Οι σουηδικές αρχές επιβιβάστηκαν σε ρωσικό πλοίο που τελεί υπό κυρώσεις και έχει συνδεθεί στο παρελθόν με τη μεταφορά όπλων, ανοιχτά της δυτικής ακτής της Σουηδία, σε ένα ακόμη επεισόδιο αυξανόμενης έντασης μεταξύ χωρών του ΝΑΤΟ και πλοίων της Ρωσία στη Βαλτική Θάλασσα.
Σύμφωνα με τους Financial Times, το φορτηγό πλοίο τύπου roll-on roll-off Adler, το οποίο αναλυτές έχουν στο παρελθόν συνδέσει με τη μεταφορά στρατιωτικού υλικού, παρουσίασε μηχανική βλάβη το Σάββατο και ακινητοποιήθηκε εντός των σουηδικών χωρικών υδάτων. Κατά τη διάρκεια της νύχτας προς την Κυριακή, τελωνειακοί και συνοριακοί αξιωματούχοι επιβιβάστηκαν στο πλοίο, ενώ η επιθεώρηση συνεχίστηκε και το πρωί της Κυριακής.
Η σουηδική τελωνειακή υπηρεσία ανέφερε ότι το πλήρωμα συνεργάστηκε πλήρως. Τοπικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι στην υπόθεση εμπλέκονται επίσης οι υπηρεσίες πληροφοριών και οι εισαγγελικές αρχές της χώρας, γεγονός που υπογραμμίζει τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το περιστατικό.
Η επιβίβαση στο Adler εντείνει τις ανησυχίες των χωρών του ΝΑΤΟ που βρέχονται από τη Βαλτική Θάλασσα σχετικά με τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας — πλοία που χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και για τη μεταφορά όπλων.
Το συγκεκριμένο πλοίο έχει απασχολήσει ξανά τις αρχές χώρας του ΝΑΤΟ. Το 2021, ελληνικές δυνάμεις είχαν επιβιβαστεί στο Adler προκειμένου να διασφαλίσουν ότι δεν μετέφερε όπλα προς τη Λιβύη, κίνηση που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τη Μόσχα.
Το Adler ανήκει στην εταιρεία M Leasing LLC, η οποία τελεί υπό κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση και σειρά ευρωπαϊκών χωρών, λόγω του ρόλου της στη μεταφορά πυρομαχικών από τη Βόρεια Κορέα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανία.
Το πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου το πρωί του Σαββάτου κοντά στη σουηδική πόλη Χέγκανας, στα στενά μεταξύ Δανίας και Σουηδίας.
Το περιστατικό εντάσσεται σε ένα ευρύτερο μοτίβο γεγονότων το 2024, κατά τα οποία πλοία του ρωσικού «σκιώδους στόλου» φέρονται να προκάλεσαν ζημιές σε υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς στη Βαλτική Θάλασσα. Η ένταση κορυφώθηκε όταν, ανήμερα της δεύτερης ημέρας των Χριστουγέννων πέρυσι, Φινλανδοί συνοριοφύλακες κατέβηκαν με σχοινιά στο πετρελαιοφόρο Eagle S και συνέλαβαν το πλήρωμά του.
Η Φινλανδία άσκησε δίωξη κατά του πλοιάρχου και ανώτερων αξιωματικών του Eagle S για βαριά δολιοφθορά, αφού διαπιστώθηκε ότι τα καλώδια που κόπηκαν βρίσκονταν σε διεθνή ύδατα. Ερωτηθείσα αν αυτό σημαίνει ότι ρωσικά πλοία έχουν ουσιαστικά «λευκή επιταγή» στα διεθνή ύδατα, η υπουργός Εξωτερικών της Φινλανδίας Ελίνα Βάλτονεν είχε δηλώσει: «Ναι, και αυτό είναι πρόβλημα».
Παράλληλα, η Βάλτονεν και αξιωματούχοι άλλων χωρών της Βαλτικής έχουν επισημάνει ότι η αυξημένη παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή λειτούργησε αποτρεπτικά, αποτρέποντας περαιτέρω σοβαρές πράξεις δολιοφθοράς φέτος. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις της περιοχής παραμένουν σε αυξημένη επιφυλακή, κυρίως λόγω του κινδύνου περιβαλλοντικής καταστροφής στη ρηχή και στενή Βαλτική, εξαιτίας της χρήσης παλαιών πλοίων από τη Ρωσία.
Ενδεικτικό του προβλήματος είναι και το περιστατικό με το ρωσικό πλοίο Lady Mariia, επίσης τύπου roll-on roll-off και συνδεδεμένο με μεταφορά όπλων, το οποίο παρουσίασε μηχανική βλάβη ανοιχτά των σουηδικών ακτών νωρίτερα αυτόν τον μήνα, πριν αποκαταστήσει τον έλεγχο μέσα σε λίγες ώρες.
Ο πρωθυπουργός της Φινλανδίας Πέτερι Όρπο δήλωσε στους Financial Times: «Πρέπει να βρούμε τα εργαλεία για να προστατεύσουμε τις κρίσιμες υποδομές μας που βρίσκονται σε διεθνή ύδατα. Δεν είναι αποδεκτό κάποιος να καταστρέφει σκόπιμα την περιουσία μας».