Στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται προς συζήτηση ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου από την αρμόδια επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης. Το νομοσχέδιο έλαβε την έγκριση της πλειοψηφίας, με τη Νέα Δημοκρατία να υπερψηφίζει επί της αρχής, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και η Πλεύση Ελευθερίας καταψήφισαν.
Από την πλευρά τους, το ΠΑΣΟΚ, η Ελληνική Λύση και η Νίκη επέλεξαν να κρατήσουν κλειστά τα χαρτιά τους, διατηρώντας επιφυλάξεις για την τελική τους τοποθέτηση στη σημερινή συνεδρίαση της Ολομέλειας.
Κεντρικό σημείο τριβής και βασικότερη μεταρρύθμιση του νομοσχεδίου αποτελεί η καθιέρωση ενός νέου εκλογικού συστήματος, το οποίο θεσμοθετεί την εκλογή των αιρετών της αυτοδιοίκησης σε έναν και μόνο γύρο, καταργώντας τη διαδικασία της δεύτερης Κυριακής.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, υπεραμύνθηκε της αλλαγής αυτής, τονίζοντας ότι η εκλογή από την πρώτη Κυριακή θα ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών και θα προσδώσει μεγαλύτερη νομιμοποιητική δύναμη και ισχύ στους δημάρχους.
Κατά τον ίδιο, το νέο σύστημα λειτουργεί ως κίνητρο για τη δημιουργία προεκλογικών συνεργασιών και κοινών ψηφοδελτίων στη βάση ενός ουσιαστικού προγραμματικού διαλόγου, αποφεύγοντας τα πολιτικά παζάρια που παραδοσιακά σημειώνονταν στο μεσοδιάστημα των δύο εκλογικών αναμετρήσεων.
Το μοντέλο Λονδίνου στις συγκοινωνίες και τα όρια στη μεταφορά εξουσιών
Πέραν των εκλογικών αλλαγών, ο υπουργός Εσωτερικών άνοιξε τη συζήτηση για μια βαθιά αναδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κεντρικού κράτους και των τοπικών αρχών, θέτοντας ως στόχο μια πιο σύγχρονη προσέγγιση. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την επιθυμία του να αναλάβει μελλοντικά η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση τη διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, υιοθετώντας ένα πρότυπο ανάλογο με αυτό του Μητροπολιτικού Δήμου του Λονδίνου.
Ωστόσο, ο κ. Λιβάνιος εμφανίστηκε ιδιαίτερα επιφυλακτικός και προσεκτικός σε ό,τι αφορά τη μεταφορά άλλων κρίσιμων υπηρεσιών, όπως αυτές της υγείας. Σχολιάζοντας τα πάγια αιτήματα των δήμων για την ανάληψη της διαχείρισης των Κέντρων Υγείας, ξεκαθάρισε ότι δεν θεωρεί πως οι δομές αυτές θα λειτουργούσαν αποτελεσματικότερα υπό την εποπτεία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπογραμμίζοντας τη σημασία του να παραμείνουν οργανικά ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.