Ο Ιταλός διάσημος σχεδιαστής μόδας Τζόρτζιο Αρμάνι απεβίωσε σε ηλικία 91 ετών, ανακοίνωσε σήμερα (4/9) η εταιρεία.
Το όνομά του ήταν συνώνυμο με το μοντέρνο ιταλικό στυλ και την κομψότητα. Συνδύαζε το ταλέντο του σχεδιαστή με την οξυδέρκεια ενός επιχειρηματία, διευθύνοντας μια εταιρεία με ετήσιο τζίρο περίπου 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Όταν εγκατέλειψε την Ιατρική – Πώς βρέθηκε στο χώρο της μόδας
Το καλοκαίρι του 1953 ο Αρμάνι εγκαταλείπει τις σπουδές στην Ιατρική χωρίς ένα σαφές σχέδιο για το μέλλον. Επιστρέφει στο Μιλάνο και βρίσκει καταφύγιο στη Ρινασέντε, το εμβληματικό πολυκατάστημα της πόλης, όπου πιάνει δουλεία σε βιτρίνες – χωρίς να γνωρίζει πως σε μερικά χρόνια από τότε θα αποτελούσε έναν κολοσσό της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας.
Μέσα στη δεκαετία του ’60, ο Τζόρτζιο Αρμάνι αρχίζει να χαράζει τη δική του πορεία στον κόσμο της μόδας. Ξεκινά να σχεδιάζει ρούχα, συνεργάζεται με τον Nino Cerruti και σιγά-σιγά ξηλώνει όσα θεωρούνταν αυτονόητα στην αντρική ένδυση. Το κοστούμι, μέχρι τότε άκαμπτο και αυστηρό, μεταμορφώνεται στα χέρια του: γίνεται ευέλικτο, ανάλαφρο, ανθρώπινο.
Σ’ αυτή την περίοδο γνωρίζει τον Σέρτζιο Γκαλεότι — αρχιτέκτονα στο επάγγελμα, συνοδοιπόρο στη ζωή. Ο Γκαλεότι βλέπει πίσω από τον σχεδιαστή ένα όραμα, μια δύναμη που μπορεί να σταθεί πολύ πέρα από το πατρόν. Τον ενθαρρύνει να κάνουν το άλμα. Ο Armani πουλάει το Volkswagen του και επενδύει στο όνειρο.
Έτσι, στις 24 Ιουλίου 1975, ιδρύεται η Giorgio Armani S.p.A. — και μαζί της, γεννιέται ένας οίκος που δεν θα έντυνε απλώς κορμιά, αλλά θα διαμόρφωνε ολόκληρη αισθητική εποχή.
Η σφραγίδα του μπήκε παντού – Ακόμα και στις στολές των ταυρομάχων
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι δεν περιορίστηκε ποτέ στον ρόλο του σχεδιαστή. Ήξερε να ράβει, αλλά ήξερε και να χτίζει — όχι μόνο συλλογές, αλλά και αυτοκρατορίες. Οραματιστής και στρατηγικός παίκτης, δημιούργησε παράλληλες σειρές όπως τα Emporio Armani, Armani Jeans και Armani Exchange, απευθυνόμενος σε διαφορετικά κοινά χωρίς ποτέ να προδώσει τη δική του αισθητική γραμμή.
Η σφραγίδα του μπήκε παντού: σε σπίτια, σε αρώματα, σε ξενοδοχεία, σε κοσμήματα — ακόμα και στις στολές των ταυρομάχων. Ό,τι φέρει το όνομά του, υπακούει σε έναν ενιαίο κώδικα κομψότητας.
Ο ίδιος δεν αφέθηκε ποτέ στο ρεύμα της αγοράς. Αγόρασε τα εργοστάσιά του, κράτησε τον έλεγχο από άκρη σε άκρη. Δεν μπήκε ποτέ στο χρηματιστήριο, δεν πούλησε, δεν υποχώρησε μπροστά σε προσφορές από γιγάντιους ομίλους. Ο Τζόρτζιο Αρμάνι επέλεξε την αυτονομία. Είναι ο σπάνιος εκείνος τύπος δημιουργού που κυβέρνησε την τέχνη και την επιχείρηση με το ίδιο σταθερό χέρι. Ένας ηγεμόνας χωρίς μετόχους.
Αυτοκρατορία άνω των 10 δισ. δολαρίων
Στο χαρτοφυλάκιο του σχεδιαστή περιλαμβάνονται οι γραμμές ενδυμάτων Giorgio Armani και Emporio Armani, καθώς και η υψηλής ραπτικής εταιρεία Armani Privé και η σειρά σχεδίων και εσωτερικών χώρων Armani/Casa. Παράλληλα, ήταν ιδιοκτήτης και της ομάδας μπάσκετ Olympia Milano.
Η εταιρεία του είχε ετήσιο τζίρο κοντά στα 2,7 δισ. δολάρια. Μέχρι τον θάνατό του είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία αξίας άνω των 10 δισ. δολαρίων και βρισκόταν στους 200 πιο πλούσιους ανθρώπους στη λίστα του Forbes.
Όπως αναφέρεται, ήταν άρρωστος το τελευταίο διάστημα. Αναγκάστηκε να αποσυρθεί από τις επιδείξεις της εταιρείας του στη Μόδα Ανδρών του Μιλάνο που έγιναν τον Ιούνιο. Ήταν η πρώτη φορά στην καριέρα του που έγινε κάτι τέτοιο. Ο ίδιος όμως παρακολουθούσε τα πάντα μέσω Facetime, έκανε ελέγχους στα ρούχα και επέπληξε τους αρμόδιους επειδή έκανα λάθος, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η έναρξη του σόου.
Παρά τα προβλήματα υγείας, στα 91 του χρόνια συνέχισε να εργάζεται. Αν και πλέον δεν μπορούσε να παρακολουθεί τις ανδρικές επιδείξεις μόδας, ο ίδιος με σπουδή παρακολουθούσε τις πρόβες μέσω βιντεοκλήσης και έκανε ελέγχους στα ρούχα.
Καθαρές γραμμές και μίνιμαλ χαρακτήρας
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν θρύλος της μόδας, σύμβολο του σύγχρονου στυλ και αναμορφωτής του τρόπου ένδυσης, ειδικά για τις γυναίκες. Τα ρούχα του, με καθαρές γραμμές και μίνιμαλ χαρακτήρα, άλλαξαν τη βιομηχανία της μόδας.
Ο σχεδιαστής υπήρξε ακτιβιστής υπέρ του δικαιώματος των γυναικών να εκφράζονται μέσα από τα ρούχα τους. Άλλωστε ο ίδιος είχε αναφέρει πολλές φορές, ότι η μόδα δεν πρέπει να ακολουθεί τις τάσεις, αλλά να προτάσσει την έκφραση της προσωπικότητας του ατόμου.
Πρωτοπόρος στη βιομηχανία
Εντυπωσιακή ήταν η πορεία του. Αν και αρχικά είχε εγγραφεί να σπουδάσει στην ιατρική, σύντομα κατάλαβε ότι το πάθος του είναι η μόδα. Ίδρυσε την πρώτη του εταιρεία το 1975. Με τις κινήσεις του κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο της μόδας.
Με τη δημιουργία της Armani Privé και τη συνεχιζόμενη επιτυχία του στην υψηλή ραπτική, ο Αρμάνι παρέμεινε πρωτοπόρος στη βιομηχανία.
Πρωτοπόρος στη βιομηχανία
Εντυπωσιακή ήταν η πορεία του. Αν και αρχικά είχε εγγραφεί να σπουδάσει στην ιατρική, σύντομα κατάλαβε ότι το πάθος του είναι η μόδα. Ίδρυσε την πρώτη του εταιρεία το 1975. Με τις κινήσεις του κατάφερε να αλλάξει τον κόσμο της μόδας.
Με τη δημιουργία της Armani Privé και τη συνεχιζόμενη επιτυχία του στην υψηλή ραπτική, ο Αρμάνι παρέμεινε πρωτοπόρος στη βιομηχανία. Η εταιρεία του λάνσαρε συλλογές με ρούχα, αξεσουάρ, αρώματα, καλλυντικά και έπιπλα. Ο ίδιος παρέμεινε πιστός μέχρι την τελευταία του στιγμή στις αρχές του, που τον καθιέρωσαν ως μία από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες στην κουλτούρα και τη μόδα για πολλές δεκαετίες.
Μάλιστα, το 2020 είχε προκαλέσει σάλο με τις δηλώσεις του ότι οι σχεδιαστές που υποχρεώνουν τις γυναίκες να ντύνονται σύμφωνα με τις τάσεις, χωρίς να σκέφτονται τι τους ταιριάζει «βιάζουν» τις πελάτισσές τους.