Ο πιλότος του F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ που συνετρίβη στην Αλάσκα τον περασμένο Ιανουάριο είχε 50λεπτη βιντεοκλήση με μηχανικούς της Lockheed Martin προσπαθώντας να λύσει πρόβλημα με το μαχητικό αεροσκάφος προτού εκτιναχθεί, σύμφωνα με αναφορά για το ατύχημα που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα.
Το F-35 συνετρίβη στην Αλάσκα στις 28 Ιανουαρίου. Το ατύχημα καταγράφηκε σε βίντεο όπου το μαχητικό φαίνεται να πέφτει και να εκρήγνυται. Ο πιλότος εκτινάχθηκε με ασφάλεια και υπέστη μόνο ελαφρούς τραυματισμούς. Το μαχητικό αεροσκάφος αξίας 200 εκατ. δολ. καταστράφηκε ολοσχερώς.
Ερευνα της Πολεμικής Αεροπορίας απέδωσε τη συντριβή σε πάγο στο μπροστινό και κύριο σύστημα προσγείωσης του F-35.
Σύμφωνα με την έκθεση, εξαιτίας των προσπαθειών να διορθωθεί το σύστημα προσγείωσης, το μαχητικό αεροσκάφος «νόμιζε» ότι βρισκόταν στο έδαφος, κάτι που τελικά οδήγησε στη συντριβή του.
Αυτοματοποιημένη λειτουργία εδάφους
Ο πιλότος συμμετείχε σε βιντεοκλήση με μηχανικούς του κατασκευαστή του αεροσκάφους, Lockheed Martin, τη στιγμή που το αεροσκάφος πετούσε κοντά στην αεροπορική βάση.
Πέντε μηχανικοί συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη, συμπεριλαμβανομένου ενός ανώτερου μηχανικού λογισμικού, ενός μηχανικού ασφάλειας πτήσης και τριών ειδικών σε συστήματα προσγείωσης, ανέφερε η έκθεση.
Στη συνέχεια, ο πιλότος επιχείρησε δύο προσγειώσεις, τύπου «επαφή με το έδαφος και απογείωση» ανέφερε η έκθεση. Ωστόσο, και πάλι αποδείχθηκε αδύνατη η επαναφορά του μπροστινού τροχού.
Σε εκείνο το σημείο, οι αισθητήρες του F-35 έδειξαν ότι το αεροσκάφος βρισκόταν στο έδαφος και τα υπολογιστικά συστήματα μεταπήδησαν σε «αυτοματοποιημένη λειτουργία εδάφους», ανέφερε η έκθεση.
Αυτό προκάλεσε την «ανεξέλεγκτη» λειτουργία του μαχητικού, το οποίο «συμπεριφερόταν σαν να βρισκόταν στο έδαφος κατά την πτήση», αναγκάζοντας τον πιλότο να εκτιναχθεί.
Η έρευνα διαπίστωσε παρόμοιο πρόβλημα με πάγο σε άλλο F-35 στην ίδια βάση κατά τη διάρκεια πτήσης εννέα ημέρες μετά τη συντριβή, αλλά το αεροσκάφος εκείνο τελικά προσγειώθηκε με ασφάλεια.
Οδηγίες για συνθήκες ακραίου κρύου
Η έκθεση ανέφερε ότι η Lockheed Martin είχε εκδώσει οδηγίες για το πρόβλημα που στους αισθητήρες του F-35 σε συνθήκες ακραίου κρύου σε ενημερωτικό δελτίο συντήρησης τον Απρίλιο του 2024, περίπου εννέα μήνες πριν από τη συντριβή. Το πρόβλημα θα μπορούσε να καταστήσει «δύσκολο το να διατηρήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους ο πιλότος», ανέφερε η οδηγία.
Εάν οι συμμετέχοντες στην τηλεδιάσκεψη είχαν αναφερθεί στο ενημερωτικό δελτίο συντήρησης του 2024, «πιθανότατα θα είχαν συμβουλεύσει προγραμματισμένη πλήρη προσγείωση ή ελεγχόμενη εκτίναξη αντί για επαφή με το έδαφος και απογείωση», που τελικά οδήγησε στις συνθήκες που προκάλεσαν τη συντριβή, ανέφερε η έκθεση.
Η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων της Πολεμικής Αεροπορίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η λήψη αποφάσεων του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην τηλεδιάσκεψη εν πτήσει», η έλλειψη «εποπτείας» και η μη σωστή τήρηση των διαδικασιών συντήρησης συστημάτων του αεροσκάφους, συνέβαλαν στη συντριβή.
Πηγή: CNN