Αυξήθηκαν οι καταγγελίες για το Διαδίκτυο - Αυξάνονται οι καταγγελίες για παιδική πορνογραφία

 
Αυξήθηκαν οι καταγγελίες για το Διαδίκτυο - Αυξάνονται οι καταγγελίες για παιδική πορνογραφία

Ενημερώθηκε: 07/02/20 - 12:36

Αύξηση της τάξεως του 39% σημείωσε ο αριθμός των καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη δραστηριότητα στο Διαδίκτυο, που υποβλήθηκε στην Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών SafeLine.gr το 2019. Παράλληλα, σύμφωνα με τα ετήσια στατιστικά στοιχεία της Γραμμής, διπλασιάστηκε το ποσοστό των καταγγελιών για παιδική διαδικτυακή κακοποίηση. Σημειώνεται ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια οι εν λόγω καταγγελίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στην Ελλάδα, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Συνδέσμου Ανοιχτών Γραμμών για το Παράνομο Περιεχόμενο του Διαδικτύου INHOPE, που συντονίζει τις δράσεις 48 γραμμών ανά την υφήλιο. Οπως διαπιστώνουν οι ειδικοί, όσο μικραίνει ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες τόσο το πρόβλημα γιγαντώνεται.

Ειδικότερα, η ανοιχτή γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο SafeLine.gr, η οποία λειτουργεί στο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας από το 2003, έλαβε το 2019 συνολικά 6.403 καταγγελίες. Για πρώτη φορά, μάλιστα, το 2019 το ποσοστό των επιβεβαιωμένων καταγγελιών για παιδική πορνογραφία ξεπέρασε το ποσοστό των καταγγελιών για οικονομικές απάτες στο Διαδίκτυο (45% έναντι 30% αντίστοιχα). Αύξηση των καταγγελιών παιδικής πορνογραφίας αποτυπώνεται και στα ετήσια στατιστικά στοιχεία του INHOPE, που το 2019 έλαβε 183.788 καταγγελίες παιδικής πορνογραφίας (έναντι 155.240 το 2018). Το 90% από αυτές αφορά παιδιά 3-13 ετών και στη συντριπτική τους πλειονότητα κορίτσια (91%).

Οσον αφορά τις καταγγελίες που έλαβε η SafeLine κατά το 2019 για διαδικτυακές οικονομικές απάτες, αυτές αφορούσαν κυρίως διαδικτυακές αγορές. Τις περισσότερες φορές οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν δεν ανταποκρινόταν σε αυτό που είχαν επιλέξει. Πολλά περιστατικά επίσης αφορούσαν στο ότι δεν τηρούνταν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Αλλες καταγγελίες αφορούσαν περιστατικά όπου κατόπιν πληρωμής αναγραφόταν στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας είναι προσωρινώς μη διαθέσιμο. Οι καταγγέλλοντες είναι στην πλειονότητά τους ενήλικοι, οι οποίοι ζητούν να αποζημιωθούν ή να αφαιρεθούν από το Διαδίκτυο οι εν λόγω ιστοσελίδες. Οι υπόλοιπες καταγγελίες που έλαβε η Γραμμή αφορούν προσωπικά δεδομένα (12%), κρούσματα ρατσισμού/ξενοφοβίας (3%), εξύβριση/συκοφαντική δυσφήμηση (2%), κ.ά.

Την ίδια στιγμή, «φωτιά» πήραν το 2019 οι γραμμές και στη συμβουλευτική υπηρεσία για την υπερβολική χρήση του Διαδικτύου help-line.gr. Ο κύριος λόγος επικοινωνίας με τη γραμμή βοήθειας ήταν η ανησυχία για την ενασχόληση των παιδιών με το gaming (35%), ο διαδικτυακός εκφοβισμός (16%) και η παραβίαση προσωπικών δεδομένων (13%). Ακολουθούν θέματα σχέσεων (9,2%), η υπερβολική χρήση (8,2%), θέματα παιδείας στα μέσα (6,3%), το sexting (4,9%) κ.λπ. Αξίζει να σημειωθεί ότι αισθητή ήταν η πτώση του αριθμού των τηλεφωνημάτων που δέχθηκε η Γραμμή σε σχέση με την υπερβολική χρήση του Διαδικτύου. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2018, το 12% των καλούντων είχε ζητήσει λύσεις ή συμβουλές για προβλήματα εθισμού στο Ιντερνετ.

Η πλειονότητα των κλήσεων (65%) προήλθε από ενήλικες, κυρίως γονείς που επικοινώνησαν ζητώντας οδηγίες για κάποιο θέμα που αφορούσε τα παιδιά τους, ενώ στη Γραμμή απευθύνθηκαν επίσης επαγγελματίες (19%), αλλά και ανήλικοι (16%).