Κυβερνητικές θριαμβολογίες για τον TAP - Τσίπρας: Πέρασμα σε νέα εποχή

 
Κυβερνητικές θριαμβολογίες - Τσίπρας: Πέρασμα σε νέα εποχή με το TAP

Πηγή Φωτογραφίας: eurokinissi

Ενημερώθηκε: 17/05/16 - 16:36

Πανηγυρικό τόνο θέλησε να δόσει η κυβέρνηση στα εγκαίνια κατασκευής του Διαδριατικού Αγωγού (ΤAP), στη Θεσσαλονίκη. Η ομιλία του πρωθυπουργού αλλά και δηλώσει υπουργών εμφάνισαν τα εγκαίνια κατασκευής του TAP ως «περασμα σε νέα εποχή» και απαρχή της ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία.

Η Ελλάδα μπαίνει σε μια νέα εποχή, αφήνοντας οριστικά πίσω την αστάθεια και την αβεβαιότητα, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, τη συμφωνία για τη διευθέτηση του χρέους και την είσοδο σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης το β΄ εξάμηνο του 2016, όπως δείχνουν όλες οι εκτιμήσεις και τα σημερινά εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου TAP σηματοδοτούν το πέρασμα σε αυτή τη νέα εποχή, τόνισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση εγκαινίων του ΤΑΠ.

Μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Η επιτυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, του προγράμματος στο οποίο βρίσκεται η ελληνική οικονομία και η αισιοδοξία, η ελπίδα ότι περνάμε την πιο δύσκολη στιγμή, τον πιο δύσκολο κάβο και ανοιγόμαστε σε ένα πλαίσιο, σε μια προοπτική σταθερότητας, αίρει την αβεβαιότητα γύρω από την οποία βρισκόταν η ελληνική οικονομία το προηγούμενο διάστημα και οδηγεί την ελληνική οικονομία, δημιουργεί –θα έλεγα- ένα σταθερό περιβάλλον για τη μαζική προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Και όλα αυτά, χωρίς να μετακινηθούμε από τη συμφωνία του Αυγούστου, χωρίς επιπρόσθετα μέτρα, ολοκληρώνουμε την αξιολόγηση έχοντας κρατήσει την οικονομία, αλλά και την κοινωνία όρθια.

Στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, επιστρέφουμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Τα χρήματα που θα εκταμιευθούν άμεσα θα συμπεριλάβουν το μεγαλύτερο μέρος από τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου, γεγονός που αναμένεται να δώσει βαθιά ανάσα στην αγορά.

Ταυτόχρονα, η ανεργία αποκλιμακώνεται. Τα έσοδα του Προϋπολογισμού υπεραπόδωσαν των προκαθορισμένων στόχων.

Παρεμβάσεις όπως ο Αναπτυξιακός Νόμος, που θα ψηφιστεί αρχές του Ιούνη, η δημιουργία εναλλακτικών χρηματοδοτικών εργαλείων, η συμμετοχή και της Ελλάδας, που τόσο το έχει ανάγκη, στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, αλλά και ένα πλέγμα αναγκαίων μεταρρυθμίσεων που πατάσσει τη γραφειοκρατία, είναι ενέργειες που θα ξαναβάλουν την Ελλάδα σε τροχιά ανάπτυξης. Είναι ενέργειες που θα βάλουν την Ελλάδα, για πρώτη φορά μετά από έξι χρόνια, σε μια διατηρήσιμη τροχιά αυτοδύναμης ανάπτυξης.

Παράλληλα, η συμφωνία διευθέτησης του ελληνικού χρέους που αναμένουμε να επικυρωθεί την επόμενη εβδομάδα από το Eurogroup, θα προβλέπει τη μείωση των δαπανών εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους και θα ελευθερώνει πόρους για επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης.

Και αυτό -ξέρετε- θα σηματοδοτήσει κάτι πολύ ουσιαστικότερο.

Με την επίλυση του ζητήματος του χρέους, η αστάθεια και η αβεβαιότητα φεύγουν οριστικά, επιτρέποντας στην ελληνική οικονομία να εκδηλώσει την παραγωγική της δυναμική, πράγμα που θα οδηγήσει σε ένα οριστικό πέρασμα σε μία νέα εποχή.

Η εξέλιξη αυτή λειτουργεί προωθητικά για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών και την ταχύτερη έξοδο από την περίοδο των μνημονίων.

Αυτή τη νέα εποχή, λοιπόν, ερχόμαστε σήμερα να σηματοδοτήσουμε με τα εγκαίνια του ΤΑΡ, εδώ στη Θεσσαλονίκη.

Αυτή τη νέα εποχή, στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα, αλλά και η Ευρώπη, προαναγγέλλουμε σήμερα με τα εγκαίνια του ΤΑΡ. Και γι' αυτό το λόγο, γι' αυτή την ευτυχή συγκυρία, τη σύμπτωση, τα εγκαίνια του ΤΑΡ συνδυάζονται με θετικές ειδήσεις για την ελληνική οικονομία».

Ιστορική στιγμή για την επίτευξη των ενεργειακών στόχων της Ευρώπης αποτελεί η έναρξη της κατασκευής του Διαδριατικού Αγωγού (ΤAP), καθώς η ολοκλήρωσή του θα συνδράμει στη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της "γηραιάς ηπείρου" μέσω της διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών της, δήλωσε, ο διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας του έργου, Ιαν Μπράντσο (Ian Bradshaw). Ο ίδιος σημείωσε ότι ο αγωγός αναμένεται να παραδοθεί βάσει χρονοδιαγράμματος.

«Ο ΤAP θα παράσχει σημαντικές ευκαιρίες για την παροχή αερίου διαμέσου της περιοχής. Μέσω αυτού θα βελτιώσουμε επίσης την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που κατοικούν κατά μήκος διαδρομής του. Το έργο θα σημάνει εκατ. ευρώ σε άμεσες επενδύσεις και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες», ανέφερε κατά τον σύντομο χαιρετισμό του στην εκδήλωση για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του έργου, παρουσία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα και των εκπροσώπων των ξένων αντιπροσωπειών.

Επίθεση ΝΔ

«Τελικά ο μόνος που εξαπάτησε τον ελληνικό λαό είναι ο κ. Τσίπρας», αναφέρει σε ενημερωτικό της σημείωμα η ΝΔ σχετικά με τον αγωγό ΤΑΡ.

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπενθυμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, τον Ιούνιο του 2013, υποστήριζε ότι η επιλογή του αγωγού TAP δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της Ελλάδας και πως «δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία».

Η ΝΔ έδωσε στη δημοσιότητα τη σχετική ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ στις 28 Ιουνίου 2013, που είναι η εξής:

«Μέχρι σήμερα τρία σχέδια αγωγών Φυσικού Αερίου(Φ.Α.) έχουν εγκριθεί, του ITG (Διασυνδετήριος Αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας) και του ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline) για μεταφορά Φ.Α. από την Κασπία και του Southstream από την Ρωσία. Μετά την φάση της έγκρισης παρακολουθήσαμε την ακύρωση των σχεδίων για τον ITGI και Southstream σαν αποτέλεσμα άμεσων ή έμμεσων πιέσεων και παρεμβάσεων ξένων συμφερόντων, πολυεθνικών ομίλων ή κρατών. Κανένας δεν ξέρει αν η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική. Η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί. Η κυβέρνηση τηρώντας στάση παρατηρητή, προσανατολίζεται κάθε φορά προς τα κατά καιρούς επικρατούντα συμφέροντα. Η επιλογή του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον συγκεκριμένο αγωγό.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, η διαμόρφωση δημοκρατικού ενεργειακού σχεδιασμού αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση μεγάλων ενεργειακών σχεδίων, όπως οι αγωγοί. Οι αγωγοί θα έπρεπε να εξυπηρετούν και υλοποιούν τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας μας, που δυστυχώς δεν υπάρχει. Η συγκεκριμένη επιλογή πρέπει να επισημανθεί πως δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της χώρας μας, αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση συμφερόντων από μέρους του Κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz και TAP, δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία, που η κυβέρνηση οφείλει να αποσαφηνίσει.
Άσχετα με την επιλογή του ενός ή άλλου αγωγού δεν αναιρείται η εκτίμησή μας για την ενδοτικότητα της κυβέρνησης, που σε συνδυασμό με την έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού ενδυναμώνουν τις απαιτήσεις των πολυεθνικών και διαμορφώνουν ακόμα πιο δυσμενείς συνθήκες για την έξοδο από την κρίση. Η επιλογή του ΤΑΠ, έχει σχέση με την ακόμα μεγαλύτερη πρόσδεση της χώρας μας, στα Αμερικάνικα συμφέροντα τα οποία επιδιώκουν την μείωση της επιρροής της Ρωσίας στους ενεργειακούς διαδρόμους.
Εντύπωση προκαλεί η εκτίμηση της Κυβέρνησης για επενδύσεις 1,5 δις $ από τον TAP (αγωγός 547 χλμ. υψηλής πίεσης επί Ελληνικού εδάφους), όταν ξεπουλάει το 66% του υπάρχοντος δικτύου αγωγών υψηλής πίεσης 512 χλμ., των 779 χλμ. των κλάδων μεταφοράς και τις εγκαταστάσεις του υγροποιημένου Φ.Α. της Ρεβυθούσας για 400 εκ. $, ή 606 εκ. $ για το 100%. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά αποκαλύπτουν αφενός, το μέγεθος του ξεπουλήματος του ΔΕΣΦΑ και αφετέρου την ανευθυνότητα της Κυβέρνησης, που παραδίδει τον ΔΕΣΦΑ στην κρατική Αζέρικη Socar, με γνωστές τις ιδιαίτερες σχέσεις της με τις κρατικές εταιρείες της Τουρκίας BOTAS και TPAO.
Ο TAP (EGL 42,5%, STATOIL 42,5%, EON 15%) μήκους 847 χλμ. θα μεταφέρει 10 δις Κυβικά μέτρα Φ.Α. από κα σύνορα μας με την Τουρκία ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας. Τα επιμέρους τμήματα είναι: Ελλάδα 547 χλμ., Αλβανία 211 χλμ., Υποθαλάσσιο τμήμα 104 χλμ., Ιταλία 5 χλμ. Το κονσόρτσιουμ των εταιρειών προβλέπεται ν' αλλάξει με την εισδοχή και των εταιρειών του Shah Deniz ΙΙ, σύμφωνα με δέσμευση του TAP. Η Ελλάδα δεν προβλέπεται να απορροφήσει κάποια ποσότητα Φ.Α. Επισημαίνεται ότι ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP μήκους 2.000 χλμ. ( 80% SOCAR, 15% BOTAS, 5% TPAO, όλες κρατικές εταιρείες) που θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζαν στα σύνορά μας με προοπτική υλοποίησης ως το 2018.
Στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, αντίθετα θα υπάρχει τουρκική και μάλιστα κρατική μέσω της TPAO. Από τη σύμβαση προβλέπεται η θέσπιση ειδικού νομικού καθεστώτος για τη συγκεκριμένη εταιρεία-επενδυτή. O φορέας του έργου θα μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου επικαλούμενος το άρθρο 5 της σύμβασης, προνόμιο που κανείς άλλος ημεδαπός ή αλλοδαπός δεν απολαμβάνει στη χώρα. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Υλοποίησης είναι υπεράνω κάθε εσωτερικής νομοθεσίας. Για 25 έτη δεν θα επιβάλλεται οιαδήποτε νέα φορολογία, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι εθνικής σημασίας!
Η Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement) που υπογράφηκε πρόσφατα, κρατήθηκε μακριά από την δημοσιότητα. Η συμφωνία περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού. Η μη δημοσιοποίηση των όρων της συμφωνίας και η αόριστη επίκληση γενικών και αόριστων ωφελειών, συνηγορεί για λεόντεια σύμβαση υπέρ των ξένων συμφερόντων.
Οι σημερινοί πανηγυρισμοί του πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται, για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, κινούνται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής και το μόνο στο οποίο στοχεύουν είναι να εξαπατήσουν το λαό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ σήμερα ως αντιπολίτευση και αύριο ως κυβέρνηση θ' αντιμετωπίσει τα θέματα των αγωγών με ευθύνη, αξιοποιώντας την γεωπολιτική θέση της χώρας. Θα ασκήσει πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική, ενεργητική και όχι παθητική, όπως μέχρι σήμερα, που θα βάζει πάνω από όλα τα συμφέροντα της χώρας και θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον και όχι την μεγιστοποίηση των κερδών των πολυεθνικών. Θα αναλάβει κάθε πρωτοβουλία, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της χώρας από τον αγωγό και συγκεκριμένα στην απασχόληση, στην αξιοποίηση μέρους του Φ.Α. για τις ελληνικές ανάγκες, την αξιοποίηση των ελληνικών φορέων ΔΕΣΦΑ, ΑΣΠΡΟΦΟΣ στην κατασκευή και συντήρηση του έργου».

Σχετικά θέματα:

Με «τυμπανοκρουσίες» τα εγκαίνια κατασκευής του TAP

Το έργο κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ στο ελληνικό έδαφος (infographic)