Η Τουρκία προσπαθεί μέσω των λόμπι της Ουάσινγκτον να επανενταχθεί στο πρόγραμμα των F-35

Η Τουρκία προσπαθεί μέσω των λόμπι της Ουάσινγκτον να επανενταχθεί στο πρόγραμμα των F-35
Ενημερώθηκε: 19/02/21 - 13:42

Η κρατική αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας (SSTEK) προσέλαβε τη αμερικανική δικηγορική εταιρεία Arnold & Porter , ώστε να προσπαθήσει μέσω της επιρροής των λόμπι που δρουν στην Ουάσινγκτον να επανενταχθεί στο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών F-35, σύμφωνα με την ιστοσελίδα foreignlobby.

Η SSTEK, που ανήκει εξ ολοκλήρου στη Διεύθυνση Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB), που με την σειρά της υπάγεται απευθείας στον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, προσέλαβε το δικηγορικό γραφείο Arnold & Porter έναντι 750.000 δολάρια για παροχή συμβουλών, που θα την βοηθήσουν να επιστρέψει στο πρόγραμμα των F-35. Το συμβόλαιο τέθηκε σε ισχύ την 1η Φεβρουαρίου και έχει εξάμηνη διάρκεια.

Η Τουρκία απομακρύνθηκε από το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών F-35 το 2019 γιατί με την αγορά των ρωσικών πυραυλικών αμυντικών συστημάτων S-400, παραβίασε τον νόμο CAATSA των ΗΠΑ. Πάντως παρά την απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 και την επιβολή κυρώσεων στην SSB, η Τουρκία συνεχίζει να κατασκευάζει κάποια ανταλλακτικά για το μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς

Η Arnold & Porter θα «παρέχει συμβουλές για την στρατηγική της SSB και των Τούρκων εργολάβων προκειμένου να παραμείνουν στο Κοινό Πρόγραμμα Μαχητικών F-35, λαμβάνοντας υπόψη και αντιμετωπίζοντας τους περίπλοκους γεωπολιτικούς και εμπορικούς παράγοντες που παίζουν ρόλο», ανέφερε η εταιρεία στα σχετικά έγγραφα που υποχρεωτικά κατέθεσε, λόγω σχετικού νόμου περί διαφάνειας, στην γραμματεία της αμερικανικής Γερουσίας.

Παράλληλα,η εταιρεία θα κάνει «στοχευμένες προσεγγίσεις» στους συμμετέχοντες του προγράμματος του μαχητικού F-35 προκειμένου να συνεχιστεί η συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα «ως στρατηγικός σύμμαχος και αξιότιμος εταίρος». Επιπλέον, η Arnold & Porter δεσμεύεται να «παρακολουθεί συνεχώς τους ελέγχους εξαγωγών και τις εμπορικές κυρώσεις που μπορεί να επιβληθούν στον πελάτη της (σ.σ. Τουρκία)».

Η αμερικανική δικηγορική εταιρεία στα έγγραφα που κατέθεσε αναφέρει τον Κροάτη πρώην βουλευτή και πρώην πρέσβη της χώρας του στις ΗΠΑ, Μίομιρ Ζούζουλ, ως το άτομο που θα αναλάβει εκ μέρους της τον χειρισμό της υπόθεσης και την διαμεσολάβηση μέσω των λόμπι για να επανέλθει η Τουρκία στο πρόγραμμα των F-35. Τον Ζούζουλ θα πλαισιώσει ο Ραούλ Ερέρα, συνέταιρος στην Arnold & Porter και πρώην γενικός σύμβουλος στο μεγάλο επενδυτικό fund της Inter-American Investment Corporation.

Παράλληλα, στα έγγραφα που κατέθεσε η Arnold & Porter αναφέρεται ρητά ότι «Εάν το ζήτημα, για οποιονδήποτε λόγο, δεν έχει επιτυχημένη έκβαση, η SSTEK θα εξακολουθεί να πρέπει να πληρώσει την αμοιβή που αναφέρεται στους όρους της παρούσας συμφωνίας.»

Η σύμβαση δεν υπογράφηκε απευθείας από την SSB, αλλά μέσω της εταιρείας SSTEK, το οποίο ίσως θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος παράκαμψης των περιορισμών που επιβάλλονται στις δραστηριότητες της SSB λόγω των αμερικανικών κυρώσεων, ανέφερε ο αναλυτής άμυνας Οζγκούς Έκσι στο «foreignlobby». 

Ο Έκσι δήλωσε ότι η Τουρκία έχει δεσμευτεί να επιστρέψει στο πρόγραμμα F-35, και ο στόχος αυτός αποτελεί προτεραιότητα της τουρκικής κυβέρνηση. «Η SSB επαναλαμβάνει συνεχώς ότι είναι πιστή στις διεθνείς δεσμεύσεις της», πρόσθεσε ο Έκσι.

Η απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για την αμυντική βιομηχανία, δήλωσε ο Εκσι, που ανέφερε ενδεικτικά το παράδειγμα της τουρκικής εταιρείας κατασκευής πυραύλων «Roketsan», η οποία λόγω του συμβολαίου που υπέγραψε με τον αμερικανό γίγαντα Lockheed Martin για την κατασκευή όπλων για τα F-35, απέκτησε διεθνές κύρος.

«Η Roketsan προωθούσε τα προϊόντα της σε άλλες χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα των F-35. Ποιος είναι ο λόγος όμως να αγοράσει κάποιος τους πυραύλους της Roketsan από την στιγμή που η Τουρκία βρίσκεται εκτός προγράμματος και έτσι τα προϊόντα της εταιρείας δεν θα λαμβάνουν αναβάθμιση ή βοήθεια από τις ΗΠΑ.» σχολίασε ο Έκσι. 

Σύμφωνα με το Bloomberg, 10 τουρκικές εταιρείες υπολόγιζαν να κερδίσουν περίπου 12 δισεκατομμύρια δολάρια από την κατασκευή ανταλλακτικών για τα F-35, συμπεριλαμβανομένης της κεντρικής ατράκτου που παρήγαγε η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (ΤΑΙ), που ασκεί ξεχωριστά πιέσεις πάλι μέσω των λόμπι για την άρση της απαγόρευσης που της έχει θέσει το αμερικανικό Κογκρέσο για την πώληση επιθετικών ελικοπτέρων στο Πακιστάν.

ΠΗΓΗ: www.foreignlobby.com