New York Times για Τέμπη: Οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που οδήγησαν σε τραγωδία

 
τεμπη

Πηγή Φωτογραφίας: (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI)

Ενημερώθηκε: 03/03/23 - 18:02

Για «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» κάνουν λόγο οι New York Times σε δημοσίευμά τους αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Η ελληνική κυβέρνηση έπρεπε να εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια, το οποίο είχε σχεδιαστεί για να αποτρέψει τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Αντ’ αυτού, αναφέρουν οι NYT, πριν από την καταστροφική μετωπική σύγκρουση τρένων αυτή την εβδομάδα, οι υπάλληλοι των σιδηροδρόμων έπρεπε να βασίζονται σε ένα υποτυπώδες σύστημα που δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, αφήνοντας το πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας ευάλωτο σε ανθρώπινα λάθη.

Πολλά από όσα συνέβησαν πριν από τη σύγκρουση, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, παραμένουν ασαφή, συνεχίζουν οι New York Times στο ρεπορτάζ τους.

Αλλά οι αξιωματούχοι και οι ειδικοί συμφώνησαν σε ένα πράγμα: Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εφαρμοστεί, όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν εντελώς αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα επιβατικό γεμάτο ανθρώπους.

Θα ακούγονταν προειδοποιήσεις και θα είχαν πατηθεί αυτόματα τα φρένα. «Ναι, σίγουρα ναι», είπε ο Josef Doppelbauer, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί εδώ και χρόνια για σημαντικές ανεπάρκειες στο σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων της Ελλάδας».

Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας από τα πιο επικίνδυνα της Ευρώπης

Στη συνέχεια, το δημοσίευμα κάνει λόγο «για συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν» στο φρικτό δυστύχημα:

«Ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απέδωσε τη συντριβή στο «τραγικό ανθρώπινο λάθος». Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς.

Ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο της συντριβής, αντιμετωπίζει κατηγορίες συμπεριλαμβανομένης της ανθρωποκτονίας από αμέλεια. Όμως η συντριβή ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν εκείνη τη μοιραία νύχτα.

Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου, παρά το γεγονός ότι έλαβε 700 εκατομμύρια δολάρια ως ενίσχυση εκσυγχρονισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία.

Αλλά η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για τις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», όπως τις αποκάλεσε», γράφουν οι NYT.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει από τα 27 κράτη μέλη της να εφαρμόσουν εξελιγμένες νέες διαδικασίες γνωστές ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων έως το τέλος της δεκαετίας. Αυτό το σύστημα παρακολουθεί τα τρένα και παίρνει τον έλεγχο όταν πάνε πολύ γρήγορα, πνέουν από κόκκινα φώτα ή καταλήγουν σε λάθος γραμμές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να επεκτείνει τις διασυνοριακές μετακινήσεις με τρένο και η εναρμόνιση των προτύπων ασφαλείας σε ολόκληρο το μπλοκ αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής.

Το Λουξεμβούργο, χρησιμοποιεί ήδη το νέο σύστημα σε όλες τις γραμμές του. Το Βέλγιο σχεδιάζει να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2025. Άλλα κράτη, έχουν αναβαθμίσει τις κύριες διαδρομές τους. Αλλά ακόμη και χωρίς τη νέα τεχνολογία, τα περισσότερα σιδηροδρομικά συστήματα διαθέτουν χαρακτηριστικά ασφαλείας για την πρόληψη μετωπικών συγκρούσεων. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας Σιδηροδρόμων της Γαλλίας, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί συστήματα αυτόματης πέδησης και άλλες τεχνολογίες.

Αυτά όμως δεν ισχύουν στην Ελλάδα. Η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας, όπως δείχνουν τα αρχεία της ΕΕ. Επίσης, το σύστημα μεταγωγής στη Λάρισα είναι ανεπαρκές εδώ και χρόνια καθώς χάθηκαν εξαρτήματα από τον βασικό εξοπλισμό σηματοδότησης, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Νικόλαου Τσικαλάκη, πρόεδρου του Σωματείου Εργαζομένων του ΟΣΕ».

«Η συντριβή» καταλήγει το δημοσίευμα, «υπογραμμίζει επίσης την περιορισμένη ισχύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαιτεί βελτιώσεις από τους σιδηροδρόμουςακόμη και όταν τους χρηματοδοτεί. Μάλιστα, το μπλοκ διέθεσε περίπου 117 εκατομμύρια δολάρια ειδικά για αναβαθμίσεις ασφαλείας στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη», στο οποίο χάθηκαν 57 ψυχές....

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ