Επίθεση στη σκιά των θαλάσσιων οδών: Νέος συναγερμός για την ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας στη Μεσόγειο

 
σκιωδης στολος

Πηγή Φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ενημερώθηκε: 28/12/25 - 09:42

Η επίθεση σε ρωσικό δεξαμενόπλοιο του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» σε διεθνή ύδατα της Μεσογείου, σε μικρή απόσταση από έναν από τους πλέον πολυσύχναστους ναυτιλιακούς διαδρόμους παγκοσμίως, σηματοδοτεί μια ανησυχητική εξέλιξη για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα. Το περιστατικό λειτουργεί ως σαφής προειδοποίηση ότι οι μέχρι πρότινος «ασφαλείς θάλασσες» δεν μπορούν πλέον να θεωρούνται δεδομένες.

Η στοχευμένη χρήση μη επανδρωμένων μέσων δεν μεταβάλλει απλώς τη γεωγραφία των συγκρούσεων, αλλά εισάγει μια νέα διάσταση κινδύνου, όπου εμπορικά πλοία καθίστανται ευάλωτα ακόμη και μακριά από ενεργά πολεμικά μέτωπα. Η αυξημένη πιθανότητα λανθασμένης ταυτοποίησης στόχων, ενός σοβαρού περιβαλλοντικού ατυχήματος ή της εκτόξευσης του κόστους ασφάλισης καθιστά σαφές ότι δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο επεισόδιο, αλλά για προάγγελο μιας περιόδου έντονης αβεβαιότητας στη διεθνή ναυτιλία.

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Τσιάκαλος, επικεφαλής πληροφοριών της εταιρείας ναυτικής ασφάλειας Diaplous, το πλήγμα αυτό συνιστά ποιοτική κλιμάκωση, καθώς αποδεικνύει ότι η στοχοποίηση εμπορικών πλοίων μπορεί να επεκταθεί πέρα από τις ζώνες άμεσης σύγκρουσης. Η επιλογή πλοίου που συνδέεται με δίκτυα παράκαμψης κυρώσεων δείχνει ότι οι επιθέσεις αποκτούν πολιτικοοικονομικό χαρακτήρα, με στόχο την άσκηση πίεσης σε κρίσιμες ροές εσόδων.

Ταυτόχρονα, η διάδοση φθηνών και χαμηλού ίχνους τεχνολογιών, όπως drones, μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας και κολλητές νάρκες, αυξάνει τον κίνδυνο παράπλευρων επιπτώσεων και ενδεχόμενων αντιποίνων που θα μπορούσαν να πλήξουν ευρύτερα τη ναυτιλιακή δραστηριότητα. Αν τέτοιες επιθέσεις κλιμακωθούν ή περάσουν στα χέρια μη κρατικών δρώντων, η ναυτιλία ενδέχεται να εισέλθει σε μια μακρά περίοδο συστημικής ανασφάλειας.

Παρότι η Μεσόγειος δεν έχει ακόμη ενταχθεί επίσημα στις περιοχές υψηλού θαλάσσιου κινδύνου, καταγράφεται σαφής αύξηση του ρίσκου σε επιμέρους ζώνες, ιδιαίτερα κοντά σε παράκτιες περιοχές με πολιτική και στρατιωτική αστάθεια. Για πλοιοκτήτες και διαχειριστές, το νέο περιβάλλον συνεπάγεται αυστηρότερο σχεδιασμό ταξιδιών, ενισχυμένο έλεγχο συμμόρφωσης, στενότερη συνεργασία με ασφαλιστές και συνεχή αξιολόγηση απειλών.

Καθοριστικό ρόλο στη νέα αυτή πραγματικότητα διαδραματίζει και η συλλογή πληροφοριών. Δεδομένα ναυσιπλοΐας, συστήματα AIS, βάσεις ιδιοκτησίας και δορυφορικές εικόνες επιτρέπουν τη χαρτογράφηση «σκιωδών» δικτύων και τη στοχευμένη επιλογή πλοίων, καθιστώντας την έγκαιρη αξιοποίηση πληροφοριών και τη συνεργασία με εταιρείες διαχείρισης κινδύνου αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης ναυτιλιακής ασφάλειας.

Το μεγαλύτερο διακύβευμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι να μη θεωρηθούν τέτοια περιστατικά ως «νέα κανονικότητα». Η υποτίμησή τους θα μπορούσε να οδηγήσει σε κλιμάκωση, αύξηση των περιβαλλοντικών και οικονομικών κινδύνων και σοβαρές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, επαναφέροντας τη θαλάσσια ασφάλεια στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ