Η είδηση ότι η Νότια Κορέα εξετάζει τη συμμετοχή της στο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα μέσω προμήθειας νέων υποβρυχίων προκάλεσε εμφανή αμηχανία και δυσαρέσκεια στην Άγκυρα. Η εξέλιξη αυτή αιφνιδίασε την τουρκική πλευρά, καθώς η μέχρι πρότινος «φίλη χώρα», από την οποία η Τουρκία έχει προμηθευτεί ακόμη και γεωτρύπανα, επιδιώκει πλέον συνεργασία με την «αντίπαλο» Ελλάδα.
Ο τουρκικός Τύπος έκανε λόγο για «σοκαριστική κίνηση από μια χώρα που αποκαλεί την Τουρκία φίλη της». Το γεγονός αυτό θεωρήθηκε διπλωματικό πλήγμα, καθώς η Σεούλ υπήρξε σύμμαχος της Άγκυρας σε σειρά αμυντικών και τεχνολογικών έργων.
Η κορεατική πρόταση για τα ελληνικά υποβρύχια
Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, η εταιρεία Hyundai Heavy Industries (HHI) παρουσίασε την τεχνογνωσία της στα υποβρύχια τύπου KSS-II, αναφέροντας ότι έξι από τα εννέα σκάφη της συγκεκριμένης κλάσης έχουν κατασκευαστεί από την ίδια. Η εταιρεία παρουσίασε επίσης το χαρτοφυλάκιό της σε πλοία επιφανείας, επιδιώκοντας να επεκτείνει τη συμμετοχή της στο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα.
Η τουρκική ανησυχία έγκειται στο ό,τι μία χώρα με μακρά αμυντική συνεργασία με την Τουρκία, ενισχύει την αμυντική υπεροχή της Ελλάδας.
«Ασπίδα του Αχιλλέα» – Η νέα ναυτική στρατηγική της Αθήνας
Το ελληνικό πρόγραμμα «Ασπίδα του Αχιλλέα», που ξεκίνησε στις 7 Ιουλίου του 2025, προβλέπει 12ετή διάρκεια και συνολικό προϋπολογισμό ύψους 28 δισεκατομμυρίων ευρώ. Περίπου το 10% του ποσού αυτού θα διατεθεί στο πολεμικό ναυτικό, για τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του στόλου υποβρυχίων.
Η Άγκυρα παρακολουθεί στενά, καθώς η ενίσχυση της ελληνικής ναυτικής ισχύος θεωρείται απειλή στην ισορροπία του Αιγαίου.
Νέα υποβρύχια και εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων
Βασικό στοιχείο του προγράμματος αποτελεί η προμήθεια τεσσάρων νέων υποβρυχίων και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής» (Τύπος 214HN), που υπηρετούν από το 2010. Τα νέα σκάφη θα αντικαταστήσουν τα απαρχαιωμένα υποβρύχια κλάσης «Γλαύκος» (Τύπος 209/1100) και «Ποσειδώνας» (Τύπος 209/1200), τα οποία βρίσκονται σε χρήση από τη δεκαετία του 1970.
Ελληνική συμπαραγωγή
Μία από τις κύριες προϋποθέσεις του προγράμματος είναι τα νέα υποβρύχια να κατασκευαστούν κατά 25% τουλάχιστον σε ελληνικά ναυπηγεία. Η απαίτηση αυτή ενισχύει την ελληνική αμυντική αυτάρκεια και δημιουργεί νέα δεδομένα για τη βιομηχανία της χώρας, η οποία επιδιώκει να ενταχθεί σε διεθνείς αλυσίδες παραγωγής.
Ο ανταγωνισμός των υποψήφιων εταιρειών
Η Hyundai Heavy Industries δεν είναι η μόνη που διεκδικεί το έργο. Την 1η Οκτωβρίου, η κορεατική Hanwha Ocean υπέβαλε προσφορά για ένα υποβρύχιο τύπου KSS-III, ενώ στις 13 Οκτωβρίου η σουηδική Saab Kockums κατέθεσε πρόταση βασισμένη στο μοντέλο A26. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν επίσης γερμανικές και γαλλικές εταιρείες με τα σχέδια Type 209/1400 Mod (Type 209NG) και Scorpène Evolved αντίστοιχα.
Ο τουρκικός προβληματισμός
Η Άγκυρα ερμηνεύει τη στάση της Σεούλ ως διπλωματική μετατόπιση και υπενθύμιση ότι, στην εποχή της γεωοικονομίας, η φιλία δεν είναι δεδομένη. Το γεγονός ότι η Κορέα συνεργάζεται στρατιωτικά με την Ελλάδα προκαλεί εσωτερικό προβληματισμό και εξωτερική καχυποψία.
Πηγή: sigmalive.com