Φορολογικός διωγμός του ΙΧ εις το εξαπλούν

 
Φορολογικός διωγμός του ΙΧ εις το εξαπλούν

Ενημερώθηκε: 22/04/16 - 14:18

Του Θανάση Παναγόπουλου

Το ΙΧ θα αναλάβει σημαντικά βάρη των αυξημένων έμμεσων φόρων που συνομολογούν κυβέρνηση και κουαρτέτο δανειστών στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης των νέου προγράμματος. Μπορεί μεν να οριστικοποιήθηκε η αύξηση του κανονικού (υψηλού) συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας κατά μία ποσοστιαία μονάδα, από το 23% στο 24%, όμως η αναπροσαρμογή αυτή δεν αντιστοιχεί παρά περίπου στο 25% των εσόδων που προγραμματίζεται να προέλθουν από την έμμεση φορολογία.

Το μέτρο του ΦΠΑ αναμένεται να αποδώσει 450 με 500 εκατ. ευρώ και συνολικά ζητούνται από τις παρεμβάσεις της έμμεσης φορολογίας το 1% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος ή 1,8 δισ. ευρώ. Έτσι, αναζητούνται πρόσθετες πηγές εσόδων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η φορολόγηση των αυτοκινήτων.

Το σχέδιο που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να φέρει αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης, στα Τέλη Κυκλοφορίας, στον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, στα Τεκμήρια, στη φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων, καθώς και αυξήσεις του φόρου στα καύσιμα σε αμόλυβδη, πετρέλαιο, υγραέριο και φυσικό αέριο.

Ας σημειωθεί εν προκειμένω, ότι έχει ήδη συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών από το τέλος του προηγούμενου μήνα ad hoc επιτροπή η οποία έως και τις 29 Απριλίου θα πρέπει να παραδώσει το πόρισμά της στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο με τις προτάσεις της για τις αλλαγές που θα πρέπει να επέλθουν στην φορολόγηση των ΙΧ. Και τούτο, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πακέτο των έμμεσων φόρων από τους οποίους το οικονομικό επιτελείο αναζητά έσοδα τουλάχιστον 1,8 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία περιλαμβάνεται και ριζική μεταβολή της φορολόγησης των αυτοκινήτων". Στο πλαίσιο αυτό η ad hoc επιτροπή έχει θέσει επί τάπητος όλες εκείνες τις ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση των εσόδων από τη φορολογία των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, έχουν κατατεθεί στο τραπέζι προτάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ των άλλων:

Πρώτον, την αύξηση των τελών ταξινόμησης τόσο των καινούριων όσο και των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ. Η πρόταση επιβάρυνσης και των μεταχειρισμένων ήλθε ως αποτέλεσμα της γενικευμένης εντύπωσης ότι πλέον η μεγάλη πλειονότητα των ΙΧ που πωλούνται και εισάγονται ως μεταχειρισμένα στην Ελλάδα πρόκειται για χαμηλού κυβισμού και εμπορικής αξίας οχήματα με αποτέλεσμα να έχουν μειωθεί σε μεγάλο βαθμό και τα κρατικά έσοδα από τη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ.

Δεύτερον, την αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας των ΙΧ προκειμένου να ενισχυθούν τα ταμεία του κράτους με πρόσθετα έσοδα. Τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια στο επίπεδο των 1,1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Τα σενάρια που εξετάζονται για τα Τέλη Κυκλοφορίας είναι δύο. Το πρώτο έχει κα κάνει με την επέκταση του τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και σε αυτοκίνητα με πρώτη 'άδεια κυκλοφορίας πριν τις 31/10/2010 με ορίζοντας πενταετίας. Δηλαδή στα ΙΧ με 1η άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2006 και μετά τα τέλη να υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακακαι όχι σύμφωνα με τον κυβισμό.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την μείωση της «ψαλίδας» που καταγράφεται μεταξύ των Τελών Κυκλοφορίας σε δίλιτρα ΙΧ με εκείνα που κινούνται από κινητήρες 1,6 ή 1,8 λίτρου. Η πρόθεση του υπουργείου είναι το ύψος των Τελών στα 1.600 κ.εκ. Να αυξηθεί έως και 50 ευρώ (από 265 ευρώ σε 315 ευρώ) και στα ΙΧ με κινητήρες 1.800 κ.εκ. να αυξηθούν έως 100 ευρώ, από τα 300 ευρώ στα 400 ευρώ.

Τρίτον, την επιβολή ειδικού τέλους στα οχήματα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας που εισέρχονται στην Ελλάδα

Τέταρτον, την αύξηση του φόρου ασφαλίστρων.

Πέμπτον, την αύξηση στα καύσιμα κίνησης. Οι αυξήσεις στους ΕΦΚ και στο ΦΠΑ θα προκαλέσουν την εκτίναξη της τιμής της αμόλυβδης βενζίνης κοντά στο 1,5 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης από τον επόμενο χειμώνα είναι πολύ πιθανό να πωλείται σε τιμές ανώτερες του 1,10 – 1,20 ευρώ το λίτρο. Σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς, για ένα ΙΧ που διανύει ετησίως 12.000 χιλιόμετρα, η αύξηση θα ανέλθει στα 145 ευρώ.

Έκτον, αναφορικά με τα εταιρικά αυτοκίνητα, η πρόταση περιλαμβάνει να λαμβάνεται υπόψη η αξία λιανικής του οχήματος σε ποσοστό 30%. Δηλαδή αν ένα όχημα κοστίζει 16.000 ευρώ τότε ο χρήστης θα επιβαρυνθεί με «εισόδημα» 4.800 ευρώ. Παράλληλα εξετάζεται η επιβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης σε όλα τα εταιρικά ΙΧ.

Παραμένει ωστόσο άγνωστο ακόμη εάν οι αλλαγές στην φορολόγηση των ΙΧ θα τεθούν όλες σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2017 καθώς το φορολογικό πακέτο θα έχει διάρκεια έως και το 2018.