Συνεχίζονται οι έρευνες στη Γαλλία για τον εντοπισμό των δραστών που άρπαξαν τα θρυλικά κοσμήματα της εποχής του Ναπολέοντα στην κλοπή του αιώνα. Για αποτυχία των αρχών να αποτρέψουν την διάρρηξη στο μουσείο του Λούβρου έκανε λόγο ο Υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας, στον αντίποδα ο Πρόεδρος της Γαλλίας, ο οποίος επέμεινε ότι θα βρεθούν οι δράστες και θα αποδοθεί δικαιοσύνη.
Το πρωτοφανές περιστατικό σημειώθηκε το πρωί της Κυριακής, όταν τέσσερις ληστές μεταμφιεσμένοι σε εργάτες σκαρφάλωσαν με σκάλα στο εμβληματικό μουσείο και μέσα σε λίγα λεπτά, αφαίρεσαν κοσμήματα ανεκτίμητης αξίας από την συλλογή των βασιλικών θησαυρών. Μια ληστεία που θύμισε τις περιπέτειες του μυθιστορηματικού διαρρήκτη Αρσέν Λουπέν που με τους ευφάνταστους σχεδιασμούς του ξεγελούσε συνεχώς την αστυνομία.
Είναι όμως γεγονός ότι υπήρξαν πολλά κενά στο σύστημα ασφαλείας -που βοήθησαν στη δράση των ληστών για να προβούν σε αυτή την κινηματογραφική κλοπή. Είναι η πιο εντυπωσιακή ληστεία στο Μουσείο του Λούβρου από τότε που η Μόνα Λίζα εξαφανίστηκε το 1911. Μία επαγγελματική ληστεία σε ώρα αιχμής στο πιο καλά φυλασσόμενο μουσείο της Γαλλίας, που άφησε πολλά ερωτήματα αναπάντητα. Εγείρει σοβαρά ζητήματα για τα επίπεδα ασφάλειας που καλύπτουν τα γαλλικά έργα τέχνης, με κυριότερο το γιατί δεν ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός, και όλα αυτά σε μια περίοδο που αυτά γίνονται όλο και περισσότερο στόχος εγκληματικών κυκλωμάτων.
Ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας Λοράν Νουνιές θα αποστείλει οδηγία για την ενίσχυση του μηχανισμού ασφαλείας γύρω από τα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας μετά τη θεαματική κλοπή χθες, Κυριακή, κοσμημάτων ανεκτίμητης αξίας από το μουσείο του Λούβρου, ανακοινώθηκε σήμερα από το περιβάλλον του υπουργού.
Η απόφαση αυτή ελήφθη ύστερα από συνεδρίαση που είχε στο υπουργείο με την υπουργό Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί, όπως και τους υπευθύνους των αστυνομικών υπηρεσιών προκειμένου να εντοπιστεί τι λειτούργησε και τι δεν λειτούργησε, διευκρίνισε η ίδια πηγή.
Εκπρόσωπος του μουσείου του Λούβρου δήλωσε ότι θα παραμείνει κλειστό σήμερα.

Πώς τα κοσμήματα του στέμματος «έκαναν φτερά»
Σύμφωνα με τον νέο υπουργό Εσωτερικών της Γαλλίας, Λοράν Νινιές, η συμμορία που παραβίασε την Αίθουσα του Απόλλωνα το πρωί της Κυριακής ήταν σαφώς επαγγελματική.
Ήξεραν τι ήθελαν, προφανώς «παρακολούθησαν» τον χώρο εκ των προτέρων, εφάρμοσαν μια τολμηρά απλή αλλά αποτελεσματική μέθοδο δράσης και χρειάστηκαν το πολύ επτά λεπτά για να πάρουν τη λεία τους και να φύγουν.
Με ένα φορτηγό εξοπλισμένο με ανυψωτική πλατφόρμα του τύπου που χρησιμοποιούν οι εταιρείες μετακομίσεων, στάθμευσαν έξω στον δρόμο, ανέβηκαν έως τον πρώτο όροφο και στη συνέχεια χρησιμοποίησαν δίσκο κοπής για να εισέλθουν διαμέσου ενός παραθύρου.

Μέσα στην πλούσια διακοσμημένη αίθουσα κατευθύνθηκαν προς δύο εκθεσιακές προθήκες που περιέχουν ό,τι έχει απομείνει από τα γαλλικά βασιλικά κοσμήματα και πριονίζοντάς τες, απέσπασαν το περιεχόμενο.
Κλάπηκαν συνολικά εννέα κοσμήματα, αλλά το ένα έχει ήδη βρεθεί.Τα περισσότερα βασιλικά στέμματα της Γαλλίας χάθηκαν ή πωλήθηκαν μετά την Επανάσταση του 1789, αλλά κάποια αντικείμενα διασώθηκαν ή αγοραστήκαν ξανά. Τα περισσότερα από όσα υπήρχαν στις προθήκες, όμως, προέρχονται από τον 19ο αιώνα και σχετίζονται με τις δύο αυτοκρατορικές οικογένειες του Ναπολέοντα και του ανιψιού του Ναπολέοντα Γ΄. Σύμφωνα με τις αρχές, κλάπηκαν οκτώ αντικείμενα, μεταξύ των οποίων διαδήματα, περιδέραια, σκουλαρίκια και καρφίτσες.
Εκλάπησαν αντικείμενα που ανήκαν στη σύζυγο του Ναπολέοντα, την αυτοκράτειρα Μαρί-Λουίζα· στη νύφη του, τη βασίλισσα Ορτάνς της Ολλανδίας· στη βασίλισσα Μαρί-Αμελί, σύζυγο του τελευταίου βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκου-Φιλίππου, που κυβέρνησε από το 1830 έως το 1848· και στην αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγο του Ναπολέοντα Γ΄, που κυβέρνησε από το 1852 έως το 1870.
Ένα στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας που κλάπηκε επίσης, εντοπίστηκε με ζημιές, κοντά στο μουσείο αφού οι κλέφτες φέρονται να το έχασαν κατά τη διαφυγή τους.
Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού ανέφερε ότι οι συναγερμοί λειτούργησαν κανονικά. Όμως οι πέντε φύλακες που αντιλήφθηκαν τους κλέφτες και τους κυνήγησαν, δεν άκουσαν τους συναγερμούς, ενδεχομένως γιατί υπήρχαν έργα σε εξέλιξη έξω από το μουσείο ή ίσως γιατί δεν ήχησαν μέσα στην αίθουσα. Τα πέντε μέλη του προσωπικού του μουσείου που βρίσκονταν στην αίθουσα ή κοντά σε αυτήν ακολούθησαν το πρωτόκολλο, ειδοποιώντας τις δυνάμεις ασφαλείας και προστατεύοντας τους επισκέπτες. Στην ανακοίνωση του το υπουργείο ανέφερε επίσης ότι η συμμορία προσπάθησε να βάλει φωτιά στο όχημά της έξω, αλλά τούς εμπόδισε η επέμβαση ενός μέλους του προσωπικού του μουσείου.
Βλέπουν «κλοπή κατά παραγγελία» και «δουλειά εκ των έσω» – Εικασίες για την τύχη των ιστορικών κειμηλίων
Η ληστεία συνέβη σε μια αίθουσα μόλις λίγα βήματα από μερικούς από τους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου — όπως η Μόνα Λίζα. Όμως τα εγκληματικά δίκτυα που οργανώνουν τέτοιες ληστείες δεν στοχεύουν σε παγκοσμίως διάσημους πίνακες που δεν μπορούν ποτέ να εκτεθούν ή να πωληθούν. Προτιμούν αντικείμενα που μπορούν να μετατραπούν εύκολα σε μετρητά — και τα κοσμήματα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας.
Παρότι έχουν τεράστια ιστορική και πολιτιστική αξία, τα στέμματα και τα διαδήματα μπορούν εύκολα να διαλυθούν και να πωληθούν κομμάτι-κομμάτι. Ακόμη και μεγάλοι και διάσημοι διαμάντινοι λίθοι μπορούν να κοπούν. Η τελική τιμή πώλησης ίσως να μην ανταποκρίνεται στην αξία του αρχικού αντικειμένου, αλλά θα παραμείνει σημαντική.
Επίσης μπορεί να καταλήξουν σε προσωπική συλλογή ενός συλλέκτη και να μείνουν για πολλά χρόνια μακριά «από το φως του ήλιου».
«Αυτές οι κλοπές συνήθως, που είναι τόσο καλά μελετημένες και οργανωμένες είναι κατά παραγγελία», επισήμανε ο πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων Γιάννης Μαυρικόπουλος, μιλώντας στοΕΡΤnews Radio .Μεγάλοι συλλέκτες, που έχουν ιδιωτικές συλλογές και επενδύουν στον χρυσό ή στην αξία κάποιου αντικειμένου, μπορεί να κρύβονται πίσω από τέτοια περιστατικά. «Η εμπειρία έχει δείξει ότι δεν υπάρχει το καλύτερα φυλασσόμενο μουσείο. Όταν το βάλουν στο μάτι 99% θα το πετύχουν. Έχει ξαναγίνει στο Λούβρο με έναν πίνακα πριν χρόνια πολλά, που δεν βρέθηκε ποτέ, ήταν αυτό που λέω εγώ ότι είναι κατά παραγγελία, ενώ αντιθέτως αρχαία και κλοπιμαία και οτιδήποτε είναι αυτό που κλέβεται από ερασιτέχνες αρχαιοκάπηλους που τα παίρνουν για να τα πουλήσουν, εκεί τους πιάνουν» σημείωσε.
Αυξάνονται τα περιστατικά, όλο και πιο τολμηρές οι ληστείες – Τα σενάρια
Δύο πρόσφατες κλοπές σε μουσεία της Γαλλίας είχαν ήδη δώσει σήμα στις αρχές για την αυξανόμενη θρασύτητα των κυκλωμάτων τέχνης, και ένα σχέδιο ασφαλείας που συνέταξε το υπουργείο Πολιτισμού εφαρμόζεται σταδιακά σε όλη τη χώρα. «Είμαστε πολύ καλά ενημερωμένοι ότι τα γαλλικά μουσεία είναι ευάλωτα», δήλωσε ο Νινιές.
Τον Σεπτέμβριο κλέφτες αφαίρεσαν χρυσό στη φυσική του μορφή από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Παρίσι. Ο χρυσός ήταν αξίας περίπου 600.000 € (520.000 λίρες) και μπορεί να έχει διατεθεί εύκολα στην μαύρη αγορά.
Τον ίδιο μήνα εκλάπησαν πορσελάνες αξίας 6 εκατ. € από μουσείο στη Λιμόζ — μια πόλη κάποτε φημισμένη για την πορσελάνη της. Η λεία ενδέχεται να είχε παραγγελθεί από ξένο αγοραστή.
Κάποιοι λένε ότι μπορεί οι ληστείες να συνδέονται και ότι όλα έγιναν ίσως και με κάποια συνεννόηση με κάποιους ανθρώπους που μπορεί να εργάζονται μέσα στο Λούβρο, Γιατί πραγματικά η θρασύτητα των δραστών ήταν τέτοια που φάνηκε από την άνεση με την οποία όχι μόνο μπήκαν μέσα στο μουσείο και πήραν από τις προθήκες μπροστά στα μάτια των τουριστών σαν εργάτες, όλα τα κοσμήματα, αλλά και το γεγονός ότι έδρασαν πολύ επαγγελματικά, καθώς κατάφεραν να αποσπάσουν επτά ή οκτώ κοσμήματα αμύθητης αξίας μέσα σε επτά λεπτά.

Το Λούβρο περιέχει χιλιάδες έργα τέχνης γνωστά σε όλο τον κόσμο, και εξίσου πολλά πιο άγνωστα κομμάτια που, παρ’ όλα αυτά, έχουν πολιτιστική σημασία.
Ωστόσο στα 230 χρόνια ιστορίας του έχουν σημειωθεί σχετικά λίγες κλοπές — κυρίως χάρη στην αυστηρή ασφάλεια που υπάρχει.
Η πιο πρόσφατη εξαφάνιση αφορούσε ένα τοπίο του 19ου αιώνα ζωγράφου Καμίλ Κορό. Το «Le Chemin de Sèvres» (Ο δρόμος προς το Sèvres) αφαιρέθηκε απλά από έναν τοίχο το 1998 όταν κανείς δεν κοιτούσε, και δεν έχει εντοπιστεί έκτοτε.
Αλλά, και μακράν η πιο φημισμένη κλοπή ήταν αυτή του 1911, όταν η «La Joconde» του Λεονάρντο ντα Βίντσι — σήμερα γνωστότερη ως Μόνα Λίζα — κλάπηκε. Ο δράστης τότε κρύφτηκε σε μια ντουλάπα όλη τη νύχτα, κατάφερε να αφαιρέσει τον πίνακα από το πλαίσιο του, να τον τυλίξει στην ποδιά του, να τον βάλει κάτω από το μπράτσο του και να βγει περπατώντας. Αποδείχθηκε ότι ήταν Ιταλός εθνικιστής που ήθελε το έργο να επιστρέψει στην πατρίδα του. Βρέθηκε στην Ιταλία το 1914 και επιστράφηκε στο Λούβρο.
Εκτός εάν έχουν γρήγορη επιτυχία στο να πιάσουν τους κλέφτες, οι ερευνητές του σήμερα δεν αναμένεται να έχουν τόση τύχη.
Ο πρώτος στόχος της συμμορίας θα είναι να διασκορπίσει τα κοσμήματα και να τα πωλήσει. Αυτό δεν θα είναι δύσκολο.