Τρανς λιπαρά: Επτά τροφές που πρέπει να αποφεύγετε

Τρανς λιπαρά: Επτά τροφές που πρέπει να αποφεύγετε
Ενημερώθηκε: 27/05/19 - 15:43

Οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι τα τρανς λιπαρά πρέπει να αποφεύγονται, καθώς δεν παρέχουν κανένα διατροφικό όφελος στους καταναλωτές.

Αποτελούν τεχνητώς υδρογονωμένα λίπη, τα οποία είναι φτηνά, βελτιώνουν την υφή του φαγητού και επιμηκύνουν το χρόνο διατήρησης στα ράφια των καταστημάτων. Μάλιστα, μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Preventing Chronic Disease, αποκάλυψε ότι το 84% των συσκευασμένων τροφίμων που ισχυρίζονταν ότι δεν περιείχαν τρανς λιπαρά, είχαν μερικώς υδρογονωμένο έλαιο, το οποίο αποτελεί την κύρια διατροφική πηγή τρανς λίπους.

Τα καλά νέα είναι ότι η ποσότητα του τρανς λιπαρών που καταναλώνουμε έχει μειωθεί τα τελευταία 30 χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of the American Heart Association.

Οι άνδρες καταναλώνουν 32% και οι γυναίκες 35% λιγότερα τρανς λιπαρά από ό,τι το 1980. Παρόλα αυτά, το 1,9% των θερμίδων που προσλαμβάνουν καθημερινά οι άνδρες και το 1,7% των ημερήσιων θερμίδων που προσλαμβάνουν οι γυναίκες προέρχονται από τρανς λιπαρά σήμερα, ενώ η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας συνιστά περιορισμό τους στο 1% των συνολικών θερμίδων που καταναλώνονται. Ακόμα και λίγα γραμμάρια ημερησίως αυτών των λιπών αυξάνουν την κακή χοληστερόλη, μειώνουν την καλή χοληστερόλη και φράζουν τις αρτηρίες.

Κρέμα καφέ σε σκόνη: Τα μη γαλακτοκομικά προϊόντα δεν σημαίνει ότι δεν περιέχουν λιπαρά. Μισό γραμμάριο τρανς λίπους στην κρέμα καφέ σε σκόνη μπορεί γρήγορα να πολλαπλασιαστεί, δεδομένου ότι οι καταναλωτές τείνουν να χρησιμοποιούν μεγαλύτερη ποσότητα από μισή κουταλιά ανά φλιτζάνι. Αντί της κρέμας σε μορφή σκόνης, επιλέξτε άπαχο γάλα για τον καφέ σας.

Κατεψυγμένη πίτσα: Το τρανς λίπος βρίσκεται στη ζύμη της κατεψυγμένης πίτσας, ενώ κάθε κομμάτι περιέχει περίπου 0,3 γραμμάρια. Δημιουργήστε τη δική σας υγιεινή εκδοχή στο σπίτι, χρησιμοποιώντας υλικά προκειμένου να γνωρίζετε τα συστατικά της.

Μπισκότα και μπάρες δημητριακών: Διαβάστε προσεκτικά τις λίστες συστατικών των συσκευασμένων τροφίμων, όπως τα μπισκότα αλλά ακόμα και οι μπάρες δημητριακών, οι οποίες συχνά μπορεί να περιέχουν τρανς λιπαρά. Μπορεί να διαφημίζονται ως υγιεινές επιλογές όμως είναι σημαντικό να ελέγχετε τα συστατικά τους.

Ποπ κορν: Οι περισσότερες συσκευασίες ποπ κορν που γίνονται στον φούρνο μικροκυμάτων περιέχουν τρανς λίπη. Πιο συγκεκριμένα, η γεύση βουτύρου μπορεί να περιλαμβάνει 0,5 γραμμάρια τρανς λίπους ανά μερίδα, ενώ το άρωμα καραμέλας μπορεί να περιέχει έως 1,5 γραμμάρια. Αγοράστε σπόρους καλαμποκιού και φτιάξτε το δικό σας ποπ κορν, χρησιμοποιώντας λίγο ελαιόλαδo.

Φυστικοβούτυρο: Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν μερικώς υδρογονωμένα έλαια για να επιτύχουν κρεμώδη υφή και να διατηρήσουν το προϊόν τους «φρέσκο» για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Επομένως ελέγξτε την ετικέτα και προκειμένου να είστε ασφαλείς επιλέξτε τη φυσική ποικιλία.

Τορτίγιες: Μπορεί να μην περιέχουν όλες οι τορτίγιες τρανς λιπαρά, αλλά βεβαιωθείτε ότι διαβάζετε τις ετικέτες και μείνετε μακριά από τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια.

Κρακεράκια: Πιθανότατα ήδη γνωρίζατε ότι τα πατατάκια και τα κρακεράκια δεν είναι η πιο υγιεινή επιλογή, αλλά ίσως δεν συνειδητοποιείτε πόσες τρανς λιπαρές ουσίες μπορεί να περιλαμβάνει κάθε συσκευασία. Τα περισσότερα περιέχουν μερικώς υδρογονωμένα έλαια, πρόσθετα χρώματα, γεύσεις και σάκχαρα.

Πηγή: Onmed