Η ΕΕ παρουσίασε την Τετάρτη (29/05) μια νέα στρατηγική για τη Μαύρη Θάλασσα, η οποία θα επιτρέψει στην περιοχή να μεταφέρει καλύτερα βαριά στρατιωτικά μέσα, καθώς η ρωσική απειλή σκιάζει την Ανατολική Ευρώπη.
«Η ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα είναι ζωτικής σημασίας και για την ευρωπαϊκή ασφάλεια», δήλωσε η ύπατη εκπρόσωπος της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική, Κάγια Κάλας, σε συνέντευξη Τύπου, προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή υπονομεύεται από τον ολοκληρωτικό πόλεμο του Κρεμλίνου στην Ουκρανία και από υβριδικές επιθέσεις σε ναυτιλιακές υποδομές.
Η στρατηγική αποτελεί επίσης απάντηση στις «γεωπολιτικές προκλήσεις» σε έναν κόσμο όπου «οι εξαρτήσεις χρησιμοποιούνται ως όπλο», δήλωσε η επίτροπος Διεύρυνσης της ΕΕ, Μάρτα Κος. Η Μαύρη Θάλασσα είναι γέφυρα προς τον Νότιο Καύκασο και την Κεντρική Ασία, καθώς και ζωτικής σημασίας αρτηρία για το εμπόριο ενέργειας και τροφίμων, πρόσθεσε.
Η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας έχει αποσταθεροποιηθεί από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς η εκτεταμένη χρήση ναρκών και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις έχουν εμποδίσει τη ροή αγαθών. Παράλληλα, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης φοβούνται περαιτέρω επιθετικότητα από τη Μόσχα πέρα από την Ουκρανία και επιθυμούν να ενισχύσουν τις αμυντικές τους δυνατότητες.
Η Ρουμανία και η Βουλγαρία είναι τα κράτη-μέλη της ΕΕ που έχουν ακτογραμμή στη Μαύρη Θάλασσα και η Ένωση θα επενδύσει στην αναβάθμιση περιφερειακών υποδομών, όπως λιμάνια, σιδηρόδρομοι και αεροδρόμια, για να μπορούν να διαχειρίζονται βαρέα στρατιωτικά μέσα. Αυτό θα βοηθήσει να εξασφαλιστεί ότι «τα στρατεύματα μπορούν να βρίσκονται εκεί όπου χρειάζονται, όταν χρειάζονται», δήλωσε η Κάγια Κάλας.
Προηγουμένως, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, είχε δηλώσει ότι το κόστος αναβάθμισης των μεταφορικών υποδομών για στρατιωτική χρήση σε ολόκληρη την Ευρώπη υπολογίζεται σε περίπου 75 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η ΕΕ σχεδιάζει επίσης τη δημιουργία ενός Κέντρου Ναυτικής Ασφάλειας στη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο θα λειτουργεί ως σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης της Ευρώπης για την περιοχή. Η Κάλας ανέφερε ότι το κέντρο αυτό θα ενισχύσει την επιχειρησιακή εικόνα της κατάστασης και θα βοηθήσει στην προστασία κρίσιμων υποδομών της ΕΕ. Η τοποθεσία του κέντρου, ο τρόπος λειτουργίας και το κόστος του δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Μια ακόμη κίνηση στον τομέα της ασφάλειας είναι η εντατικοποίηση της παρακολούθησης της ξένης ιδιοκτησίας λιμανιών και άλλων βασικών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με την Κάλας.
Όσον αφορά το εμπόριο, η ΕΕ θα αναπτύξει νέους ενεργειακούς διαδρόμους, μεταφορικές συνδέσεις και ψηφιακές υποδομές με περιφερειακούς εταίρους, σύμφωνα με την Μάρτα Κος. Η Ένωση θα επενδύσει επίσης στην ετοιμότητα των παράκτιων κοινοτήτων και της θαλάσσιας οικονομίας για να ανταποκριθούν σε περιβαλλοντικές ζημιές που σχετίζονται με τον πόλεμο και στους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής.
«Σε όλο τον κόσμο, οι χώρες πλέον αναζητούν συνεργασίες με αξιόπιστους και προβλέψιμους εταίρους – και αυτή είναι η ΕΕ», δήλωσε η Κος. «Τέτοιες συνεργασίες θα μας κάνουν συλλογικά πιο ασφαλείς και θα δημιουργήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους.»
Η Επιτροπή υπογράμμισε ότι επιδιώκει στενότερες σχέσεις με την Ουκρανία, τη Μολδαβία, τη Γεωργία, την Τουρκία, την Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν μέσω της νέας στρατηγικής.
Πηγή: politico.gr