Μαριούπολη: Αντιδράσεις για την επαναλειτουργία του βομβαρδισμένου θεάτρου ως «σύμβολο αναγέννησης»

 
θεατρο μαριουπολης

Πηγή Φωτογραφίας: Reuters

Ενημερώθηκε: 25/12/25 - 18:35

Με την παράσταση «Το Κόκκινο Λουλούδι» προγραμματίζεται να ανοίξει εκ νέου έως το τέλος του μήνα το Δραματικό Θέατρο της Μαριούπολης, το οποίο είχε καταστραφεί το 2022 από ρωσικό αεροπορικό βομβαρδισμό, την ώρα που εκατοντάδες άμαχοι είχαν βρει καταφύγιο στο υπόγειό του. Η επαναλειτουργία του κτιρίου παρουσιάζεται από τις ρωσικές κατοχικές αρχές ως ένδειξη «αναγέννησης» της πόλης, προκαλώντας ωστόσο έντονες αντιδράσεις.

Όπως επισημαίνει ο Guardian, πρώην ηθοποιοί και εργαζόμενοι του θεάτρου κάνουν λόγο για «χορό πάνω στα κόκαλα», υποστηρίζοντας ότι ο χώρος θα έπρεπε να λειτουργεί ως μνημείο για τα θύματα της πολιορκίας και όχι ως χώρος ψυχαγωγίας. «Δεν μπορώ να βρω άλλη λέξη πέρα από τον κυνισμό. Στο σημείο αυτό θα έπρεπε να υπάρχει μνημείο για τους κατοίκους που σκοτώθηκαν, όχι θέατρο», δήλωσε ο φωτογράφος από τη Μαριούπολη Γεβγκένι Σοσνόφσκι, ο οποίος έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με το θέατρο και πλέον ζει στο Κίεβο.

Η ανοικοδόμηση της Μαριούπολης προβάλλεται από το Κρεμλίνο ως βιτρίνα της ρωσικής διακυβέρνησης στις κατεχόμενες ουκρανικές περιοχές. Παράλληλα όμως, σύμφωνα με καταγγελίες, συνοδεύεται από συλλήψεις, εκτοπίσεις επικριτών και κατασχέσεις περιουσιών, αφήνοντας χιλιάδες Ουκρανούς χωρίς τα νόμιμα διαμερίσματά τους.

Το θέατρο ανακαινιζόταν τα τελευταία δύο χρόνια, μετά την ολοκληρωτική καταστροφή του κατά τους βομβαρδισμούς, στους οποίους τουλάχιστον 12 άνθρωποι επιβεβαιωμένα έχασαν τη ζωή τους, αν και εκτιμάται ότι ο πραγματικός αριθμός των θυμάτων είναι σημαντικά μεγαλύτερος.

Η Μόσχα αρνείται ότι έπληξε το κτίριο, υποστηρίζοντας ότι η έκρηξη προκλήθηκε από το εσωτερικό του. Ωστόσο, ανεξάρτητες έρευνες και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μεταξύ των οποίων και η Διεθνής Αμνηστία, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το θέατρο χτυπήθηκε από ρωσικές αεροπορικές βόμβες και ότι η επίθεση θα πρέπει να διερευνηθεί ως πιθανό έγκλημα πολέμου.

Στο μεταξύ, το καλλιτεχνικό δυναμικό του θεάτρου έχει διασπαστεί. Πολλοί ηθοποιοί εγκατέλειψαν τη Μαριούπολη, ενώ άλλοι παρέμειναν και συνεργάζονται με τις νέες αρχές, δηλώνοντας ότι επιθυμούν να συνεχίσουν να παίζουν. Ο πρώην διευθυντής του θεάτρου παρέμεινε στην πόλη, αλλά υποβιβάστηκε σε υπεύθυνο της ορχήστρας. Νέος επικεφαλής διορίστηκε ο Ίγκορ Σολονίν, πρώην αναπληρωτής διευθυντής του Τσίρκου του Ντονέτσκ, ο οποίος επιμένει στη θέση ότι το κτίριο ανατινάχθηκε εκ των έσω, παρά τις μαρτυρίες ότι δεν υπήρχαν στρατιωτικοί στόχοι στο σημείο.

Την ίδια ώρα, η πολιτική ανοικοδόμησης συνοδεύεται από αμφιλεγόμενες αποφάσεις για την ιδιοκτησία κατοικιών. Πρόσφατο διάταγμα που υπέγραψε ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν επιτρέπει στις αρχές των κατεχόμενων περιοχών να κατάσχουν ακίνητα που χαρακτηρίζονται «αδέσποτα», επειδή οι ιδιοκτήτες τους σκοτώθηκαν ή διέφυγαν κατά την εισβολή. Αποζημίωση προβλέπεται μόνο για όσους αποκτήσουν ρωσική υπηκοότητα, ενώ περισσότερα από 12.000 διαμερίσματα στη Μαριούπολη εμφανίζονται ήδη ως περιουσία των τοπικών, διορισμένων από τη Ρωσία αρχών.

Η απόφαση αυτή δυσχεραίνει περαιτέρω τη θέση όσων έχουν καταφύγει σε περιοχές υπό ουκρανικό έλεγχο, αλλά και όσων έχασαν τα σπίτια τους από τους βομβαρδισμούς και δεν λαμβάνουν νέα στέγη στο πλαίσιο της ανακατασκευής, εντείνοντας τις καταγγελίες για συστηματική αποστέρηση περιουσιών και δικαιωμάτων.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ