Υποναύαρχος Β.Γρυπάρης (Διοικητής επιχειρήσεως “ASPIDES”): Η επιχείρηση δεν έχει καμία σχέση με τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή – Χρειάζονται μεγαλύτερες δυνάμεις για την εκτέλεση της αποστολής

 
Υποναύαρχος Β.Γρυπάρης (Διοικητής επιχειρήσεως “ASPIDES”):

Ενημερώθηκε: 17/04/24 - 21:36

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

ΑΠΟΣΤΟΛΗ : Στο Στρατηγείο της 1ης Στρατιας/EU-OHQ - Λάρισα

Τη διαβεβαίωση ότι η σε πλήρη εξέλιξη ευρισκόμενη ναυτική επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ενώσεως “ASPIDES” (EUNAVFOR “ASPIDES”), της μεγαλύτερης στην ιστορία της Ενώσεως, δεν έχει καμία σχέση και εμπλοκή, ούτε και επηρεάζεται, με τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή μετά την επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, αλλά και το ότι χρειάζονται μεγαλύτερες δυνάμεις «επί του πεδίου» για την εκτέλεση της αποστολής, παρέσχε ο Έλλην Διοικητής της Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ΠΝ, στη διάρκεια ενημερώσεως τύπου στο Αρχηγείο της επιχειρήσεως στις εγκαταστάσεις της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ στη Λάρισα, με τη συμπλήρωση του πρώτου διμήνου δράσεως.

Τα βασικά στοιχεία της ενημερώσεως του Ναυάρχου Γρυπάρη είναι τα εξής:

  • Η κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν έχει επιδεινωθεί σημαντικά, καθώς οι Χούτι εξαπέλυσαν αυξανόμενο αριθμό βίαιων επιθέσεων κατά της ναυτιλίας.
  • Αυτές οι επιθέσεις παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απειλούν τη θαλάσσια ασφάλεια και το διεθνές εμπόριο και θέτουν σε κίνδυνο την περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια.
  • Ένας πύραυλος, που έπληξε το εμπορικό πλοίο "True Confidence" είχε ως συνέπεια τον θάνατο τριών ναυτών στις αρχές Μαρτίου. Η προηγούμενη βύθιση του πλοίου "Rubymar", με επικίνδυνο φορτίο λιπασμάτων, προετοίμασε το έδαφος για μια επικείμενη περιβαλλοντική καταστροφή.
  • Επιπλέον, οι Χούτι απαιτούν τώρα από τα εμπορικά πλοία να λάβουν «άδεια» από την δική τους υποτιθέμενη ναυτιλιακή Αρχή (Maritime Affairs Authority) πριν εισέλθουν στα χωρικά ύδατα της Υεμένης.
  • Οι επιθέσεις των Χούτι, ανάγκασαν την εμπορική ναυτιλία να ανακατευθύνεται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας 10 έως 14 ημέρες ανά ταξίδι. Αυτό αύξησε σημαντικά την τιμή των προϊόντων και αγαθών που μεταφέρονται. Κάθε χρόνο, πριν από αυτές τις επιθέσεις, το 13% του παγκόσμιου εμπορίου καθώς και αγαθά αξίας 87 δισεκατομμυρίων ευρώ διακινούνταν μεταξύ του Κόλπου και της Ευρώπης και διέρχονταν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Σήμερα, μόνο τα μισά από τα 70 πλοία που διέρχονταν καθημερινά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τη Διώρυγα του Σουέζ.
  • Ήδη από τον Ιανουάριο 2024, η ΕΕ αποφάσισε να λάβει μέτρα.
  • Στις 12 Φεβρουαρίου 2024, το συμβούλιο όρισε τον τότε Αρχιπλοίαρχο νυν Υποναύαρχο Βασίλειο Γρυπάρη ΠΝ.
  • Στις 19 Φεβρουαρίου 2024 ενεργοποιήθηκε επίσημα η Επιχείρηση “ASPIDES”.
  • Διοικητής της Δυνάμεως Ιταλός Υποναύαρχος Stefano Costantino, ο οποίος με το επιτελείο του επιβαίνει στην ιταλική φρεγάτα ITS “CAIO DUILIO”.
  • Η αποστολή της επιχειρήσεως “ASPIDES” είναι απoλύτως αμυντική, στοχεύοντας στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας, στη θαλάσσια ασφάλεια και στην αποκλιμάκωση των εντάσεων, ειδικότερα προστατεύοντας την εμπορική ναυτιλιακή κίνηση που διέρχεται από την περιοχή των επιχειρήσεων.
  • Το έργο της προστασίας εμπορικών πλοίων διατηρεί τον απολύτως αμυντικό χαρακτήρα καθώς οποιαδήποτε απάντηση έρχεται πάντα ως συνέπεια μιας επιθέσεως και θα είναι απαραίτητη, αναλογική και περιορισμένη στον διεθνή θαλάσσιο ή εναέριο χώρο.
  • Η επιχείρηση “ASPIDES” εκτελεί τα ακόλουθα έργα: Α)Συνοδεία εμπορικών πλοίων στην περιοχή της επιχειρήσεως. Β)Προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις. Γ)Διαμόρφωση επιγνώσεως της θαλασσίας καταστάσεως στην περιοχή των επιχειρήσεων. Δ)Διάδραση και αναβάθμιση της εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή διεθνή κοινότητα.
  • Η περιοχή επιχειρήσεων, περιλαμβάνει την Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν, την Αραβική Θάλασσα, τη Θάλασσα του Ομάν, τον Περσικό Κόλπο και τον ΒΔ Ινδικό Ωκεανό. Η περιοχή είναι εξαιρετικά μεγάλη, είναι διπλάσια από τη χερσαία έκταση των 27 κρατών-μελών της ΕΕ. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό αυτό, αξίζει να αναφερθεί ότι μόνο μία διέλευση ενός από τα πλοία της ΕΕ μεταξύ των δύο μεγαλύτερων αποστάσεων στην περιοχή μπορεί να διαρκέσει περισσότερες από 10 ημέρες, ενώ η απλή διέλευση των περιοχών υψηλού κινδύνου διαρκεί σχεδόν 2 ημέρες.
  • Λαμβάνοντας υπόψη τα διατιθέμενα μέσα, το μέγεθος της περιοχής και την εντολή για την παροχή άμεσων αποτελεσμάτων, η προτεραιότητά μας εστιάζεται στην περιοχή υψηλού κινδύνου, όπου έλαβε χώρα η πλειονότητα των παράνομων επιθέσεων.
  • Η περιοχή, έχει δεχτεί πολλαπλές επιθέσεις τους τελευταίους μήνες, από drones, με προσπάθειες κορεσμού, με σύνθετες επιθέσεις συμπεριλαμβανομένων μέσων από την ξηρά, τον αέρα και τη θάλασσα, καθώς και βαλλιστικούς πυραύλους.
  • Στις 23 Φεβρουαρίου 2024 ανακοινώθηκε η Αρχική Επιχειρησιακή Ικανότητα (IOC) του Αρχηγείου, μία μόλις εβδομάδα μετά την έναρξη της επιχειρήσεως.
  • Η επιχείρηση ολοκληρώνει τον 2ο μήνα από την έναρξή της και παράλληλα με την παρουσία της στο επιχειρησιακό περιβάλλον, δημιουργήθηκαν τα απαραίτητα δίκτυα διοικήσεως και ελέγχου, ενώ δημιουργήθηκε και μια στιβαρή αρχιτεκτονική υλικοτεχνικής υποστηρίξεως, μια αξιόπιστη διαδικασία προσεγγίσεως και αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας.
  • Υπάρχει συνεργασία και συντονισμός με άλλες επιχειρήσεις στην περιοχή, όπως: Με την επιχείρηση EUNAVFOR ATALANTA σε στενή συνεργασία αλληλοσυμπληρώνοντας τις μεταξύ των ενέργειές, καθώς και με την αποστολή European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz (EMASoH) και ειδικότερα τον στρατιωτικό της πυλώνα, την επιχείρηση “AGENOR”, τη διεθνή ναυτική επιχείρηση “Prosperity Guardian”, με σαφή όμως μεταξύ των διάκριση, καθώς η “ASPIDES” είναι επιχείρηση της ΕΕ και έχει σαφή αμυντική εντολή.
  • Κατά τη διάρκεια των σχεδόν δύο πρώτων μηνών της επιχειρήσεως “ASPIDES” πέτυχε την προστασία 79 εμπορικών πλοίων, συμβάλλοντας στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της ναυτιλιακής κοινότητας για επιστροφή στις εμπορικές γραμμές της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.
  • Τα πέντε πλοία της “ASP:IDES”, στο προαναφερθέν διάστημα, έχουν καταρρίψει 9 μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) ενώ κατέστρεψαν 1 μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και 4 βαλλιστικούς πυραύλους, προστατεύοντας τις ζωές των ναυτικών, τα φορτία και γενικά την ελεύθερη ναυσιπλοΐα.
  • Ο συνολικός προϋπολογισμός της επιχειρήσεως είναι για ένα χρόνο 8 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που το ΗΜΕΡΗΣΙΟ κόστος επιχειρήσεων ενός πολεμικού πλοίου στην περιοχή μπορεί να φτάσει και τις 400.000-500.000 ευρώ!

Ο Έλλην Διοικητής της επιχειρήσεως “ASPIDES”, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ιστοσελίδος μας και του υπογράφοντος, περί του αν υπάρχει κάποια επενέργεια από τα πρόσφατα γεγονότα στη Μέση Ανατολή (επίθεση Ιράν σε Ισραήλ) στην επιχείρηση “ASPIDES” και αν εξαιτίας του γεγονός αυτού έχει επέλθει κάποια αύξηση του επιπέδου συναγερμού, μας είπε τα εξής: Ως προς το πρώτο ερώτημα, η απάντηση ήταν αρνητική «Είμαστε στο νότιο τμήμα και απέχουμε περίπου 2.700 χιλιόμετρα από το Ιράν, με τη δική μας εντολή να είναι καθαρά η προστασία της ελευθερίας στη ναυσιπλοΐα». Ως προς το δεύτερο ερώτημα, ο Ναύαρχος Γρυπάρης μας είπε ότι «Δεν έχουμε αυξήσει καθόλου τα επίπεδα ετοιμότητος και συναγερμού, επειδή είμαστε ΗΔΗ στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο συναγερμού για την αντιμετώπιση μιας πολύ ισχυρής και απρόβλεπτης απειλής».

Μετά το πέρας της συνεντεύξεως τύπου, συζητώντας με υψηλόβαθμο στέλεχος της επιχειρήσεως περί της ελληνικής συμμετοχής σε αυτήν και των πρώτων επιχειρησιακών συμπερασμάτων που τυχόν έχουν προκύψει από αυτήν, αφού πρώτα μας διευκρίνισε ότι απαντά «με το ευρωπαϊκό καπέλο, και όχι με το αντίστοιχο ελληνικό, που είναι άλλοι αρμόδιοι» μας είπε, ότι η εμπειρία είναι τεράστια καθώς τα πληρώματα καλούνται να λειτουργήσουν σε «πολεμικές» συνθήκες, και αντιμετωπίζοντας μία απειλή που πιθανόν να κληθούν μελλοντικά να αντιμετωπίσουν και στο Αιγαίο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ