβάνεσθε πόσο θα χρειαστούν ναρκοθηρευτικά στην περιοχή μας, ναρκαλιευτικά. Πόσο απειλή θα μπορούσαν να είναι οι νάρκες στην Ερυθρά Θάλασσα. Χρειάζεται ένα θαλασσινό κράτος το οποίο να μπορεί να παρέχει αυτή την υπηρεσία στην παγκόσμια οικονομία και στην παγκόσμια κοινότητα. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει οποιοδήποτε άλλο στην περιοχή που θα μπορούσε να το κάνει αυτό.

--- Έχουμε αποκτήσει σύγχρονα ελικόπτερα, τα ROMEO.  Το πρώτο παραλήφθηκε εδώ και λίγες μέρες από τον Πρωθυπουργό στο ελικοδρόμιο του Μαραθώνα.

Δημιουργούμε, λοιπόν, ένα σύγχρονο, μεγάλων δυνατοτήτων Ναυτικό που να μπορεί να υπηρετήσει την ελληνική αντίληψη και τα ελληνικά συμφέροντα…. Ο μόνος τρόπος η χώρα να προασπίσει την ανεξαρτησία της και την ύπαρξή της είναι να έχει επαρκείς δυνατότητες για να σταθεί στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, όπως κάθε άνθρωπος που θέλει να υπερασπίσει το σπίτι του πρέπει να έχει μια πόρτα την οποία να μπορεί να κλείσει. Εάν η είσοδος σε οποιοδήποτε σπίτι είναι ανοιχτή παύει να είναι οικία υπό την έννοια της προστασίας της στέγης και μετατρέπεται απλώς σε στέγη στην οποία ο  καθένας μπορεί να μπει και να βγει…».

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ