Πώς φτάσαμε στην παραίτηση Φαμπρ

 
Πώς φτάσαμε στην παραίτηση Φαμπρ

Πηγή Φωτογραφίας: eurokinissi

Ενημερώθηκε: 04/04/16 - 11:59

Παραιτήθηκε ο Γιάν Φαμπρ από τη θέση του Καλλιτχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών μετά τις αντιδράσεις από τις επιλογές - απόφασή του να αφιερώσει το Φεστιβάλ σε βελγικές παραγωγές, όπως είχε ανακοινώσει σε συνέντευξη Τύπου.

Την παραίτησή του γνωστοποίησε σε μέσο της πατρίδας του. Σε σύντομη δήλωσή του που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της βελγικής εφημερίδας εξηγεί το λόγο παραίτησής του:

«Δέχθηκα την πρόταση που μου έκανε ο Έλληνας υπουργός Πολιτισμού με τον όρο ότι θα μπορούσα να κάνω τις καλλιτεχνικές επιλογές μου σε καθεστώς ελευθερίας. Αυτό δεν φαίνεται πλέον δυνατό στην Ελλάδα. Δεν θέλω να εργάζομαι σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο έφτασα με ανοιχτό μυαλό και καρδιά».

Παραίτηση που «με μεγάλη του λύπη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κος Αριστείδης Μπαλτάς, έλαβε»!!! δείχνοντας με την ανακοίνωσή του ότι ο υπουργός δεν κατάλαβε τίποτα ούτε από τις αντιδράσεις τις κοινωνίας, ούτε από τις αντιδράσεις των κομμάτων, ούτε από τις αντιδράσεις των καλλιτεχνών, ούτε καν και από την αντίδραση του ίδιου του κόμματός του που τον εκθέτει για την «αστοχία» του αποδίδοντάς του «έλλειψη συγκροτημένης πολιτιστικής πρότασης».

Ο κ. Μπαλτάς αντί να ακολουθήσει το παράδειγμα του Γιαν Φαμπρ και να παραιτηθεί αναγνωρίζοντας την ευθύνη του, υπεραμύνεται της επιλογής του και απόδίδει την παραίτηση Γ. Φαμπρ σε «συντονισμένη επίθεση»:

«Η επιλογή της παραίτησης υπήρξε αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε ο Jan Fabre από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι επιτιθέμενοι χαρακτήρισαν συλλήβδην ως ανθελληνικό ένα δομημένο τετραετές πρόγραμμα, το οποίο αποσκοπούσε όχι απλώς στη διεύρυνση του ούτως ή άλλως διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ, αλλά και στη διεθνοποίηση της ίδιας της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεώρησαν persona non grata έναν διεθνώς καταξιωμένο δημιουργό και απαξίωσαν συνολικά και οργανωμένα το καλλιτεχνικό του έργο καταρρακώνοντας έτσι κάθε έννοια ελευθερίας στην καλλιτεχνική έκφραση. Σε απόλυτο συγχρονισμό, Μ.Μ.Ε., αποσπασματικά και στοχευμένα εστίασαν σε ένα ελάχιστο σημείο ενός έργου του, παράγοντας πλήρως παραπλανητικές εντυπώσεις και παίζοντας με το δημόσιο αίσθημα».

Τι προηγήθηκε της παραίτησης

ανακοίνωση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών

κ. Γκιουλέκα

Αμέσως μετά την ξεκίνησαν οι πρώτες αντιδράσεις στα κοινωνικά δίκτυα και η ανακοίνωση του που χαρακτήριζε το πρόγραμμα ως «ωδή στο Βέλγιο» και ό τίτλος που θα ταίριαζε στη συνέντευξη θα ήταν «Καληνύχτα Ελλάδα».

ΠΟΤΑΜΙ

τοποθετήσεις στη Βουλή

Χρήστου Λεοντή

θέατρο Σφενδονή

Τις επόμενες μέρες πλυθαιναν οι παρεμβάσεις στον υπουργό Κ. Μπαλτά, οι τοποθετήσεις καλλιτεχνών στα κοινωνικά δίκτυα, ανακοινώσεις κομμάτων (, ΚΚΕ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ), αρχηγών κομμάτων (Κυριάκος Μητσοτάκης που έκανε λόγο για «αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος», Στ. Θεοδωράκης), Ερωτήσεις (ΚΚΕ, Αδωνις Γεωργιάδης) και , δημόσιες επιστολές όπως αυτή του συνθέτη και την συγκέντρωση των ηθοποιών την Παρασκευή 1 Απριλίου στο , όπου οι καλλιτέχνες χαρακτήρισαν τις ιδέες του Γιαν Φαμπρ «ναρκισσιστικές» και «αποικιοκρατικές» και ζήτησαν την παραίτηση του υπουργού Αριστείδη Μπαλτά και το άδειασμα του υπουργού από το κόμμα του (ΣΥΡΙΖΑ).

Γιαν Φραμπ

ιδιόρρυθμο καλλιτέχνη

Οσο οι αντιδράσεις πύκνωναν τόσο τα σχετικά θέματα στον Τύπο, στα διαδικτυακά μέσα, σε ραδιόφωνο και τηλεόραση πύκνωναν, εστιάζοντας κυρίως στα έργα και ημέρες του , δίνοντας την εικόνα ενός , που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις με τις επιλογές του πολλές φορές στην πατρίδα του. Τα σχετικά θέματα τουλάχιστον στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν δημοφιλή.

Ολα αυτά παρά το γεγονός ότι ο Αριστείδης Μπαλτάς για να εκτονώσει πνεύματα και αντιδράσεις ζήτησε από τον Γιαν Φαμπρ να ενταχθούν στο πρόγραμμα και ελληνικές παραγωγές και στη συνέχειαακολούθησε η συνεδρίαση του ΔΣ του «Ελληνικού Φεστιβάλ» Α.Ε. την 1 Απριλίου που αναγνώριζε «την ανάγκη διεύρυνσης και εμπλουτισμού του τρέχοντος καλλιτεχνικού προγράμματος με επιπλέον ελληνικές εκδηλώσεις» και εξουσιοδοτούσε τον πρόεδρο να αναλάβει τις σχετικές πρωτοβουλίες.

μέσω twitter

Με κορύφωση όλων αυτών η δημόσια παρέμβαση του πρωθυπουργού, , που, έχοντας ήδη συναντηθεί με τον Γιαν Φαμπρ και δηλώνοντας του ότι του έχει εμπιστοσύνη, δήλωσε ότι παρακολουθεί τη συζήτηση για το χαρακτήρα του Φεστιβάλ και ότι κατά τη συνάντησή του με τον κ. Φαμπρ τόνισε την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές.

Τον δε διεθνή προσανατολισμό του Φεστιβάλ υποσχέθηκε να διευρύνει ο κ. Γιαν Φαμπρ και μέσα από ένα συστηματικό πρόγραμμα που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της θητείας του και πρόκειται να συνδέσει στενότερα την ούτως ή άλλως πολύ σημαντική ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή με την Ευρώπη και τον κόσμο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Φεστιβάλ Αθηνών: «Καληνύχτα Ελλάδα»

Βελγικές γκουρμεδιές στο Φεστιβάλ Αθηνών, από τον Γιαν Φαμπρ

Ποιος είναι ο ιδιόρρυθμος Γιαν Φαμπρ;

Του «πουλιού το πανηγύρι» στα «παλλόμενα πέη» του Φαμπρ

Επιστολή του Χρ. Λεοντή στον υπ. Πολιτισμού για Φαμπρ: «ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ! ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ!»

Μέσω twitter o πρωθυπουργός προσπαθεί να καθησυχάσει τα πνεύματα

«Η αριστερά της τσουτσούνας...»!!!

ΠΟΤΑΜΙ: «Βελγικός Πολιτιστικός Οργανισμός Γιαν Φαμπρ»