Διευκρινίσεις Ν. Δένδια: «Η Ελλάδα θα ηγηθεί της μεγαλύτερης Ευρωπαϊκής επιχείρησης»

 
Διευκρινίσεις Ν. Δένδια: «Η Ελλάδα θα ηγηθεί της μεγαλύτερης Ευρωπαϊκής επιχείρησης»

Ενημερώθηκε: 02/02/24 - 11:50

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Την ανάγκη όπως η Ελλάδα είναι παρούσα και με πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ερυθρά Θάλασσα τόνισε , μεταξύ άλλων, στις διευκρινίσεις που παρέσχε, ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νίκος Δένδιας σε εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του που παραχώρησε στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ (Ν.Παπαδόπουλος – Β.Χιώτης).

Ο κ.Υπουργός έδωσε διευκρινίσεις, αναφορικώς με την καταρχήν θετική ανταπόκριση των ομολόγων του υπουργών Αμύνης της Ευρωπαϊκής Ενώσεως (ΕΕ) στην ελληνική – διπλή – πρόταση όπως το υφιστάμενο Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ EU-OHQ στη Λάρισα αποτελέσει το Στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχειρήσεως «ΑΣΠΙΔΕΣ» (“ASPIDES”), την προμήθεια των μαχητικών αεροσκαφών, πέμπτης γενιάς και τεχνολογίας “stealth”, τύπου F-35A, καθώς και το υλικό που προσφέρουν οι ΗΠΑ στη χώρα μας.

Ο ίδιος, σε άλλο σημείο, «άδειασε» κανονικώς και για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες μόλις μέρες, τους «εμπνευστές» της τραγικής καταστάσεως που έχει δημιουργηθεί με το Στόλο λόγω του λεγόμενου «επιδόματος Στόλου» και του τρόπου που αυτό «φτάνει» στο προσωπικό, γνωστοποιώντας ότι το όλο θέμα θα επιλυθεί λίαν συντόμως «το οποίο τελικά λειτούργησε αρνητικά, διότι αύξησε τη φορολογική κλίμακα και οδήγησε σε στέρηση αντί σε απόδοση», όπως τόνισε χαρακτηριστικώς. Ταυτοχρόνως εξήγγειλε ότι «θα κάνουμε και μια εκστρατεία σιγά-σιγά προσέλκυσης νέων στελεχών, γιατί χρειαζόμαστε καινούργια μυαλά και με τις αλλαγές που θα κάνουμε στη θητεία και τα μέτρα που παίρνουμε και για τα στελέχη ώστε να αντιστραφεί το γεγονός ότι υπήρξε ένα έντονο κύμα δυσαρέσκειας στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό».

Πιο συγκεκριμένα και ανά θεματική κατηγορία ο κ. Δένδιας είπε τα εξής:

Για την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»

Ο ΥΕΘΑ τόνισε ότι η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» θα είναι η μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση που έχει διοργανωθεί ποτέ από την ΕΕ, διευκρίνισε ότι «στις 19 Φεβρουαρίου θα υπάρχει οριστική απόφαση. Τι να σας πω τώρα, αν οι Αρχηγοί των Κυβερνήσεων πουν «όχι δε θέλουμε», αν και τον Πρωθυπουργό θα τον πλησιάσει ο κύριος Μακρόν και του πει «όχι δεν το θέλω εγώ», παρότι έχουμε μιλήσει και με τους Γάλλους και με τους Ιταλούς και τα λοιπά, από κει και πέρα μπορεί να σταθμιστούν άλλα πράγματα, αλλά στο επίπεδο των Υπουργών Άμυνας αυτός είναι ο κοινός μας στόχος»

Για τους λόγους υποβολής της σχετικής προτάσεως από ελληνικής πλευράς ο κ. Δένδιας επισήμανε: «Το γεγονός ότι τίθεται θέμα προστασίας ελληνικών, ελληνόκτητων πλοίων και ελληνικών πληρωμάτων και το γεγονός ότι τίθεται θέμα προστασίας της τσέπης του Ευρωπαίου και του Έλληνα καταναλωτή», ενώ παρατήρησε ότι μιλάμε για τη χρήση ή την αχρήστευση της Διώρυγος του Σουέζ.

«Αν τα εμπορεύματα επιβαρυνθούν με το κόστος, το μεταφορικό κόστος του «γύρω – γύρω» από την Αφρική, καταλαβαίνετε τι θα σημάνει αυτό για το ήδη ρεύμα ακρίβειας που υπάρχει», τόνισε χαρακτηριστικώς. Και πρόσθεσε: «…Δεν είναι δυνατόν η Ευρώπη να αφήνει την προστασία της θαλάσσιας οδούς, της απολύτως απαραίτητης για την επιβίωσή της μόνο στο ΝΑΤΟ; Δηλαδή να δηλώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο η Ευρωπαϊκή Ένωση τη γεωπολιτική της απουσία δίπλα στο σπίτι της.Πάνω και πέρα από όλες τις χώρες της Ευρώπης, αυτή η χώρα που πρέπει να θέλει να δημιουργηθεί στο τέλος της μέρας, ακόμα και Ευρωπαϊκός Στρατός, είναι η Ελλάδα για προφανείς και πρόδηλους λόγους που δεν υπάρχει κανένας λόγος να τους επαναλάβω, αλλά που τους ξέρει και ο τελευταίος Έλληνας. Και ο τελευταίος Έλληνας που έχει διαβάσει μία φορά εφημερίδα στην ζωή του, καταλαβαίνει γιατί η Ελλάδα πρέπει να θέλει ευρωπαϊκό στρατό και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις».

Για το είδος της επιχειρήσεως «ΑΣΠΙΔΕΣ», ο κ. Δένδιας τόνισε ότι «θα προστατεύει τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούν τη θαλάσσια οδό, δηλαδή θα προστατεύει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απολύτως αμυντικά. Δεν πρόκειται εμείς να επιτεθούμε σε καμιά χώρα, δεν πρόκειται να επιτεθούμε σε κανέναν. Αλλά βεβαίως, έχοντας συγκεκριμένες δυνατότητες αντιμέτρων».

Συμφώνως με την ελληνική πρόταση, τη διοίκηση της επιχειρήσεως θα έχει Έλληνας υποναύαρχος από το υφιστάμενο Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ στη Λάρισα, ενώ η εν πλω διοίκηση της ναυτικής δυνάμεως θα ασκείται εκ περιτροπής από τις συμμετέχουσες χώρες.

Μέχρι στιγμής έχουν δηλώσει πως θα συμμετάσχουν Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Ολλανδία (πιθανότατα), Κύπρος (με προσωπικό), η Ελλάδα με τη φρεγάτα «ΥΔΡΑ», που διαθέτει αντιαεροπορικά, anti-drones κλπ επισήμανε ο κ. Δένδιας.

Για τα εξοπλιστικά

Αναφορικώς με το κόστος των εξοπλιστικών προγραμμάτων ο ΥΕΘΑ τόνισε για άλλη μία φορά ότι «η χώρα δεν πρόκειται να εκτροχιαστεί δημοσιονομικά από οποιοδήποτε εξοπλιστικό πρόγραμμα. Δεν είμαστε ανεύθυνοι. Ξέρουμε. Υπάρχει υπό εκπόνηση δεκαετές που θα είναι δωδεκαετές για την ακρίβεια εξοπλιστικό πρόγραμμα, το οποίο θα είναι απολύτως κοστολογημένο και εντός του δημοσιονομικού χώρου, το οποίο μας δίνει το Υπουργείο Οικονομικών, με το οποίο είμαστε σε συνεχή και διαρκή επαφή. Διότι στον δημοσιονομικό χώρο τα όπλα κοστολογούνται στην παραλαβή, όχι στην παραγγελία, είναι διαφορετικό. Ούτε στην πληρωμή, στην παραλαβή. Άρα λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε, ουδείς είναι ανεύθυνος.

Από την άλλη όμως πρέπει να σας πω και το εξής, η άμυνα της χώρας δεν είναι για να κάνουμε φιγούρες, παρελάσεις ή για να κάνουν ανακοινώσεις οι Υπουργοί. Είναι αναγκαίος όρος εθνικής μας επιβίωσης. Αναγκαίος όρος εθνικής μας επιβίωσης.

Έχουμε εχθρούς, έχουμε χώρες που αμφισβητούν το δικαίωμά μας, την κυριαρχία μας, τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, που αμφισβητούν ακόμα και το ρόλο μέσα στη χώρα θρησκευτικών μειονοτήτων, που τις ονομάζουν εθνικές και ξέρουμε τι άνοιγμα πόρτας είναι αυτό και τι σημαίνει».

Αναφορικώς με τα οπλικά συστήματα που προσφέρονται από τις ΗΠΑ, ο κ. Δένδιας τόνισε ότι «Θα πάμε να τα δούμε. Δεν είμαστε οι αφελείς που θα μας φορτώσει κάποιος τα παλιοσίδερά του. Ούτε είμαστε έτοιμοι να λύσουμε προβλήματα αποθήκευσης ξένων δυνάμεων. Ότι μας είναι χρήσιμο το παίρνουμε, ότι μας είναι άχρηστο το απορρίπτουμε».

Ο ίδιος τέλος, σε άλλο σημείο της συνεντεύξεώς του διευκρίνισε ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς η συντήρηση και του τρίτου μεταφορικού αεροσκάφους C-130H Hercules, προσθέτοντας ότι «και θα καταφέρουμε να έχουμε μέχρι το τέλος του χρόνου και τουλάχιστον πέντε (μεταφορικά αεροσκάφη) C-27J κι ελπίζω πολύ σύντομα δηλαδή να περάσουμε τα 10 μεταγωγικά αεροσκάφη».

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ