Η COSCO μπαίνει στο λιμάνι του Αμβούργου παρά τις αντιδράσεις Κομισιόν, αντιπολίτευσης, αλλά και υπουργών του Σολτς

 
cosco-shipping-port-of-rotterdam

Ενημερώθηκε: 21/10/22 - 14:08

Παρά τις αντιδράσεις της Κομισιόν, της αντιπολίτευσης, αλλά και των υπουργών του, ο καγκελάριος Σολτς φέρεται να εγκρίνει την είσοδο της κινεζικής COSCO στο λιμάνι του Αμβούργου.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προειδοποιήσει την περασμένη άνοιξη την κυβέρνηση της Γερμανίας να μην εγκρίνει την επένδυση της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου, ώστε να μην περάσουν σε κινεζικά χέρια ευαίσθητες πληροφορίες για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του λιμανιού, αποκαλύπτει σε σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα Handelsblatt, την ώρα που οι ευρωπαίοι ηγέτες συζητούν σήμερα στις Βρυξέλλες την στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης απέναντι στην Κίνα, την πλαισίωση των σχέσεων συνεργασίας με το Πεκίνο και τον περιορισμό της εξάρτησής της από τον ασιατικό γίγαντα.

Ο γερμανικός κυβερνητικός συνασπισμός είναι διχασμένος σχετικά με το αν πρέπει να επιτραπεί στην κινεζική Cosco να αποκτήσει μερίδιο στο μεγάλο ευρωπαϊκό λιμάνι, δηλώνουν κυβερνητικές πηγές στο Βερολίνο, παρά το γεγονός ότι το Πεκίνο ζητά από το Βερολίνο να μην «πολιτικοποιεί» το ζήτημα, ενώ οι αρχές του λιμανιού του Αμβούργου προειδοποιούν ότι αυτό μπορεί να βλάψει την οικονομία.

Ο κινεζικός κολοσσός ζήτησε πέρυσι μερίδιο 35% σε έναν από τους τρεις τερματικούς σταθμούς του μεγαλύτερου λιμανιού της Γερμανίας στην πόλη του Αμβούργου.

Η κινεζική πλευρά καταβάλλει 65 εκ. ευρώ για να αποκτήσει μερίδιο 35% στο Tolleport, τον μικρότερο από τους τέσσερις τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο μεγάλο λιμάνι της βόρειας Γερμανίας, με τέσσερις θέσεις ελλιμενισμού και 14 γερανογέφυρες. Παράλληλα η COSCO δεσμεύεται να αναδείξει το Αμβούργο σε νευραλγικό κόμβο για τη διακίνηση κινεζικών εμπορευμάτων στην Ευρώπη.

Την εξέλιξη αυτή χαιρετίζουν ο σοσιαλδημοκράτης δήμαρχος του Αμβούργου Πέτερ Τσέντσερ, καθώς και το εμπορικό επιμελητήριο της πόλης. Εκκρεμεί ωστόσο μέχρι σήμερα η πολιτική έγκριση της συμφωνίας, την οποία προβλέπει η γερμανική νομοθεσία, καθώς το λιμάνι ανήκει στις «κρίσιμες υποδομές» της χώρας.


Η έγκριση δεν είναι αυτονόητη

Η γερμανική κυβέρνηση, η οποία αμφιταλαντεύεται σχετικά με την έγκριση της συμφωνίας, αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα της Handelsblatt.

Εκπρόσωπος του Ολαφ Σολτς δήλωσε ότι ο καγκελάριος της Γερμανίας δεν έχει συμφωνήσει ακόμη με τους αρμόδιους υπουργούς για τον δρόμο που θα ακολουθήσει.

Η έγκριση δεν είναι αυτονόητη. Σύμφωνα με τους δημόσιους τηλεοπτικούς σταθμούς WDR και NDR, όχι μόνο ο «Πράσινος» υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, αλλά και τα έξι συναρμόδια υπουργεία που εμπλέκονται στις διαδικασίες έγκρισης απορρίπτουν την επένδυση της COSCO. Άλλωστε κανείς δεν έχει ξεχάσει την οδυνηρή εμπειρία της ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία. Ωστόσο, αναφέρει το ρεπορτάζ, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς, ο οποίος σημειωτέον κατάγεται από το Αμβούργο και έχει διατελέσει δήμαρχος του «μεγάλου λιμανιού», αντιπαρέρχεται τις αντιρρήσεις και εγκρίνει την είσοδο των Κινέζων. Για την ακρίβεια, δεν προτίθεται να κινηθεί για να την αποτρέψει. Όπως εξηγεί στη δημόσια τηλεόραση ο δικηγόρος Κάι Νόιχαους, ειδικός στο εμπορικό δίκαιο και το δίκαιο περί ανταγωνισμού, «εάν μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου δεν έχει υποβληθεί ένσταση, τότε η έγκριση θεωρείται δεδομένη». Με άλλα λόγια, στη συγκεκριμένη περίπτωση η σιωπή θεωρείται αποδοχή.

«Δώρο» για το ταξίδι στην Κίνα;

Το δίκτυο NDR υποστηρίζει ότι η κινεζική κρατική εταιρεία έχει θέσει στη γερμανική πλευρά συγκεκριμένη προθεσμία, μέχρι τα τέλη του 2022, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες. Όλα αυτά, ενώ ο Όλαφ Σολτς ετοιμάζεται για επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, κατά πάσα πιθανότητα τον Νοέμβριο. Θα είναι η συνεργασία με την COSCO το «δώρο» που θα μεταφέρει στις αποσκευές του;

Πάντως οι τοπικές αρχές του Αμβούργου θεωρούν ότι η κινεζική επένδυση θα αποδειχθεί ευεργετική και για το ίδιο το Αμβούργο, καθώς ενισχύει τη θέση του στον ανταγωνισμό με το λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία και της Αμβέρσας στο Βέλγιο- ιδιαίτερα μετά τη «συγχώνευση» της Αμβέρσας με το Ζέεμπρουγκε, το δεύτερο μεγάλο βελγικό εμπορικό λιμάνι στη Βόρεια Θάλασσα.

Η COSCO, που ήδη διαθέτει μερίδια στο Ρότερνταμ και στην Αμβέρσα, θεωρείται σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, μετά τη δανική Maersk.Για το Αμβούργο η Κίνα είναι ήδη ο «καλύτερος πελάτης», καθώς, μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έχει αποστείλει 1,3 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια στο «μεγάλο λιμάνι» .

Πολιτικές αντιδράσεις στη συμφωνία με τη COSCO

Στο Βερολίνο ακόμη και τα κόμματα της συγκυβέρνησης εκφράζουν αντιρρήσεις στην επένδυση της COSCO. «Θα ήταν τεράστιο λάθος να πουληθεί μέρος του λιμανιού σε κινεζική κρατική επιχείρηση», υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος της Κ.Ο. των Πρασίνων Αντρέας Άουντρετς. «Ο πόλεμος του Πούτιν και η ενεργειακή κρίση μας δείχνουν πόσο επικίνδυνες μπορούν να αποβούν οι εξαρτήσεις από ένα αυταρχικό καθεστώς». Αλλά και ο γενικός γραμματέας των συγκυβερνώντων Φιλελευθέρων (FDP) Μπιτζάν Τζιρ Σαράι προειδοποιεί ότι «το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας δεν επιτρέπεται να αποκτήσει πρόσβαση στις κρίσιμες υποδομές της χώρας μας».

Ο δήμαρχος του Αμβούργου Μίχαελ Τσέντσερ αντικρούει τις αντιρρήσεις: «Με μία μειοψηφική συμμετοχή στο τέρμιναλ του Τόλερορτ, η COSCO δεν αποκτά ούτε στρατηγική επιρροή, ούτε πρόσβαση στην ιδιοκτησία των υποδομών του λιμανιού. Η διαχειρίστρια εταιρεία απλώς ενοικιάζει τις υποδομές του τέρμιναλ, οι οποίες όμως παραμένουν στην ιδιοκτησία της πόλης».

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ