Γιατί μπήκε ξαφνικά «σφήνα» η Ιταλία στο Air Policing στα Σκόπια; Παραβιάζεται η Συμφωνία των Πρεσπών;

 
Γιατί μπήκε ξαφνικά «σφήνα» η Ιταλία στο Air Policing στα Σκόπια

Πηγή Φωτογραφίας: PHOTO ΑΡΧΕΙΟΥ/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 08/06/23 - 13:23

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Η προ μερικών ημερών δημοσιοποίηση ότι η Ιταλία αναλαμβάνει την αποστολή «Αεροπορικής αστυνομεύσεως» (Air Policing) του εναέριου χώρου της λεγόμενης «Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας», ουσιαστικώς του FIR Σκοπίων, φαίνεται πως μάλλον αιφνιδίασε την ελληνική κοινή γνώμη, λόγω και της προεκλογικής περιόδου που διανύουμε, αλλά όχι και τα καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Αμύνης και βεβαίως το ΓΕΕΘΑ και κατ’ επέκταση της Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας.

Ας δούμε όμως πως έχει το όλο ζήτημα και θα εξηγήσουμε τα προαναφερθέντα. 

Το θέμα της «Αεροπορικής αστυνομεύσεως» (Air Policing) αποτελεί ουσιαστικώς μία ΝΑΤΟϊκή αποστολή, που η Συμμαχία αναθέτει σε κράτη-μέλη της ανά περιοχή, προκειμένου να «ελέγχουν και προστατεύουν» τους εναέριους χώρους γειτονικών κρατών που δεν διαθέτουν τέτοια στρατιωτική (αεροπορική, στη συγκεκριμένη περίπτωση) δυνατότητα.

Μία αποστολή που προέκυψε πρακτικώς μετά τη δεκαετία του ’90, όταν διαλύθηκαν η Σοβιετική Ένωση στα εξ ων συνετέθη και το Σύμφωνο της Βαρσοβίας, και πρακτικώς μετά την 11η Σεπτεμβρίου και το τραγικό πλήγμα που σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε εναντίον των ΗΠΑ, που τις βρήκε απροετοίμαστες για την αντιμετώπιση τέτοιων ασύμμετρων απειλών.

Όταν λοιπόν οι ΗΠΑ αντιμετώπισαν τέτοιο πρόβλημα, όλοι μπορούμε να φανταστούμε τι μπορεί να συμβεί σε χώρες όπως η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία στη Βαλτική, δίπλα στη Ρωσία, ή χώρες των Βαλκανίων, που άλλες ανήκουν μεν στο ΝΑΤΟ και άλλες όχι (ακόμα), αλλά δεν διαθέτουν παρά μόνο μερικά ελικόπτερα ως «Αεροπορία» και επομένως δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν παρόμοιες απειλές.

Υπό το πρίσμα αυτό λοιπόν αποφασίστηκε από τα κράτη – μέλη της Συμμαχίας η διενέργεια αποστολών «Αεροπορικής αστυνομεύσεως» του εναέριου χώρου κρατών-μελών ή συνδεδεμένων με το ΝΑΤΟ άλλων χωρών, που δεν διαθέτουν αεροπορικές δυνάμεις, από άλλα κράτη – μέλη που διαθέτουν και προσφέρονται για την εκτέλεση αυτών των αποστολών.

Αρχικώς οι αποστολές αυτές ανατέθηκαν από το ΝΑΤΟ σε συγκεκριμένες χώρες, αλλά γρήγορα διεφάνη ότι κάτι τέτοιο, για πολλούς λόγους, (επιχειρησιακούς, πρακτικούς ακόμα και επικοινωνιακούς) δεν ήταν πρόσφορο και έτσι επελέγη η εκ περιτροπής διενέργεια αποστολών Air Policing με κάποια άλλη σύμμαχο χώρα.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα είχε αναλάβει αρχικώς μόνη της την αποστολή Air Policing σε Αλβανία και Μαυροβούνιο, αργότερα και στη λεγόμενη «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας» κατόπιν σχετικών αιτημάτων των χωρών αυτών προς το ΝΑΤΟ για συνδρομή του. Σχετικά σύντομα η αποστολή του Air Policing στους εναέριους χώρους της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου ανατέθηκε εκ περιτροπής (ανά 15νθήμερο) σε Ελλάδα και Ιταλία, ενώ είχε παραμείνει η αντίστοιχη αποστολή πάνω από τα Σκόπια.

Τώρα, προ μερικών ημερών, έγινε γνωστό δημοσίως, μέσω σχετικής ευχαριστήριας επιστολής της κυβερνήσεως της λεγόμενης «Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας» προς την αντίστοιχη ιταλική, ότι και η Ιταλία θα συμμετάσχει και αυτή στο Air Policing των Σκοπίων, αναλαμβάνοντας εκ περιτροπής με την Ελλάδα την αποστολή αυτή.

Η ιστοσελίδα μας, αμέσως μόλις δημοσιοποιήθηκε το όλο ζήτημα, έσπευσε να ρωτήσει υψηλόβαθμες στρατιωτικές και αεροπορικές πηγές. Οι απαντήσεις πανομοιότυπες, που «περικλείονται» στα εξής:

Πρώτο, την αποστολή του Air Policing δεν τη ζητά μία χώρα από μία άλλη, αλλά αυτή απευθύνεται στο ΝΑΤΟ για το τι ακριβώς θέλει και η Συμμαχία αναθέτει την αποστολή αυτή σε κάποια (ή κάποιες) από τις χώρες που θα εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον.

Δεύτερο, τη στιγμή αυτή που μιλάμε, αν, παρ’ ελπίδα, υπάρξει κάποιο σχετικό «επεισόδιο» στον αέρα των Σκοπίων, υπεύθυνη για την εκτέλεση της αποστολής είναι η Ελλάδα και η Πολεμική Αεροπορία, καθώς δεν έχει – εισέτι – υπάρξει σχετική απόφαση του ΝΑΤΟ περί ενάρξεως συμμετοχής ΚΑΙ της Ιταλίας στην όλη επιχείρηση.

Τρίτο, η συνήθης πρακτική του ΝΑΤΟ είναι η ανάθεση παρόμοιων αποστολών σε τουλάχιστον δύο άλλα κράτη – μέλη (και όχι σε ένα), ώστε εκ περιτροπής αυτά να υπολογίζουν και να διαθέτουν τις αεροπορικές δυνάμεις τους και να κανονίζουν τις ετοιμότητές τους και τα readiness που διαθέτουν για το σκοπό αυτό.

Τέταρτο, από το Φεβρουάριο του 2022, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αλλάξει άρδην την τακτική κατάσταση και τις διαθεσιμότητες των μονάδων, αφού από τότε έχουν προκύψει νέες επιχειρησιακές ανάγκες στην ανατολική πτέρυγα της Συμμαχίας (Βαλτικές χώρες και Μαύρη Θάλασσα), που «απορροφούν» δυνάμεις.

Πέμπτο, η Ελλάδα, όποτε αυτό αποφασιστεί επισήμως, θα μοιραστεί το Air Policing των Σκοπίων με τους Ιταλούς, όπως γίνεται πολλά χρόνια τώρα για τις αντίστοιχες αποστολές πάνω από την Αλβανία και το Μαυροβούνιο.

Έκτο, όπως αποκάλυψε σήμερα στην «Καθημερινή» ο συνάδελφος Βασίλης Νέδος, αντίστοιχο αίτημα προς το ΝΑΤΟ για Air Policing του FIR Σόφιας, δηλ του εναέριου χώρου της Βουλγαρίας, από την Ελλάδα έχει υποβάλει επισήμως και η γειτονική μας χώρα.

Έβδομο, το προαναφερθέν θέμα, συμφώνως πάντα με τις ίδιες πηγές, δεν έχει καμία σχέση με την υλοποίηση της Συμφωνίας των Πρεσπών.

Συμπερασματικώς, η Ελλάδα συμμετέχει με την Ιταλία στο Air Policing Αλβανίας, Μαυροβουνίου και προσεχώς της λεγόμενης «Δημοκρατίας της Μακεδονίας», ενώ αν επαληθευτεί η πληροφορία στο εγγύς μέλλον θα κάνει το ίδιο και στη Βουλγαρία, μόνη της προς το παρόν.

Άξιο παρατηρήσεως το ότι σε όλα αυτά τα τεκταινόμενα γύρο στα σύνορά μας απουσιάζει παντελώς η Τουρκία, με ό,τι αυτό θα μπορούσε να σημαίνει διπλωματικά και στρατιωτικά, η οποία εκτελεί αποστολές Air Policing στη….Βαλτική!

Καθόλου άσχημα!            

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ