Το Βέλγιο βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αστείων στο διαδίκτυο, αφού διάφορα γαλλικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η χώρα αγόρασε έναν στόλο μαχητικών αεροσκαφών F-35 που δεν θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει, επειδή ο εναέριος χώρος της είναι πολύ μικρός.
Όλα τα άρθρα αναφέρονται στο ποσό των 5,6 δισεκατομμυρίων ευρώ που δαπάνησε η κυβέρνηση των Βρυξελλών για 34 αεροσκάφη αμερικανικής κατασκευής το 2018.
Ωστόσο, υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα, σύμφωνα με τα γαλλικά δημοσιεύματα: ως μικρή χώρα, δεν θα έχει αρκετό χώρο για να διεξάγει μαζί τους εκπαιδευτικές ασκήσεις, καθώς κάτι τέτοιο θα είχε αντίκτυπο στην πολιτική αεροπορία.
Ωστόσο, τα αστεία κάνουν το βουνό από τη μύγα μες στο γάλα, σύμφωνα με τον υπουργό Άμυνας του Βελγίου Θίο Φράνκεν.
Σε ανάρτηση στο Χ, εξήγησε ότι το μικρό μέγεθος του εναέριου χώρου του Βελγίου δεν είναι κάτι καινούργιο και ότι, για να το αντισταθμίσει, η χώρα πραγματοποιεί εδώ και χρόνια ασκήσεις εναέριας εκπαίδευσης τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό με άλλα αεροσκάφη.
Το ίδιο ισχύει και για τα F-35, είπε, σημειώνοντας ότι είναι πιο εξελιγμένα και έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια από τα F-16 που χρησιμοποιούσε το Βέλγιο πριν από αυτά.
Τα F-35 λέγεται ότι είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που αυξάνουν σημαντικά το βεληνεκές λειτουργίας τους.
Εκτός από τις προγραμματισμένες ασκήσεις στο Βέλγιο, είπε ότι η χώρα βρίσκεται σε συνομιλίες με την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Ιταλία και άλλες χώρες για να επιτρέψει στους πιλότους της να εκπαιδεύονται στους εναέριους χώρους τους και ότι, σε τελική ανάλυση, γι' αυτό υπάρχει η συμμαχία του ΝΑΤΟ.
Διαβεβαίωσε επίσης ότι οι στρατιωτικές ασκήσεις δεν θα επηρεάσουν τις εμπορικές πτήσεις και ότι θα υπάρχει αρκετός χώρος και για τις δύο στους ουρανούς του Βελγίου, παρά την αύξηση της πολιτικής κυκλοφορίας πάνω από τη χώρα κατά 700% από το 1980.
Ο μέσος συνολικός αριθμός πτήσεων στο Βέλγιο και το Λουξεμβούργο το 2025 είναι περίπου 3.300 πτήσεις την ημέρα, σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό αερομεταφορών Eurocontrol, με μέσο όρο περίπου 70% της κυκλοφορίας να αποτελείται από υπερπτήσεις. Οι αριθμοί αυξομειώνονται ανάλογα με την εποχή.
Το The Cube, η ομάδα επαλήθευσης του Euronews, επικοινώνησε επίσης με την Virginie Flawinne, ανώτερη σμηναγό της βελγικής πολεμικής αεροπορίας, η οποία επιβεβαίωσε πολλά από όσα είπε ο Francken.
"Είναι ακόμα δυνατό να πραγματοποιηθεί μέρος της εκπαίδευσης στο Βέλγιο", δήλωσε σε ηλεκτρονικό μήνυμα. "Ωστόσο, η εκπαίδευση με ρεαλιστικό και αποτελεσματικό τρόπο για την αντιμετώπιση των πιο σύγχρονων απειλών απαιτεί πρόσβαση σε μεγαλύτερο εναέριο χώρο για εκπαίδευση στο Βέλγιο και στο εξωτερικό".
Η ίδια δήλωσε ότι η ανάγκη για εκπαίδευση εκτός των συνόρων της χώρας δεν είναι μια νέα απαίτηση, αλλά ότι γίνεται όλο και πιο κρίσιμη καθώς οι αποστολές και οι δυνατότητες των αντιπάλων του Βελγίου εξελίσσονται.
"Οι σημερινοί χώροι είναι ήδη πολύ μικροί για ορισμένους τύπους αποστολών που εκτελούν τα F-16", δήλωσε ο Flawinne. "Ως αποτέλεσμα, οι σύνθετες ασκήσεις, παράλληλα με τη χρήση προσομοιωτών πτήσης, θα πρέπει να συνεχίσουν να διεξάγονται στο εξωτερικό".
"Η προτεινόμενη λύση είναι, περισσότερο από ποτέ, η διεθνής συνεργασία", πρόσθεσε.
Η Γενική Διεύθυνση Αεροπορικών Μεταφορών του Βελγίου δεν απάντησε στο αίτημά μας για σχολιασμό μέχρι την ώρα της δημοσίευσης.
Γαλλο-βελγική "αερομαχία
Το μέγεθος του Βελγίου και ο εναέριος χώρος του δεν είναι τα μόνα πράγματα σχετικά με τα μαχητικά αεροσκάφη που τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης διακωμωδούν.
Αρκετά ανέφεραν ότι τέσσερα F-35 επρόκειτο να παραδοθούν στο Βέλγιο στις 13 Οκτωβρίου, αλλά έφτασαν μόνο τρία.
Το τέταρτο έχει κολλήσει αυτή τη στιγμή στο πορτογαλικό νησί Terceira, στο αρχιπέλαγος των Αζορών, μετά από τεχνική βλάβη. Μια ομάδα από την κατασκευάστρια εταιρεία των αεροσκαφών, τη Lockheed Martin, έχει σταλεί για να το επισκευάσει.
Ορισμένα γαλλικά άρθρα έχουν επίσης αναφερθεί στην υποτιθέμενη υπεροχή των εγχώριων γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Dassault Rafale σε σύγκριση με τα F-35, με βάση αναφορές ότι τα δύο αεροσκάφη έλαβαν μέρος σε προσομοίωση αερομαχίας στο πλαίσιο άσκησης του ΝΑΤΟ στη Φινλανδία πέρυσι, από την οποία το Rafale βγήκε νικητής.
Οι Γάλλοι υποστηρικτές του Rafale λένε ότι είναι πιο ευέλικτο και αξιόπιστο και διαθέτει φθηνότερο ωριαίο κόστος λειτουργίας. Λένε επίσης ότι παρέχει στη Γαλλία μεγαλύτερη στρατηγική αυτονομία, καθώς βασίζεται σε έναν εγχώριο κατασκευαστή και όχι σε ξένους (κυρίως αμερικανικούς) προμηθευτές.
Ωστόσο, ο Francken, μέλος του συντηρητικού, φλαμανδικού εθνικιστικού κόμματος N-VA, απέρριψε και αυτούς τους ισχυρισμούς, δηλώνοντας σε συνέντευξή του στο φλαμανδικό ειδησεογραφικό πρακτορείο De Morgen ότι το F-35 είναι "πολύ απλά το καλύτερο μαχητικό αεροσκάφος".
"Τα ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη πάνω από την Πολωνία καταρρίφθηκαν από ολλανδικά F-35", φέρεται να είπε. "Τα συστήματα ραντάρ των Rafale και των F-16 δεν τα βλέπουν καν αυτά τα πράγματα".
Ομοίως, ο Joren Vermeersch, σύμβουλος της N-VA, δήλωσε πρόσφατα σε άρθρο του ότι το F-35 υπερτερεί των υπολοίπων.
"Σε [ένα] μόνο εργοστάσιο, η Lockheed Martin κατασκευάζει 15 F-35 τον μήνα. Αυτό ισοδυναμεί με το σύνολο της ετήσιας παραγωγής του γαλλικού Rafale", δήλωσε. "Επιπλέον, τεχνολογικά, το F-35 δεν έχει αντίπαλο".
Πηγή: ertnews.gr