Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν δημιούργησαν απευθείας δίαυλο επικοινωνίας με αντικείμενο τη διαχείριση της ναυσιπλοΐας στο Στενό του Ορμούζ, επιδιώκοντας να αποτραπούν περιστατικά που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέα στρατιωτική κλιμάκωση στην περιοχή, σύμφωνα με δημοσίευμα του ιρανικού τηλεοπτικού δικτύου Press TV.
Κατά την ίδια πηγή, ο μηχανισμός επικοινωνίας συμφωνήθηκε στο πλαίσιο των συνομιλιών που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα στη Ζυρίχη, ενώ αποτυπώνεται και στην κοινή τελική δήλωση που εξέδωσαν οι δύο διαμεσολαβητές. Στόχος του είναι η αποφυγή επεισοδίων στη στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδό, τα οποία θα μπορούσαν να προκαλέσουν στρατιωτική αντιπαράθεση, καθώς και η εφαρμογή των προβλέψεων του Άρθρου 5 του Μνημονίου Κατανόησης του Ισλαμαμπάντ.
Το Ιράν είχε ήδη καταστήσει σαφές ότι, στο πλαίσιο της συμφωνίας, κάθε διέλευση πλοίων από το Στενό του Ορμούζ θα πρέπει να πραγματοποιείται μέσω των διαδρόμων ναυσιπλοΐας που ανακοινώνει η Ισλαμική Δημοκρατία.
Τη θέση αυτή επανέλαβε την Παρασκευή ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Καζέμ Γκαριμπαμπαντί, υπογραμμίζοντας ότι «η ασφαλής διέλευση από το Στενό του Ορμούζ δεν μπορεί να διασφαλιστεί μέσω ασαφών ρυθμίσεων, παράλληλων διαδρομών ή διαδικασιών λήψης αποφάσεων που αγνοούν τον ρόλο του Ιράν ως παράκτιου κράτους».
Παράλληλα, προειδοποίησε ότι οποιαδήποτε έλλειψη συντονισμού με την Τεχεράνη θα οδηγήσει στην αναστολή της χρήσης των παράλληλων διαδρόμων διέλευσης, επαναλαμβάνοντας τη θέση της ιρανικής πλευράς για τον καθοριστικό της ρόλο στη διαχείριση της ασφάλειας στο Στενό του Ορμούζ.