Ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας, Χακάν Φιντάν, δήλωσε την Τετάρτη (3/12) ότι η Άγκυρα παρακολουθεί με βαθιά ανησυχία τις πρόσφατες επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια που συνδέονται με τη Ρωσία, εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Τουρκίας στη Μαύρη Θάλασσα — επιθέσεις που χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» και επισημαίνουν τον κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και του εμπορίου στην περιοχή.
Οι δηλώσεις του Φιντάν έγιναν μετά από συνάντηση που είχε στις Βρυξέλλες, στο περιθώριο της συνόδου του NATO. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η Τουρκία μαζί με τις γείτονες χώρες που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα — όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία — εξετάζουν από κοινού μέτρα προκειμένου να αποτραπούν παρόμοια περιστατικά.
Οι ανησυχίες εντάθηκαν μετά από σειρά επιθέσεων τις τελευταίες ημέρες: δύο ρωσικά δεξαμενόπλοια, τα KAIROS και VIRAT — τα οποία, σύμφωνα με στοιχεία, ανήκουν στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» που χρησιμοποιείται για να παρακαμφθούν οι δυτικές κυρώσεις — χτυπήθηκαν με μη επανδρωμένα θαλάσσια σκάφη στη Μαύρη Θάλασσα, εντός της τουρκικής ζώνης ευθύνης.
Η τουρκική Διεύθυνση Ναυτιλιακών Υποθέσεων ανέφερε ακόμα ότι δεξαμενόπλοιο με ρωσική σημαία, το MIDVOLGA-2, δέχθηκε επίθεση στα ανοικτά των τουρκικών ακτών, ενώ μετέφερε ηλιέλαιο προς τη Γεωργία — ωστόσο το πλήρωμά του είναι σώο και δεν ζήτησε βοήθεια.
Οι τουρκικές αρχές επισημαίνουν ότι αυτές οι επιθέσεις δεν θέτουν σε κίνδυνο μόνο συγκεκριμένα πλοία, αλλά την ασφάλεια ολόκληρης της ναυσιπλοΐας, το περιβάλλον και την περιφερειακή σταθερότητα.
Οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας, συνεργαζόμενες στο πλαίσιο του NATO, θεωρούν κρίσιμη τη διαφύλαξη του διεθνούς δικαίου και της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η Τουρκία δηλώνει έτοιμη να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην προστασία της ναυτιλίας στην περιοχή, προειδοποιώντας ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει στο σύγκρουση να επεκταθεί ανεξέλεγκτα προς τις τουρκικές ακτές.
Την ίδια ώρα, ειδικοί της ναυτιλίας αναφέρουν ότι οι επιθέσεις έχουν ήδη οδηγήσει σε εκτόξευση των ασφαλίστρων των δεξαμενόπλοιων — έως και +250% — γεγονός που αυξάνει το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων και επιβαρύνει εμπορικές ροές μέσω της Μαύρης Θάλασσας.