Οι κερδισμένοι της παγκοσμιοποίησης, που έχουν εξουσία πάνω στα κράτη

Οι κερδισμένοι της παγκοσμιοποίησης, που έχουν εξουσία πάνω στα κράτη
Ενημερώθηκε: 27/12/16 - 14:41

Η ισχύ της Apple δεν εστιάζεται όμως μόνο στα θησαυροφυλάκια του ομίλου αλλά στο ίδιο το προϊόν. Η Apple ασχολείται με δεδομένα, το Facebook ασχολείται με πληροφορίες, η Google ορίζει τι πρέπει η ανθρωπότητα να γνωρίζει και τι μπορεί να ξεχάσει.

Όλες αυτές οι εταιρείες μεγαθήρια στη νέα ψηφιακή εποχή είναι οι κερδισμένοι της παγκοσμιοποίησης και έχουν εξουσία πάνω στα κράτη. Τα κλασικά κράτη δυσκολεύονται να τις εποπτεύσουν. Είναι σχεδόν αδύνατη η συνεννόηση ανάμεσα σε 190 κράτη. Η Apple αντίθετα μπορεί να διχάζει χωρίς κόπο την ΕΕ. Οι μόνοι που έχουν την δυνατότητα να διορθώσουν τα πράγματα είναι οι πελάτες. Έχουν μια τρομερή διαίσθηση να καταλαβαίνουν πότε γίνεται κατάχρηση της εξουσίας που δάνεισαν. Η Apple έγινε τόσο ισχυρή που μόνο αυτή μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τον εαυτό της

Οι πολυεθνικές απέκτησαν πρωτοφανή δύναμη κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, και μέχρι που βρίσκονταν πίσω από την άνοδο και την πτώση καθεστώτων. Στη δεκαετία του 1950, η United Company Fruit  πίεσε επιτυχώς την κυβέρνηση των ΗΠΑ να ανατρέψει την επαναστατική κυβέρνησης της Γουατεμάλας, η οποία είχε θεσπίσει λιγότερο ευνοϊκές πολιτικές προς την εταιρεία από όσο η προηγούμενη κυβέρνηση.

Το ιρανικό πραξικόπημα του 1953  ήταν μια κοινή πρωτοβουλία της Βρετανίας και των ΗΠΑ στην προσπάθειά τους να προστατευθούν τα συμφέροντα της British Petroleum (BP). Στην δεκαετία του 1970, η CIA θα χρησιμοποιήσει την ITT Corporation , έναν αμερικανικό τηλεπικοινωνιακό όμιλο, για να καθαιρέσει τον πρώην πρόεδρο της Χιλής Σαλβατόρε Αλιέντε.Αυτά είναι ακραία παραδείγματα εμπλοκής επιχειρήσεων στις διεθνείς υποθέσεις. Σήμερα, οι τεχνολογικές εταιρείες των ΗΠΑ επεμβαίνουν με τον δικο τους τρόπο και στην διπλωματία. Για παράδειγμα στις σχέσεις των ΗΠΑ και την Κίνα έχουν αποφύγει παραδοσιακά γεωπολιτικά ζητήματα όπως οι εδαφικές διαφορές στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά οι πράξεις τους αναμφισβήτητα επηρεάζουν πολύ περισσότερα από όσα τα περιθώρια κέρδους τους. 

Υπήρξαν αποτελεσματικό υποστηρικτικό μέσο στην Κίνα, καθώς επεδίωκε να προωθήσει τον τομέα της τεχνολογίας στην χώρα, δεδομένου ότι η Κίνα χρειάζεται την τεχνογνωσία των αμερικανικών εταιρειών (και σε αντάλλαγμα, τους δίνει πρόσβαση στην προσοδοφόρα αγορά της Κίνας).  Η Baidu, η κορυφαία μηχανή αναζήτησης της Κίνας, υπέγραψε  συμφωνία με την Cloudflare, μια αμερικανική εταιρεία ασφαλείας, για να διαθέτει τα προϊόντα της σε 17 από τα κέντρα δεδομένων της Baidu. Για να εξασφαλίσει την συμφωνία, η Cloudflare έπρεπε να διευθετήσει την αυξημένη ευαισθησία της Κίνας γύρω από την ξένη τεχνολογία, λόγω ανησυχιών για την εθνική ασφάλειά της.

Ομοίως, η Dell ανακοίνωσε μια εκστρατεία «Στην Κίνα, για την Κίνα» ύψους 125 δισ. δολαρίων, που θα περιλαμβάνει την βοήθεια σε μια κινεζική κρατική επιχείρηση ώστε να αναπτύξει υψηλής απόδοσης servers. Μετά από μια περίοδο κατακόρυφης πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα, η IBM ανακοίνωσε την πρωτοβουλία της «Made with China» («Κατασκευασμένο με την Κίνα»), μέσω της οποίας θα εργαστεί με πολλές κινεζικές εταιρείες για την χτίσει της προηγμένη βιομηχανία τσιπ της χώρας.