Οι Ευρωπαίοι «βγάζουν στην σέντρα» την «Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων»

 
Οι Ευρωπαίοι «βγάζουν στην σέντρα» την «Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων»

Πηγή Φωτογραφίας: EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ενημερώθηκε: 14/03/23 - 12:10

Με τραγικό, δυστυχώς, τρόπο το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει αναδείξει πολλές από τις κακοδαιμονίες του ελληνικού κράτους. Μία από αυτές είναι και ο τρόπος λειτουργίας των ανεξάρτητων Αρχών.

Για τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τις ευθύνες της είχαμε γράψει στη Realnews την προηγούμενη Κυριακή και σε αυτή τη στήλη.

Δυστυχώς, ήρθε να μας επιβεβαιώσει και ένας καθ’ ύλην αρμόδιος, ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕRA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ.

Ο κ. Ντοπελμπάουερ, μιλώντας στην ιστοσελίδα Νewmoney, στην κυριολεξία «έβγαλε στη σέντρα» τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τις δικές της σοβαρές ευθύνες για την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών.

Κατ’ αρχάς, ξεκαθαρίζει ότι αποκλειστικά υπεύθυνη για τον έλεγχο και την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων!

Αποκαλύπτει, δε, ότι η ανεπάρκεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ήταν γνωστή και στην Ευρώπη, αλλά και στο ελληνικό υπουργείο Μεταφορών!

Τονίζει, ακόμα, ότι τα διαβόητα πιστοποιητικά ασφαλείας της Ηellenic Train ήταν ένα «άδειο ρούχο»!

Ο κ. Ντοπελμπάουερ «άδειασε» ακόμα περισσότερο τη διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων λέγοντας ότι της έχουν κάνει δύο φορές, στο παρελθόν, έλεγχο -η τελευταία έγινε το 2022- και τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά, καθώς ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένος από την εποπτεία που ασκούσε η συγκεκριμένη Αρχή!

Μάλιστα, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τις ευθύνες της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, αναφέροντας ότι μετά τις δεύτερες επικριτικές παρατηρήσεις των Ευρωπαίων -προφανώς οι αρχικές παρατηρήσεις του ΕRA πέρασαν στο «ντούκου» από τη διοίκηση της ΡΑΣ- η Αρχή είχε συντάξει, στα τέλη του 2022, ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, το οποίο έμεινε στα χαρτιά… Είτε από αβελτηρία είτε από έλλειψη χρόνου!

Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε και ο κ. Ντοπελμπάουερ, αν αυτό το σχέδιο δράσης που τους είχε κατατεθεί από την Αρχή είχε εφαρμοστεί, ίσως η τραγωδία να είχε αποφευχθεί!

Είναι σαφές, λοιπόν, και πιστοποιημένο από επίσημα ευρωπαϊκά χείλη ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, που έχει την εποπτεία τόσο του διαχειριστή υποδομής, του ΟΣΕ, όσο και του φορέα εκμετάλλευσης, της Ηellenic Train, έχει τεράστιο μερίδιο ευθύνης για την τραγωδία!

Και επειδή, πλέον, η διερεύνηση των αιτιών του εγκλήματος των Τεμπών κυριαρχεί, η συνέντευξη του κ. Ντοπελμπάουερ ανέδειξε μια ακόμα κακοδαιμονία του κρατικού μηχανισμού: Την υποχρέωση (ή την ανάγκη) να υπάρχει μια ανεξάρτητη Αρχή διερεύνησης ατυχημάτων.

Δείτε τώρα τον ελληνικό τραγέλαφο: Μέχρι τα τέλη του 2022 υπήρχαν στην πατρίδα μας μια Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και μια άλλη ανεξάρτητη Αρχή, αυτή της Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.

Αυτές οι δύο ανεξάρτητες Αρχές τον Ιανουάριο του 2023 ουσιαστικά ενσωματώθηκαν σε μία Αρχή, με τον νόμο 5014/2023 (ΦΕΚ 14/Α/21-1-2023) και με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών».

Ομως, αυτή η Αρχή, επί της ουσίας, είναι ένα «άδειο πουκάμισο», μιας και δεν στελεχώθηκε ποτέ, είτε, πάλι, από αβελτηρία είτε από έλλειψη χρόνου!

Θα μου πείτε, γραφειοκρατία, ανεξάρτητες Αρχές επί ανεξάρτητων Αρχών και άκρη δεν βγαίνει… Και όμως! 

Ο ρόλος της Δικαιοσύνης είναι να αποδώσει τις ευθύνες εκεί που πρέπει και να τιμωρήσει όσους πρέπει να τιμωρηθούν…

Ομως, το τι έφταιξε -για να μη θρηνήσουμε ξανά θύματα- θα πρέπει να το βρει μια πραγματικά ανεξάρτητη Αρχή.

Τώρα, αν έπρεπε αν ενσωματωθούν οι δύο Αρχές που προαναφέραμε σε μία, είναι μια συζήτηση που, ίσως, δεν είναι της ώρας… 

Το σημαντικό, όμως, είναι ότι η έλλειψη μιας τέτοιας Αρχής, αυτήν την ώρα, είναι σημαντική. Απόδειξη ότι η σύσταση της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας ήταν μια ακόμα αιτία στείρας πολιτικής αντιπαράθεσης, που δεν χρειαζόταν αυτήν την ώρα.

Και το σημαντικότερο: Υπάρχει ο κίνδυνος να υπάρξει ένα πόρισμα που θα αμφισβητηθεί, με αποτέλεσμα ο κίνδυνος να θρηνήσουμε ξανά θύματα στις ράγες της ανευθυνότητας να είναι υπαρκτός!

ΥΓ.: Να εκφράσω έναν προβληματισμό: Ασχετα αν είναι της ώρας ή όχι, η κυβέρνηση -και σωστά- έτρεξε γρήγορα το θέμα των αποζημιώσεων των οικογενειών των θυμάτων. Ομως, αυτό δεν έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το θέμα των αποζημιώσεων των θυμάτων της τραγωδίας στο Μάτι; Για να μη χαρακτηριστώ «λαϊκιστής», σπεύδω να αναφέρω ότι γνωρίζω πως το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο από τον νόμο να μη δίνει αποζημιώσεις τις οποίες έχει επιδικάσει το Πρωτοδικείο και υποχρεούται να ασκήσει έφεση, όμως σίγουρα θα μπορούσε να βρεθεί λύση στο θέμα… Αρκετά έχουν ταλαιπωρηθεί οι οικογένειες των θυμάτων εκείνης της τραγωδίας από την καθυστέρηση της απόδοσης Δικαιοσύνης… Πρέπει να υποστούν και την εξευτελιστική ταλαιπωρία της διαδικασίας της υλικής αποζημίωσης, που ευτυχώς, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν θα υποστούν οι οικογένειες των θυμάτων των Τεμπών;

ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Realnews

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ