Η Εκκλησία της Κρήτης ζητά πίσω μετά από 354 χρόνια την εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα

 
ΠΑΝΑΓΙΑ

Ενημερώθηκε: 11/02/23 - 21:30

α από τις πιο ιστορικές εικόνες για την Κρήτη , την Παναγία του Χάνδακα , η οποία έχει συνδεθεί με την κατάληψη του νησιού από τους Τούρκους 1669 και βρίσκεται στο ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Βιέννη ,διεκδικεί ο νέος Αρχιεπίσκοπος κ. Ευγένιος. Ο κ.Ευγένιος  από τις 13-18 Φεβρουαρίου θα  βρίσκεται στην Αυστρία , συνοδευόμενος από επιτροπή της Ενορίας Αγίου Δημητρίου Λιμένος Ηρακλείου προκειμένου να ζητήσει τον "επαναπατρισμό" της θαυματουργής εικόνας. Όπως έχει ανακοινωθεί η αντιπροσωπεία θα  συναντηθεί με το Μητροπολίτη Αυστρίας κ. Αρσένιο,(με καταγωγή από την Κρήτη)  με τον οποίο, θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η Ιερή Εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της «Παναγίας του Χάνδακα».Σκοπός  του Αρχιεπισκόπου είναι να συζητήσει με τους αρμόδιους φορείς την επιστροφή της εικόνας  η οποία στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη φυλασσόταν στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Τσαγγάρων (υποδοματοποιών) μέχρι και τον Κρητικό Πόλεμο, με σκοπό να υποβληθεί αίτημα στους αρμόδιους για τη μεταφορά της στο Ηράκλειο.


Η εικόνα βρίσκεται στη Βιέννη εδώ και 354 χρόνια  .Δηλαδή ,αμέσως μετά την κατάληψη του νησιού έπειτα από 22 χρόνια πολιορκίας   και τη συμφωνία του Τούρκου  βεζύρη Αχμέτ Κιοπρουλή, και των Ενετών με επικεφαλής τον Φρατζέσκο Μοροζίνι.

Ο Μοροζίνι ,εγκταλείποντας το νησί πήρε μαζί του, μεταξύ άλλων, την Τίμια Κάρα του Αγίου Τίτου (η οποία και επεστράφη στην εκκλησία του Αγίου Τίτου το 1966) και την εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας, που παραμένει μέχρι σήμερα στην εκκλησία της Σωτηρίας στη Βενετία (Santa Maria della Salute).

Όμως κατά την αναχώρηση και των αυστριακών στρατευμάτων ένας ιερέας, έχοντας μαζί του και μία εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα (Maria di Candia), παρακάλεσε τον στρατηγό Kilmannsegg να τον πάρει μαζί του στο πλοίο του, γιατί ήθελε να την μεταφέρει στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ στη Βιέννη.

Ζήτησε, μάλιστα, να φορτωθούν στο πλοίο και ξύλα από κυπαρίσσι, γιατί ο ιερέας ήθελε να δημιουργήσει ένα μικρό βωμό (μικρό παρεκκλήσι) με αυτά τα ξύλα στην εκκλησία και να τοποθετήσει πάνω τους την εικόνα.

Η εικόνα απέκτησε μεγάλη φήμη στην Βιέννη κατά την περίοδο της πανώλης που ενέσκηψε στην πόλη, περί τα τέλη του 1679. Σύμφωνα με σύντομο πόνημα της Ακαδημίας Επιστημών της Βιέννης για την εικόνα, μπορεί η εικόνα να ήταν θαυματουργή στην Κρήτη, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστή λόγω των θαυμάτων της και των ανθρώπων που βοήθησε κατά τη περίοδο της πανώλης, όταν δεκάδες χιλιάδες βιεννέζοι αποδεκατίστηκαν.

Τον Δεκεμβρίου του  1975, η εικόνα είχε κλαπεί  από την εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ Αμέσως οι υποψίες στράφηκαν σε συλλέκτες έργων και μετά από επισταμένη έρευνα, οι διωκτικές αρχές της Βιέννης έλαβαν την πληροφορία στις αρχές του 1977 ότι πίνακες αξίας πολλών εκατομμυρίων επρόκειτο να πωληθούν στο ξενοδοχείο Hilton της πόλης. Τελικά συνελήφθησαν τέσσερα άτομα και ο ένας (Gerhard) ομολόγησε ότι οι κλεμμένοι θησαυροί τέχνης βρίσκονταν στην πόλη Vomp του Τυρόλου της Αυστρίας, μέσα σε ένα κελάρι μίας κατοικίας, σε απόσταση 450 χλμ. δυτικά της Βιέννης. Εκεί βρέθηκαν τότε γλυπτά και πίνακες που είχαν κλαπεί από διάφορες περιοχές, αξίας πάνω από 120 εκ. σελίνια. Η έκπληξη ήταν ότι κάτω από τους πίνακες βρέθηκε και η πολύτιμη εικόνα. Στη διάρκεια της δίκης για την υπόθεση που ολοκληρώθηκε στις 23.9.1977, εναντίον 16 κατηγορούμενων, ο πραγματογνώμων του δικαστηρίου εκτίμησε την εικόνα της ‘Maria di Candia’ ότι υπερβαίνει σε αξία  τα 1,2 εκ. αυστριακά σελίνια ή 2,37 εκ. δραχμές. (βάση ισοτιμίας σελίνι/δραχμής το 1977).

Την 1η Μαΐου 1977 με μία μεγαλειώδη πομπή η εικόνα επέστρεψε στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ και επανατοποθετήθηκε στον κεντρικό βωμό της εκκλησίας. Χιλιάδες πλήθος κόσμου παρακολούθησε και ακολούθησε την πομπή, της οποίας ηγούνταν εκκλησιαστικές αρχές και αρχές της πόλης, μέσω της κεντρικότερης οδού της Βιέννης (Graben) και μπροστά από το άγαλμα της πανώλης που δεσπόζει στο κέντρο της οδού. Σύμφωνα με μαρτυρία του μακαριστού Μητροπολίτη Αυστρίας κυρού Μιχαήλ, η εικόνα επέστρεψε με τιμές, ανάλογες με αυτές αρχηγού κράτους και με στρατιωτικό άγημα.

Από τότε, και κάθε χρόνο, ολόκληρος ο μήνας Μάιος και ειδικά όλες οι Δευτέρες του μήνα είναι αφιερωμένες δεήσεις και προσευχές, στη θαυματουργή εικόνα.

  Η εικόνα έχει φιλοτεχνηθεί σε ξύλο από κυπαρίσσι διαστάσεων ύψους 105 εκ., πλάτους 77 εκ. και πάχους 2,2 εκατοστών. Στο επάνω μέρος της εικόνας απεικονίζονται στα αρχαία ελληνικά τα γράμματα ΜΡ (Μήτηρ) δεξιά και ΘV (Θεού). Κάτω από τις συντομογραφίες αυτές αναγράφεται η λέξη ΟΔΗΓΗ-ΤΡΙΑ σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά, στο επάνω μέρος του προσώπου. Η Θεοτόκος εικονίζεται σε προτομή και κρατά με το αριστερό χέρι τον Ιησού.

Όλα τα συγγράμματα αφιερωμένα στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ αναφέρουν ότι η εικόνα προέρχεται από τον Χάνδακα, ενώ υπάρχουν και αναφορές ότι αγιογραφήθηκε περί το 1540 (Bandion), και αποτελεί έργο της κρητικής σχολής ζωγραφικής.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ