Wall Street Journal: Τουρκική εταιρεία στο στόλο φάντασμα που βοηθά τη Ρωσία να αποφεύγει τις κυρώσεις

 
Beks Ship Management
Τάνκερ της τουρκικής εταιρείας Beks Ship Management

Πηγή Φωτογραφίας: YORUK ISIK / WSJ

Ενημερώθηκε: 19/08/23 - 23:23

Η αμερικανική εφημερίδα Wall Street Journal σε ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη των Jared Malsin, Joe Wallace, Elvan Kivilcim και Summer Said αναφέρεται στο στόλο φάντασμα που βοηθά τη Ρωσία να αποφύγει τις κυρώσεις και να συνεχίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Επικεντρώνεται ιδιαίτερα σε μία τουρκική εταιρεία που ιδρύθηκε από έναν Τούρκο μεγιστάνα, ο οποίος έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές στον κόσμο που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.

Επισημαίνεται ότι η εταιρεία Beks Ship Management έχει αγοράσει 37 πλοία από το 2021, πολλά από αυτά γερασμένα πετρελαιοφόρα, ξοδεύοντας περισσότερα από μισό δισεκατομμύριο δολάρια σε λίγο περισσότερο από δύο χρόνια και αυξάνοντας την αξία του στόλου της 10 φορές.

  • Εταιρείες όπως η Beks είναι ένα κρίσιμο στοιχείο στις προσπάθειες της Ρωσίας να συνεχίσει να προμηθεύει πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο και να χρηματοδοτεί τον πόλεμο ενάντια στην Ουκρανία.

Ο στόλος περιλαμβάνει πλέον εκατοντάδες πλοία σε όλο τον κόσμο, πολλά εκ των οποίων ανήκουν σε εταιρείες στην Ελλάδα, την Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και στην Τουρκία.

Πολλοί αποφεύγουν τις δυτικές κυρώσεις λειτουργώντας εκτός των συνηθισμένων βιομηχανικών προτύπων, συχνά αποφεύγουν την ασφάλιση των P&I Clubs, των παγκόσμιων δικτύων που ασφαλίζουν περίπου το 90% της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας. Ορισμένοι χρησιμοποιούν ένα παράλληλο ρωσικό ασφαλιστικό σύστημα που δημιουργήθηκε από την έναρξη του πολέμου.

Ναυτιλιακοί αναλυτές λένε ότι υπάρχουν αυξανόμενα ερωτήματα σχετικά με το εάν τα δεξαμενόπλοια ελέγχονται σωστά και εάν η Μόσχα θα πληρώσει σε περίπτωση ατυχήματος. Η Ρωσία έχει δηλώσει ότι πιέζει για να αναγνωριστεί διεθνώς το ασφαλιστικό σύστημα της.

Τουρκικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Beks, προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία. Έχουν αγοράσει τουλάχιστον 36 πλοία που δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο ως ασφαλισμένα από τα P&I Clubs, εφιστώντας περαιτέρω την προσοχή στη χαλαρή επιβολή των κυρώσεων από την Τουρκία στη Ρωσία, όταν ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προσπαθεί να βελτιώσει τις τεταμένες σχέσεις με τις ΗΠΑ.

Από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Beks ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν από την Global Witness, μια ομάδα κατά της διαφθοράς που έχει κάνει εκστρατεία υπέρ της Ουκρανίας για αυστηρότερες κυρώσεις.

Ο Craig Kennedy, ενεργειακός αναλυτής και πρώην οικονομικός σύμβουλος που μελετά τον ρωσικό στόλο φάντασμα στο Κέντρο Ρωσικών και Ευρασιατικών Σπουδών Davis του Χάρβαρντ, χαρακτήρισε τις ανησυχίες για την ασφάλεια ως «μια ωρολογιακή βόμβα».

«Η ανησυχία Νο. 1 είναι ότι είναι παλιά πλοία», είπε. Η Beks είχε μια σειρά από περιστατικά ασφάλειας τα τελευταία χρόνια. Τον Ιούνιο, Ρώσοι διασώστες χρειάστηκε να σβήσουν μια φωτιά στο μηχανοστάσιο του Beks Force, ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου, στα ανοιχτά των ακτών του Ειρηνικού της Ρωσίας. Ένα άλλο πλοίο που ανήκει στην εταιρεία προσάραξε στα ανοιχτά της Τυνησίας τον Ιούλιο.

Στη συνέχεια, επισημαίνεται ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι η αποτελεσματικότητα της προσπάθειας κυρώσεων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ εξασθενεί. Τον Ιούλιο, το κορυφαίο αργό πετρέλαιο της Ρωσίας άρχισε να διαπραγματεύεται πάνω από τα 60 δολάρια το βαρέλι – πάνω από το ανώτατο όριο που όρισε η Ομάδα G7 για το ρωσικό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο. Οι αναλυτές λένε ότι αυτό υποδηλώνει ότι μεγάλο μέρος των εξαγωγών της αποστέλλεται και πωλείται σε υψηλότερες τιμές.

Αξιωματούχοι των ΗΠΑ και των συμμάχων αγωνίζονται τώρα για να ενισχύσουν την επιβολή των κυρώσεων, ιδιαίτερα σε χώρες όπως η Τουρκία, σύμμαχο του NATO, που μείωσε τα σιτηρά και διεύρυνε το εμπόριο με τη Ρωσία κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία.

«Το ανώτατο όριο των τιμών λειτουργεί και τα έσοδα από το ρωσικό πετρέλαιο έχουν μειωθεί σχεδόν κατά 50% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Παρακολουθούμε στενά την αγορά για πιθανές παραβιάσεις του ανώτατου ορίου τιμών», δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ.

«Τα χρήματα που ξοδεύει η Ρωσία, για να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα εκτός του ανώτατου ορίου τιμών, αφαιρεί πόρους από την ικανότητά της να χρηματοδοτήσει τον βάρβαρο πόλεμο της», είπε ο εκπρόσωπος.

Αμερικανοί αξιωματούχοι λένε ότι η Ουάσιγκτον εξακολουθεί να ανησυχεί ότι η Τουρκία αποτελεί κόμβο για παραβιάσεις των ρωσικών κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένου του στόλου-φαντάσματα για το ρωσικό πετρέλαιο, και των σταθμών σε λιμένες για ρωσικά φορτηγά πλοία, στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις, που μεταφέρουν όπλα και αποστολές αγαθών, όπως ηλεκτρονικά δυτικής κατασκευής, που χρειάζεται η Μόσχα για τον στρατό της.

«Έχουμε έναν συνεχή διάλογο με την τουρκική κυβέρνηση για αυτά τα θέματα», δήλωσε δυτικός διπλωμάτης, αναφερόμενος στις συνομιλίες της κυβέρνησης των ΗΠΑ με το τουρκικό κράτος και τον ιδιωτικό τομέα. «Η ειλικρινής μας ελπίδα είναι να αποφευχθεί ένα σενάριο στο οποίο μια τουρκική εταιρεία υφίσταται κυρώσεις και έχουμε συνεργαστεί τόσο με την κυβέρνηση όσο και με τον ιδιωτικό τομέα για να τους ενημερώσουμε για τους πολύ πραγματικούς κινδύνους».

Η Beks Ship Management, που ιδρύθηκε πριν από μια δεκαετία, λειτούργησε στην αφάνεια για χρόνια με έναν μικρό στόλο που περιελάμβανε μόνο έξι πλοία από το 2021. Η εταιρεία ξεκίνησε ως δευτερεύουσα επιχείρηση από έναν Τούρκο μεγιστάνα της κλωστοϋφαντουργίας, τον Ali Bekmezci, ο οποίος είναι πιο γνωστός στην Τουρκία για το εργοστάσιό του που κατασκευάζει κάλτσες και εσώρουχα για δυτικές μάρκες όπως η H&M.

  • Η εταιρεία έχει επεκταθεί επιθετικά τα τελευταία 2½ χρόνια, με την εκτίναξη των δαπανών της να επιταχύνεται από την εισβολή στην Ουκρανία, αποκτώντας 17 πλοία από το 2022. Η εταιρεία διαθέτει τώρα 41 πλοία αξίας 782,61 εκατομμυρίων δολαρίων, περίπου 10 φορές την αξία του στόλου της το 2021, σύμφωνα με την Veson Nautical, μια συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων.

Ο Cemil Ersoz, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και ιδρυτικός εταίρος της εταιρείας, είπε ότι η εταιρεία χρηματοδοτήθηκε για τα πλοία από τράπεζες στη Γαλλία, την Κίνα, την Ιαπωνία, την Ταϊβάν και την Αυστραλία, αλλά αρνήθηκε να κατονομάσει τους δανειστές λόγω, όπως είπε, συμφωνιών εμπιστευτικότητας. Καμία από τη χρηματοδότηση δεν προήλθε από τη Ρωσία, είπε. Πρόσθεσε ότι η ασφάλιση παρέχεται από «κυρίως από τη Lloyd’s και ευρωπαϊκές αγορές», αλλά δεν εξήγησε γιατί τα πλοία δεν εμφανίζονται στη βάση δεδομένων P&I.

«Γενικά θεωρείται κατάλληλο μόνο για λιγότερο επικίνδυνους τύπους πλοίων – ρυμουλκά, φορτηγίδες, βυθοκόροι, σκάφη πληρώματος», δήλωσε ο David Osler, ειδικός στις ασφαλίσεις στη Lloyd’s List Intelligence. «Το αν η ασφάλιση που αποκτήθηκε είναι σε επίπεδο επαρκές για τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια είναι ένα ξεχωριστό ερώτημα», είπε.

Πλοία που ανήκουν στην εταιρεία φόρτωσαν πετρέλαιο τους τελευταίους μήνες στο λιμάνι Kozmino στις ακτές του Ειρηνικού της Ρωσίας, όπου το πετρέλαιο πωλείται σταθερά σε τιμές πάνω από το ανώτατο όριο, σύμφωνα με τα στοιχεία αποστολής που συγκεντρώθηκαν από τον πάροχο εμπορευματικών δεδομένων Kpler και εξετάστηκαν από τη Wall Street Journal.

Η εταιρεία συνέχισε να αποστέλλει πετρέλαιο από το λιμάνι, ακόμη και όταν το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ εξέδωσε παγκόσμια προειδοποίηση τον Απρίλιο ενάντια στη φόρτωση πετρελαίου στο Kozmino και σε άλλα λιμάνια της ρωσικής Άπω Ανατολής λόγω παραβιάσεων του ανώτατου ορίου τιμών, γεγονός που ώθησε ορισμένες κύριες ναυτιλιακές εταιρείες να σταματήσουν τις εξαγωγές.

Μερικές από αυτές που δεν περιλαμβάνονται στη λίστα συνεχίζουν να αποστέλλουν πετρέλαιο από τον τερματικό σταθμό, ανάμεσά τους και μία άλλη τουρκική εταιρία, η Imza Marine, που δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.

  • Ένα από τα μεγαλύτερα πλοία της Beks, το δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου Beks Sun, πραγματοποίησε επίσκεψη στο λιμάνι του κρατικού τερματικού σταθμού της Transneft της Ρωσίας, στο Kozmino, τον Ιούλιο, και στη συνέχεια απέπλευσε για την Ινδία, δείχνουν ναυτιλιακά στοιχεία.

Το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλιακής δραστηριότητας του Beks πηγαίνει προς και από τη Ρωσία, μεταφέροντας συχνά πετρέλαιο στην Κίνα, την Ινδία και άλλους αγοραστές.

Το αποτέλεσμα, ωστόσο, όλων αυτών είναι ότι η Ρωσία κατάφερε να επεκτείνει το μερίδιό της σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές πετρελαίου στον κόσμο κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλάζοντας τον τρόπο λειτουργίας του παγκόσμιου ενεργειακού εφοδιασμού.

Τον Απρίλιο ξεπέρασε για λίγο τη Σαουδική Αραβία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής της Κίνας. Τώρα οι δύο χώρες είναι περίπου ισοδύναμες, με τους αναλυτές να αναμένουν ότι η Ρωσία θα πάρει το προβάδισμα ξανά τους επόμενους μήνες.

Στην Ινδία, η αλλαγή ήταν ακόμη πιο δραματική. Η Μόσχα παρέχει τώρα περίπου το 40% των εισαγωγών πετρελαίου της Ινδίας, σύμφωνα με την Kpler, από 3% πριν από τον πόλεμο.

Πηγή: hellasjournal.com

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ