Η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ (Federal Maritime Commission – FMC) ανακοίνωσε στις 22 Δεκεμβρίου ότι εξετάζει την επιβολή κυρώσεων σε ναυτιλιακές δραστηριότητες που συνδέονται με την Ισπανία, μετά την απόφαση της Μαδρίτης να εμποδίσει πλοία που μετέφεραν οπλισμό με προορισμό το Ισραήλ, κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Γάζα.
Η διαμάχη ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2024 και έκτοτε έχει κλιμακωθεί σε μια ανοιχτή ναυτιλιακή αντιπαράθεση, στην οποία εμπλέκονται ρυθμιστικές αρχές, λιμάνια και εμπορικοί φορείς και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, σύμφωνα με ανακοινώσεις της FMC και δημοσιεύματα ισραηλινών μέσων ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το ισραηλινό Channel 14, η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι η ισπανική στάση «πλήττει το θαλάσσιο εμπόριο». Αντίθετα, οι ισπανικές αρχές επιμένουν ότι δεν πρόκειται να επιτρέψουν τη χρήση λιμανιών ή του εναέριου χώρου της χώρας για τη διευκόλυνση παραδόσεων όπλων που συνδέονται με τις ισραηλινές επιχειρήσεις στη Λωρίδα της Γάζας.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η άρνηση της Ισπανίας να παραχωρήσει πρόσβαση σε λιμάνια και άδειες διέλευσης σε πλοία και αεροσκάφη που μεταφέρουν οπλισμό ή στρατιωτικά καύσιμα για το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων φορτίων που η FMC χαρακτηρίζει ως «εμπορεύματα» με τελικό προορισμό τη χώρα.
Η έρευνα της FMC ξεκίνησε έπειτα από περιστατικά κατά τα οποία δύο αμερικανικά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενταγμένα στο Maritime Security Program, καθώς και ένα φορτηγό πλοίο με δανική σημαία, δεν έλαβαν άδεια ελλιμενισμού στην Ισπανία. Ακολούθησε, τον Νοέμβριο του 2024, η άρνηση εισόδου σε τρία πλοία με αμερικανική σημαία σε τερματικούς σταθμούς της APM στο Αλχεθίρας, σύμφωνα με πληροφορίες από «πολλαπλές πηγές».
Έναν χρόνο αργότερα, η FMC σημείωσε ότι η Ισπανία έχει πλέον θεσμοθετήσει μια «πολυεπίπεδη πολιτική» που απαγορεύει την είσοδο πλοίων και αεροσκαφών τα οποία μεταφέρουν όπλα για το Ισραήλ, καθώς και δεξαμενόπλοιων καυσίμων που προορίζονται για χρήση από τον ισραηλινό στρατό. Κατά την αμερικανική επιτροπή, η πολιτική αυτή δημιουργεί «δυσμενείς συνθήκες» για το εξωτερικό εμπόριο των Ηνωμένων Πολιτειών.
Σε απάντηση, η FMC εξετάζει σειρά αντιμέτρων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται περιορισμοί σε δρομολόγια προς ή από αμερικανικά λιμάνια, επιβολή τελών ανά ταξίδι, περιορισμοί στο είδος ή την ποσότητα φορτίων, αλλά και «κάθε άλλο μέτρο που κρίνεται αναγκαίο και πρόσφορο» για την αντιμετώπιση συνθηκών που θεωρούνται επιζήμιες για το αμερικανικό ναυτιλιακό εμπόριο.
Παράλληλα, η επιτροπή άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητήσει από το υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ την άρνηση εισόδου ή εκκαθάρισης πλοίων, την είσπραξη προστίμων ή ακόμη και την κράτηση πλοίων πριν από την αναχώρησή τους από αμερικανικά λιμάνια. Η FMC άνοιξε επίσης δημόσια διαβούλευση διάρκειας 60 ημερών, προκειμένου να αξιολογηθεί το εύρος, το σκεπτικό και ο εμπορικός αντίκτυπος των ισπανικών αποφάσεων.
Η υπόθεση εξελίσσεται σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης διπλωματικής έντασης. Η Ισπανία έχει αναστείλει το εμπόριο όπλων με το Ισραήλ, έχει πιέσει για ευρωπαϊκό εμπάργκο, έχει στηρίξει διεθνείς νομικές πρωτοβουλίες για τη συμπεριφορά του Ισραήλ στη Γάζα και, στις 8 Οκτωβρίου 2025, το ισπανικό κοινοβούλιο ψήφισε την κατοχύρωση του εμπάργκο σε νόμο. Έτσι, η Μαδρίτη συγκαταλέγεται πλέον στους πιο έντονους επικριτές του Τελ Αβίβ στην Ευρώπη, την ώρα που δέχεται αυξανόμενες πιέσεις από την Ουάσιγκτον να αναθεωρήσει τη στάση της.