Για τα υπόλοιπα 14 τουρκικά πλοία που παραμένουν στην περιοχή, η τύχη τους παραμένει αβέβαιη, καθώς ο έλεγχος των ιρανικών αρχών στη θαλάσσια οδό παραμένει ασφυκτικός, μετατρέποντας το Στενό σε ένα από τα πιο ασταθή σημεία του πλανήτη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, η ροή ιρανικού πετρελαίου προς την κινεζική αγορά συνεχίζεται απρόσκοπτα, λειτουργώντας ως οικονομική «σανίδα σωτηρίας» για την Τεχεράνη.
Καθώς το στενό αποτελεί τη ζωτική αρτηρία για το 15% του παγκόσμιου πετρελαίου, αλλά και για κρίσιμα εμπορεύματα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα μέταλλα, η αδυναμία των διεθνών δυνάμεων να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων εντείνει την ανησυχία για στασιμοπληθωριστικές πιέσεις.
Σχεδόν δύο εβδομάδες μετά την κλιμάκωση της σύγκρουσης με ΗΠΑ και Ισραήλ, η ιρανική ηγεσία διαμηνύει ότι η χώρα βρίσκεται σε νόμιμη άμυνα και προειδοποιεί ότι οποιαδήποτε αμερικανική βάση στην περιοχή αποτελεί νόμιμο στόχο.
Σε συνέντευξή του στο δίκτυο Sky News, ο Μπέσεντ τόνισε πως το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό –ενδεχομένως σε συνεργασία με διεθνή συνασπισμό– ετοιμάζεται να ξεκινήσει επιχειρήσεις συνοδείας των πλοίων που διασχίζουν την κρίσιμη αυτή δίοδο.
Με το Ιράν να κηρύσσει επίσημα το κλείσιμο του Στενού και τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία να κλιμακώνονται –φτάνοντας συνολικά τις 14 από τα τέλη Φεβρουαρίου– η διεθνής ναυσιπλοΐα βρίσκεται σε κατάσταση πολιορκίας.
Μετά την ανάφλεξη της σύγκρουσης με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ στις 28 Φεβρουαρίου, η Τεχεράνη διαμηνύει πλέον ανοιχτά ότι η ελεύθερη ναυσιπλοΐα αποτελεί παρελθόν.
Η στάση των ΗΠΑ είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο πρόεδρος Τραμπ έχει απευθύνει αυστηρό τελεσίγραφο, απαιτώντας την άμεση απομάκρυνση οποιουδήποτε εκρηκτικού μηχανισμού από τον ζωτικής σημασίας θαλάσσιο διάδρομο, προειδοποιώντας για σοβαρές στρατιωτικές συνέπειες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Η συγκεκριμένη θαλάσσια δίοδος, που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν, διακινεί περίπου το 20% του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Οι συνεχείς επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων και οι αναφορές για πόντιση ναρκών στα Στενά του Ορμούζ έχουν ωθήσει τη βρετανική κυβέρνηση να επανεξετάσει άμεσα το ενδεχόμενο περαιτέρω στρατιωτικής ανάπτυξης στην περιοχή, σε συνεργασία με τους συμμάχους της.
Παρότι πρόκειται για υλικά που δεν βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για πολλές βιομηχανικές δραστηριότητες.
Το πρώτο του μήνυμα προς τον ιρανικό λαό μετά την εκλογή του ως Ανώτατος Ηγέτης απηύθυνε ο Μοτζτάμπα Χαμενεΐ, μέσω δήλωσης που μετέδωσε η κρατική τηλεόραση της χώρας.
Το Στενό του Ορμούζ βρίσκεται «σε εξαιρετική κατάσταση», δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, υποστηρίζοντας ότι το ιρανικό καθεστώς έχει «ξεδοντιαστεί» από τα πλήγματα που έχουν εξαπολύσει οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ισραήλ.
Η ηγεσία των Φρουρών ξεκαθάρισε ότι η κατάσταση έχει φτάσει σε οριακό σημείο για την ίδια την ύπαρξη του καθεστώτος, γεγονός που καθιστά τις περιορισμένες απαντήσεις τύπου «χτύπημα-ανταπόδοση» παρωχημένες μπροστά στη νέα πραγματικότητα των διαρκών και μαζικών επιθέσεων.
Σύμφωνα με δηλώσεις του που μετέδωσαν ιρανικά και διεθνή μέσα, σκάφη που αγνόησαν τις προειδοποιήσεις των ιρανικών ναυτικών δυνάμεων αντιμετώπισαν προβλήματα κατά τη διέλευσή τους.
ύμφωνα με πηγές του Reuters, το Ιράν έχει πράγματι ποντίσει περίπου 10 νάρκες, μια κίνηση που «παγώνει» τη διακίνηση ενέργειας και απειλεί να εκτινάξει τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου.
Ο εκπρόσωπος του Κεντρικού Στρατηγείου του Ιράν προχώρησε σε αυστηρές προειδοποιήσεις σχετικά με τη ναυσιπλοΐα και τη μεταφορά πετρελαίου μέσω της στρατηγικής θαλάσσιας διόδου.
Επίθεση σημειώθηκε στο ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο «Star Gwyneth», υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ, περίπου 50 ναυτικά μίλια από το Ντουμπάι, χωρίς να υπάρξουν τραυματισμοί.
Ο Τραμπ χρησιμοποίησε ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα, προειδοποιώντας για στρατιωτικά αντίποινα άνευ προηγουμένου, αφήνοντας όμως ταυτόχρονα ένα «παράθυρο» εκτόνωσης της κρίσης.