Τα αεροδρόμια στη Μέση Ανατολή αναπτύσσονται ραγδαία και πλέον ανταγωνίζονται έντονα μεταξύ τους.
Κόμβοι όπως το Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι, η Τουρκία και η Σαουδική Αραβία βρίσκονται σε πορεία μεγάλης επέκτασης, που αναμένεται να αυξήσει τη συνολική επιβατική κίνηση κατά εκατοντάδες εκατομμύρια μέσα στην επόμενη δεκαετία — αριθμός αντίστοιχος με τη δυναμικότητα τριών αεροδρομίων τύπου Χίθροου, όπως επισημαίνουν οι Financial Times.
Το Ντουμπάι, που κάποτε είχε μέγεθος αντίστοιχο του Γκάτγουικ με περίπου 30 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο, στοχεύει πλέον σε ετήσια χωρητικότητα άνω των 200 εκατομμυρίων. Παρόμοιες φιλοδοξίες έχει και η Κωνσταντινούπολη, ενώ η Σαουδική Αραβία επιδιώκει τη δημιουργία ενός νέου περιφερειακού υπερ-κόμβου μέσω της νέας εταιρείας Riyadh Air.
Το Ντουμπάι αναμένει να ξεπεράσει τους 100 εκατομμύρια επισκέπτες μέχρι το 2027 και παράλληλα υλοποιεί σχέδια για εγκαταστάσεις που θα μπορούν να εξυπηρετούν έως και 260 εκατομμύρια ταξιδιώτες τον χρόνο.
Το Αμπού Ντάμπι, έδρα της Etihad, διαθέτει δυνατότητα εξυπηρέτησης 45 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.
Η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών από εταιρείες όπως οι Qatar Airways, Emirates και Etihad θεωρείται ότι έχει στηρίξει συνολικά την αεροπορική ανάπτυξη της περιοχής.
Επιπλέον, οι αεροπορικοί κόμβοι της Μέσης Ανατολής φαίνεται πλέον να έχουν και γεωγραφικό πλεονέκτημα έναντι των ευρωπαϊκών, καθώς οι ευρωπαϊκές εταιρείες αποφεύγουν τον ρωσικό εναέριο χώρο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, γεγονός που επιμηκύνει τις πτήσεις προς Ιαπωνία, Ινδία και Κίνα.
Η Riyadh Air, πλήρως ελεγχόμενη από το Δημόσιο Επενδυτικό Ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (PIF) και νέα στην αγορά, έχει ήδη παραγγείλει 182 αεροσκάφη και σχεδιάζει να εξυπηρετεί 100 προορισμούς μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Όσο για το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, μπορεί σήμερα να διαχειρίζεται 90 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, με προγραμματισμένες επεκτάσεις που μπορούν να ανεβάσουν τον αριθμό αυτό στα 200 εκατομμύρια.
(Με στοιχεία από FT)