Πίσω από τα μεγάλα λόγια του Ντόναλντ Τραμπ για μια «πολύ μεγάλη» εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία, υπάρχει η πραγματικότητα μιας ημιτελούς συμφωνίας, για πολύ λίγα είδη και αυτή πάνω στη βάση της απόφασης του Αμερικανού προέδρου για δασμούς ενάντια σε όλες τις χώρες του κόσμου.
Ο Τραμπ το διαφήμισε σαν μια «πλήρη και περιεκτική» συμφωνία αλλά η πραγματικότητα απέχει. Για μια «ιστορική» συμφωνία μίλησε και ο Κιρ Στάρμερ, χαρακτηρισμό που φάνηκε να τον εννοεί.
Ωστόσο, όπως το περιγράφει γλαφυρά σε ανάλυσή του το CNN, «αν μια εμπορική συμφωνία είναι σαν το άγαλμα του Δαβίδ από τον Μιχαήλ Άγγελο, αυτό που έχουμε είναι ένα κομμάτι μάρμαρο».
Η δήθεν «πλήρης» συμφωνία καλύπτει μόνο τέσσερις τομείς:
Πρώτα, τα βρετανικά αυτοκίνητα (πολυτελείς μάρκες όπως Land Rover, Jaguar, Rolls-Royce ή Aston Martin) που αντί να δασμολογούνται με 27,5% η επιβάρυνση θα είναι 10%.
Δεύτερον, τα αεροπλάνα: Οι βρετανικές εταιρείες μπορούν πλέον να στέλνουν εξαρτήματα αεροπλάνων στις ΗΠΑ χωρίς δασμούς. Σε αντάλλαγμα, η British Airways θα παραγγείλει 30 αεροσκάφη Boeing 787 Dreamliner, ανέφερε το Bloomberg.
Ο χάλυβας και το αλουμίνιο είναι επίσης στη μικρή λίστα των αγαθών της συμφωνίας καθώς οι φόροι σε αυτά θα καταργηθούν.
Τέλος, το βοδινό κρέας, για το οποίο οι δύο χώρες συμφώνησαν σε αμοιβαίες εξαγωγές χωρίς δασμούς μέχρι ένα όριο.
Τουλάχιστον παραδέχτηκαν οι ΗΠΑ και η Βρετανία – και οι ηγέτες τους – ότι οι λεπτομέρειες παραμένουν υπό διαμόρφωση. Αυτό δεν είναι έκπληξη, σχολιάζει το CNN, δεδομένου ότι οι εμπορικές συμφωνίες συνήθως απαιτούν μήνες ή ακόμη και χρόνια συνομιλιών.
Οι Βρετανοί λένε ότι ακόμη και μια ατελής συμφωνία είναι καλύτερη από το να μην υπάρχει καθόλου συμφωνία.
Όταν δημοσιογράφοι ρώτησαν τον Στάρμερ αν η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί βελτίωση σε σχέση με τη σχέση ΗΠΑ-Βρετανία πριν από έξι μήνες, ο Βρετανός πρωθυπουργός απάντησε: «Το ερώτημα που θα έπρεπε να θέσετε είναι: Είναι καλύτερα από ότι βρισκόμασταν χθες;».
Εμμέσως, συνεχίζει το CNN, ο Στάρμερ παραδέχτηκε ότι η Βρετανία «χόρεψε» στον ρυθμό του Τραμπ στο σόου που είχε στήσει για να μην προκαλέσει την οργή του.
Χρειάστηκε λίγο περισσότερο από ένας μήνας για να ξεδιπλωθεί αυτό το «τιτάνιο τίποτα» με έναν από τους στενότερους συμμάχους των ΗΠΑ που όμως αντιπροσωπεύει μόλις το 3% του συνολικού εμπορίου των ΗΠΑ.
Αυτό, όμως, δεν αποτελεί καθόλου καλό οιωνό για τις χιλιάδες αμερικανικές επιχειρήσεις που σήμερα παραλύουν από τους δασμούς 145% του Τραμπ στις περισσότερες εισαγωγές από την Κίνα, έναν αντίπαλο που δεν είναι και τόσο γοητευμένος από τα κόλπα του προέδρου και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Αμερικής.
Οι απεσταλμένοι των ΗΠΑ και της Κίνας πρόκειται να συναντηθούν αυτό το Σαββατοκύριακο στη Γενεύη, αλλά οι Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν αφήνουν καν να εννοηθεί ότι θα προκύψει εμπορική συμφωνία. Το καλύτερο που έχει ελπίζει ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ είναι «αποκλιμάκωση».
Στην πράξη πολύ λίγα πράγματα έχουν αλλάξει σχετικά με την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας από τότε που ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Βρετανίας. Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να έχουν σήμερα έναν πραγματικό δασμολογικό συντελεστή της τάξης του 22% - τον υψηλότερο εδώ και περισσότερα από 100 χρόνια - σε σύγκριση με 2,5% πριν από την ανάληψη των καθηκόντων του Τραμπ.
Οι οριζόντιοι δασμοί του 10% (το ελάχιστο) παραμένουν και οι μικροαλλαγές δεν αλλάζουν τη γενική εικόνα: Οι ΗΠΑ είναι μια χώρα με υψηλούς δασμούς για το προβλέψιμο μέλλον και ο εμπορικός πόλεμος συνεχίζεται.