Λιανεμπόριο: Ο αντίκτυπος του πληθωρισμού και οι τάσεις που διαμορφώνουν τον κλάδο

 
ermou

Πηγή Φωτογραφίας: EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 08/11/23 - 19:52

Της Δάφνης Γρηγοριάδη*

Είναι γεγονός ότι οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις έχουν στρέψει τους καταναλωτές στην αγορά βασικών αγαθών όπως τα τρόφιμα, των οποίων η ζήτηση είναι ανελαστική. Το επιβεβαιώνουν άλλωστε και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τα οποία τον Αύγουστο ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία Τρόφιμα-Ποτά-Καπνός αυξήθηκε κατά 4,8% (ετήσια μεταβολή).

Στο σύνολό του ο όγκος πωλήσεων στο λιανικό εμπόριοτον Αύγουστο του 2023 (συγκριτικά με το Αύγουστο του 2022) παρουσίασε μείωση 3,6%, με τον κύκλο εργασιών να καταγράφει αύξηση 2,4% γεγονός που σημαίνει ότι η άνοδος του τζίρου είναι καθαρά πληθωριστική, αφού γενικά η όρεξη για αγορές έχει μειωθεί.  

Το λιανικό εμπόριο προσπαθεί να τονώσει τον όγκο των πωλήσεών του κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου αλλά και τωνεκπτώσεων. Πληθώρα λιανεμπορικών επιχειρήσεων έχουν ήδη ξεκινήσει τις εκπτωτικές ενέργειες, προωθώντας την "Black Friday" της 24ης Νοεμβρίου, προσφέροντας ενδιαφέρουσες εκπτώσεις έναν μήνα πριν από τα Χριστούγεννα. Επιπλέον, η "Cyber Monday" της 27ης Νοεμβρίου προβλέπεται να είναι μια ακόμη ευκαιρία για αγορές με έκπτωση σε είδη τεχνολογίας, με τις αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών να παρουσιάζουν δελεαστικές προσφορές.

Στο εξελισσόμενο τοπίο του λιανικού εμπορίου οικαταναλωτές είναι πιο ενημερωμένοι, κάνουν έρευνα αγοράς, προσέχουν για τυχόν fake εκπτώσεις και προτιμούν brands περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνα.

Αναζητούν κάτι περισσότερο από απλά προϊόντα, αναζητούν μια εξατομικευμένη καταναλωτική εμπειρία. Οι επιτυχημένοι έμποροι λιανικής αναγνωρίζουν αυτή τη στροφή και κατανοούν ότι η απλή προσφορά ενός προϊόντος δεν αρκεί πλέον.

Μιλώντας στο thepressroom.gr ο Αντώνης Ζαΐρης, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πάφου και Αναπλ. Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) για το μέλλον του λιανικού εμπορίου τόνισε “Η λιανική αλλάζει πρόσωπο με αιχμή του δόρατος στη νέα κυκλική οικονομία και την βιώσιμη ανάπτυξη. Ο καταναλωτής κυρίαρχος   «ανοίγει» δρόμους, διαμορφώνει τις εξελίξεις και επηρεάζει τη σχεδίαση των νέων Εταιρικών στρατηγικών. Στο νεοδιαμορφούμενο χάρτη της λιανικής η εμπειρία πρωτοστατεί, το omnichannel είναι στην πρωτεύουσα ατζέντα των Εταιρειών και η τεχνητή νοημοσύνη κερδίζει δυναμικά έδαφος. Τα retail parties, outlets και delivery points μετεξελίσσονται και θα γνωρίσουν ραγδαία ανάπτυξη καθώς ένα μεγάλο μέρος των συναλλαγών θα γίνεται μέσω αυτών”.

Ο καταναλωτής ως κινητήρια δύναμη αλλαγής

Οι καταναλωτές δεν είναι πλέον παθητικοί αποδέκτες προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά ενεργοί στη διαμόρφωση του τοπίου του λιανικού εμπορίου. Οι επιτυχημένοι έμποροι κατανοούν ότι δεν έχει να κάνει μόνο με το τι πουλάνε, αλλά και με το πώς αλληλεπιδρούν με τους πελάτες τους. 

Ενώ η οικονομική αβεβαιότητα εξακολουθεί να υφίσταται, ένα είναι σίγουρο: Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου είναι ανθεκτικός και προσαρμόσιμος. Το μέλλον του έγκειται στην ικανότητά του να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και να αξιοποιεί καινοτόμες στρατηγικές για να εξασφαλίσει επιτυχία σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο.

*Η Δάφνη Γρηγοριάδη είναι Οικονομική Αναλύτρια.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ