Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η ιστορική πρώτη αποστολή Έλληνα αστροναύτη στο Διάστημα, μετά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε η έναρξη της επίσημης εκπαίδευσης του Αδριανού Γολέμη από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA).
Η ελληνική εκτόξευση προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί εντός της επόμενης διετίας, με την παραμονή του αστροναύτη σε τροχιά να διαρκεί έως και τρεις εβδομάδες. Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί το κεντρικό θεμέλιο της νέας Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος της χώρας, η οποία εκτείνεται με ορίζοντα υλοποίησης το 2035.
Ώθηση στην ελληνική επιστήμη και καινοτομία
Η παρουσία ελληνικής εκπροσώπησης στο πλήρωμα του ISS αναμένεται να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την εγχώρια επιστημονική και επιχειρηματική κοινότητα. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στον σταθμό, ο Έλληνας αστροναύτης και γιατρός διαστημικών αποστολών θα πραγματοποιήσει μια σειρά από εξειδικευμένα πειράματα και τεχνολογικές δοκιμές, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί και προταθεί από δεκάδες ελληνικά πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και φορείς.
Παράλληλα, ελληνικές εταιρείες υψηλής τεχνολογίας θα έχουν τη σπάνια ευκαιρία να δοκιμάσουν καινοτόμες λύσεις σε πραγματικές συνθήκες μικροβαρύτητας, συλλέγοντας δεδομένα που θα ανοίξουν τον δρόμο για νέες διεθνείς στρατηγικές συνεργασίες.
Εκπαιδευτικά προγράμματα STEM και μαθητικοί διαγωνισμοί
Εκτός από την ενίσχυση της έρευνας, η αποστολή έχει ως βασικό στόχο να εμπνεύσει τη νέα γενιά να στραφεί προς τις θετικές επιστήμες. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχεδιάζει τη διεξαγωγή στοχευμένων εκπαιδευτικών δράσεων.
Μεταξύ των μέτρων που εξετάστηκαν είναι η διοργάνωση πανελλήνιων διαγωνισμών STEM, ένας ειδικός μαθητικός διαγωνισμός για την κατασκευή μικροδορυφόρου, καθώς και η δυνατότητα να στείλουν Έλληνες μαθητές τις δικές τους ερωτήσεις απευθείας στους αστροναύτες που υπηρετούν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Στη σύσκεψη, εκτός από τον πρωθυπουργό και τον Αδριανό Γολέμη, συμμετείχαν ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Δημήτρης Παπαστεργίου, καθώς και ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Κωνσταντίνος Καράντζαλος.