«Θετικό» κλίμα στις συνομιλίες ΗΠΑ–Ιράν στην Ελβετία: Συμφώνησαν σε οδικό χάρτη 60 ημερών

 
«Θετικό» κλίμα στις συνομιλίες ΗΠΑ–Ιράν στην Ελβετία: Συμφώνησαν σε οδικό χάρτη 60 ημερών

Ενημερώθηκε: 22/06/26 - 08:04

Θετικό κλίμα και «καλή πρόοδο» κατέγραψαν οι πρώτες συνομιλίες μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν που πραγματοποιήθηκαν στην Ελβετία, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν σε έναν οδικό χάρτη διάρκειας 60 ημερών με στόχο την επίτευξη συνολικής συμφωνίας.

Ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπαγκάι, δήλωσε τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, σύμφωνα με το πρακτορείο Tasnim, ότι το έργο της κύριας διαπραγματευτικής αντιπροσωπείας ολοκληρώθηκε, ενώ οι τεχνικές ομάδες θα συνεχίσουν τις εργασίες τους τις επόμενες ημέρες.

Ο ίδιος έκανε λόγο για «καλή πρόοδο» στις διαβουλεύσεις με την αμερικανική πλευρά, ιδιαίτερα σε ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν τα δύο μέρη. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η ιρανική αντιπροσωπεία επέμεινε στην ανάγκη τερματισμού των πολεμικών συγκρούσεων σε όλα τα μέτωπα της περιοχής, συμπεριλαμβανομένου του Λιβάνου.

Στο πλαίσιο των συνομιλιών εξετάστηκαν επίσης ζητήματα που σχετίζονται με την πώληση ιρανικού πετρελαίου και την αποδέσμευση ιρανικών περιουσιακών στοιχείων που παραμένουν δεσμευμένα στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον Μπαγκάι, συμφωνήθηκε ακόμη η δημιουργία μηχανισμού για την ασφαλή διέλευση πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ, μια περιοχή κομβικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας.

Το Κατάρ και το Πακιστάν, τα οποία διαδραμάτισαν ρόλο μεσολαβητών στις διαπραγματεύσεις, ανέφεραν σε κοινή δήλωσή τους ότι οι συνομιλίες διεξήχθησαν σε «θετικό και εποικοδομητικό κλίμα». Παράλληλα, γνωστοποίησαν ότι συμφωνήθηκε ένας οδικός χάρτης 60 ημερών για τη διαμόρφωση τελικής συμφωνίας μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.

Σύμφωνα με τη δήλωση των δύο χωρών, συγκροτήθηκε επίσης επιτροπή υψηλού επιπέδου, η οποία θα έχει την πολιτική εποπτεία της διαμεσολαβητικής διαδικασίας. Οι επικεφαλής των διαπραγματεύσεων θα υποβάλλουν τακτικές εκθέσεις στην επιτροπή και θα συντονίζουν τις ομάδες εργασίας που θα ασχοληθούν με κρίσιμα ζητήματα, όπως το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και το καθεστώς των αμερικανικών κυρώσεων.

Παράλληλα, οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη δημιουργία ειδικής γραμμής επικοινωνίας για τα Στενά του Ορμούζ, καθώς και μιας μονάδας αποφυγής συγκρούσεων με στόχο τη διευκόλυνση των προσπαθειών για τον τερματισμό των στρατιωτικών επιχειρήσεων στον Λίβανο.

Από την πλευρά του, ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγτσί, δήλωσε ότι έχει επιτευχθεί «σημαντική πρόοδος» όσον αφορά τις προσπάθειες για τον τερματισμό του πολέμου στον Λίβανο. Παράλληλα, ανέφερε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες προχώρησαν στην άρση κυρώσεων που αφορούν τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου, ενώ αποδεσμεύθηκε και μέρος των ιρανικών περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν υπό περιορισμό. Σύμφωνα με τον ίδιο, έχει επίσης τεθεί σε εφαρμογή ένα ευρύ πρόγραμμα ανασυγκρότησης και οικονομικής ανάπτυξης για το Ιράν.

Η πρώτη ημέρα των συνομιλιών θεωρείται από τις εμπλεκόμενες πλευρές ως ένα σημαντικό βήμα για τη συνέχιση της διπλωματικής διαδικασίας, με τις επόμενες εβδομάδες να θεωρούνται κρίσιμες για την πορεία των διαπραγματεύσεων.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ