Για την επέκταση της συμβάσεως «εν συνεχεία υποστηρίξεως» (“Follow-On-Support”/FOS) των μαχητικών “Rafale” που ήλθε στη συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής μίλησε εκτενώς ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Θανάσης Δαβάκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις που του ετέθησαν από βουλευτές της αντιπολιτεύσεως επί του θέματος, ενώ για το ίδιο θέμα ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Πολεμικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ) είχε αποστείλει την προηγούμενη μέρα της συνεδριάσεως σχετική επιστολή – υπόμνημα, στην οποία εξέφραζε τις ανησυχίες του «διότι, μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει κανένας θεσμικός δίαυλος επικοινωνίας με την κατασκευάστρια εταιρεία Dassault.», όπως έγραφε χαρακτηριστικώς.
Πιο συγκεκριμένα.
Ο κ. Δαβάκης στην Ολομέλεια της Βουλής απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολιτεύσεως περί «κενού ενημέρωσης» και στο αίτημά τους για κατάθεση στη Βουλή του συνόλου των απορρήτων τμημάτων της συμβάσεως για τα FOS των Rafale που συζητείτο τόνισε ότι ουδέποτε στα τελευταία δέκα χρόνια τουλάχιστον λειτουργίας της αρμόδιας κοινοβουλευτικής Επιτροπής έχουν μοιραστεί αντίγραφα απορρήτων τεχνικών παραρτημάτων ή συμβάσεων εξοπλιστικών στα μέλη της Επιτροπής, ενώ η αναλυτική ενημέρωση τους γίνεται με ειδικά περιεκτικά ενημερωτικά και προφορικά από την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, χωρίς ποτέ να υπάρξει κενό ενημέρωσης για τους βουλευτές, προσθέτοντας ότι η παρούσα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ έχει προσφέρει περισσότερη ενημέρωση, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, σε σχέση με το παρελθόν.
Για την ουσία του νομοσχεδίου εξήγησε ότι η τροποποίηση αφορά την τετραετή χρονική επέκταση της συμβάσεως και αύξηση του φυσικού αντικειμένου, δηλαδή του συνόλου των υποστηριζόμενων ωρών πτήσεως, με στόχο να διατηρηθεί το υψηλότατο επίπεδο διαθεσιμότητας των Rafale και για την επόμενη τετραετία, επισημαίνοντας ότι τα Rafale αποτελούν τη «σημαντικότερη εξοπλιστική ένεση ισχύος των τελευταίων δεκαετιών στην ΠΑ. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, μεγάλης επιχειρησιακής εμβέλειας, με δικτυοκεντρική και διαλειτουργική φιλοσοφία, καθώς και ισχυρούς και σύγχρονους αισθητήρες. Ενισχύει και επεκτείνει σημαντικά τη δυνατότητα των Ενόπλων μας Δυνάμεων να στοχοποιούν ίχνη πέρα από τα όρια του ορίζοντα και να εκτελούν αποστολές ναυτικής κρούσης και βομβαρδισμούς στόχων με ακρίβεια», όπως τόνισε χαρακτηριστικώς.
Ο ίδιος, αναφερόμενος στο θέμα της εγχωρίου βιομηχανικής συμμετοχής υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο αφορά σε τροποποίηση υπαρκτής και ενεργούς συμβάσεως, η οποία υπογράφτηκε προ πενταετίας, πριν από τη δέσμευση για 25% συμμετοχή, και όχι σε διαπραγμάτευση από μηδενική βάση. Επεσήμανε ότι η ΠΑ έχει ήδη αναλάβει η ίδια τη συντήρηση του συστήματος σε συνεργασία με την κατασκευάστρια κοινοπραξία. «Είναι άδικο να κατηγορείται η Νέα Δημοκρατία ότι δεν προάγει την αμυντική μας βιομηχανία, όταν εμείς είμαστε αυτοί που όχι μόνο ανακοίνωσαν, αλλά υλοποίησαν και το 25%, κάνοντας την αρχή στην κατασκευή της 4ης φρεγάτας Belharra» σημείωσε, ενώ για τις διαθεσιμότητες των Rafale σε περίοδο κρίσεως, υπενθύμισε ότι με την τρέχουσα σύμβαση έχουν επιτευχθεί εξαιρετικά υψηλά ποσοστά.
Από πλευράς του ΣΕΚΠΥ στην επιστολή – υπόμνημα της 1ης Δεκεμβρίου 2025 προς τη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, που φέρει την υπογραφή του Προέδρου του ΔΣ αυτής κ. Αναστασίου Ροζολή, μεταξύ άλλων σημειώνονται τα εξής:
«…Σε αυτό το πλαίσιο, ο Σύνδεσμος επαναβεβαιώνει σταθερά τη θέση του υπέρ της ουσιαστικής εμπλοκής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας σε κάθε μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας, και δη αυτό της προμήθειας μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale.
Ιδιαίτερα, ο ΣΕΚΠΥ επισημαίνει τα ακόλουθα:
• Πρώτον, ο ΣΕΚΠΥ υπογραμμίζει την ανάγκη οι ανάδοχοι όλων των Εξοπλιστικών
Προγραμμάτων – είτε πρόκειται για προμήθεια είτε για εκσυγχρονισμό / αναβάθμιση – να δεσμεύονται για ουσιαστικές Βιομηχανικές Επιστροφές, σε ποσοστό όχι μικρότερο του 30% του κόστους των σχετικών συμβολαίων, όπως αποτελεί πάγια διεθνή πρακτική.
• Δεύτερον, ο ΣΕΚΠΥ θεωρεί εξίσου απαραίτητο οι ανάδοχοι να αναλαμβάνουν δεσμευτικά την δημιουργία υποδομών και υπηρεσιών Εγχώριας Τεχνικής Υποστήριξης (In-Country Support) σε συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία, σε ποσοστό τουλάχιστον 50% του κόστους των συμβολαίων συντήρησης και υποστήριξης. Η απαίτηση αυτή είναι κρίσιμη, δεδομένου ότι πρόκειται για οπλικά συστήματα με ορίζοντα επιχειρησιακής αξιοποίησης τουλάχιστον 30 – 40 ετών, όπου το συνολικό κόστος συντήρησης και μελλοντικής αναβάθμισης τους – συμπεριλαμβανομένων των όπλων τους – θα ανέλθει σε ποσά που υπολογίζονται σε 2 έως 3 φορές το αρχικό κόστος προμήθειας.
• Τρίτον, ο ΣΕΚΠΥ εκφράζει την έντονη ανησυχία του διότι, μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει κανένας θεσμικός δίαυλος επικοινωνίας με την κατασκευάστρια εταιρεία Dassault.
Υπό το πρίσμα αυτό, ο ΣΕΚΠΥ καλεί τη Dassault και όλους τους αρμόδιους εμπλεκόμενους φορείς να προσέλθουν άμεσα σε ουσιαστικό διάλογο και συνεργασία με την ελληνική αμυντική βιομηχανία, ώστε να ενισχυθεί πραγματικά και εμπράκτως η ελληνογαλλική βιομηχανική συνεργασία, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων, της οικονομίας και της στρατηγικής αυτονομίας της χώρας.»