Νέα πρόταση των Γάλλων για τις Belharra, ζητάνε LoR οι Αμερικανοί

 
Νέα πρόταση των Γάλλων για τις Belharra, ζητάνε LoR οι Αμερικανοί

Ενημερώθηκε: 12/02/21 - 10:48

ετά την συνάντηση που είχαν την Τρίτη οι επιτελείς του ΓΕΝ με αμερικανικό κλιμάκιο της Lockheed Martin, όπου τους παρουσίασαν την πρόταση για τις φρεγάτες MMCS, χθες ήταν η σειρά των γάλλων της Naval Group.

Σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση που κατέθεσαν οι γάλλοι αφορά για 4 φρεγάτες Belharra γαλλικής διαμόρφωσης (FDI) με κόστος περίπου 2,8 εκατομμύρια ευρώ. Η παραπάνω τιμή δεν αφορά τον οπλισμό του πλοίου.

Με δεδομένο ότι η ηγεσία του ΠΝ έχει εξαρχής χαρακτήρισε τις Belharra της γαλλικής διαμόρφωσης ως υποεξοπλισμένες, από άποψη οπλισμού, οι γάλλοι τόνισαν ότι με ένα μικρό κόστος μπορεί να τοποθετηθεί οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας (CIWS) τύπου RAM, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για το ΓΕΝ.

Επιπλέον, οι Γάλλοι σημείωσαν ότι μπορούν να ικανοποιήσουν και την απαίτηση του ΠΝ για περισσότερα βλήματα, χωρίς παράλληλα να εκτοξεύεται το κόστος σε απαγορευτικά ύψη, τονίζοντας όμως, ότι την οριστική τους απάντηση σχετικά με τα κόστη και την τελική διαμόρφωση θα την δώσουν την επόμενη εβδομάδα.

Παράλληλα οι Γάλλοι, εμφανίστηκαν ανοιχτοί στο ενδεχόμενο την ναυπήγησης των Belharra στην Ελλάδα, έτσι ώστε να υπάρχει μεταφορά τεχνογνωσίας, ενώ «έπεσε στο τραπέζι» και η δυνατότητα να πάρει το ΠΝ την Belharra που είναι υπό ναυπήγηση για λογαριασμό του γαλλικού πολεμικού ναυτικό.

Στις συζητήσεις τέθηκε και το θέμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του ΠΝ με τους γάλλους να ξεκαθαρίζουν ότι το έργο μπορεί να το φέρει εις πέρας η εταιρεία Thales με απόλυτη επιτυχία χωρίς να υπερβεί τον προϋπολογισμό των 400 εκατομμυρίων ευρώ που υπάρχει.

Αναφορικά με το θέμα των πλοίων ενδιάμεσης λύσης δεν υπήρχε κάποια εξέλιξη αφού οι εκπρόσωποι της Group Naval ξεκαθάρισαν ότι το ζήτημα αυτό είναι θέμα της γαλλικής κυβέρνησης. Ως εκ τούτου απάντηση σε αυτό το κομμάτι θα έχουμε τις επόμενες μέρες μετά από τις συζητήσεις που θα γίνουν μεταξύ των υπουργών Άμυνας της Ελλάδας και της Γαλλίας.

Πάντως το θέμα των πλοίων ενδιάμεσης λύσης είναι κάτι που γενικότερα προβληματίζει το ΠΝ αφού οι περισσότερες χώρες που είναι υποψήφιες για το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών, είτε προσφέρουν πλοία μεγάλης ηλικίας, όπως οι ΗΠΑ με τα καταδρομικά Ticonderoga, είτε πλοία που δεν καλύπτουν τις ανάγκες του ΠΝ, όπως οι Γάλλοι με τις La Fayette, είτε δεν έχουν καν την δυνατότητα να προσφέρουν πλοία άμεσα γιατί πολύ απλά τα χρειάζονται, όπως οι Ολλανδοί που από ότι φαίνεται οι φρεγάτες κλάσης Μ που πρότειναν ως ενδιάμεση λύση θα είναι διαθέσιμες από το 2024 και μετά.

 Απαραίτητη προϋπόθεση η LoR για τους Αμερικανούς

Εχθές εκτός η κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών ΜΜCS, Lockheed Martin, διοργάνωσε μια διαδικτυακή παρουσίαση για τους έλληνες δημοσιογράφους, προκειμένου να δώσει περισσότερες πληροφορίες για τα πλοία της.

Στην παρουσίαση συμμετείχε ως εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρίας, ο Ναύαρχος (ε.α) Τόμας Ρόουντεν Rowden, Αντιπρόεδρος Διεθνών Προγραμμάτων της Lockheed Martin που ξεκαθάρισε ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση η Ελλάδα να αποστείλει LoR (Letter of Request, Επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος) έτσι ώστε να μπορέσει να πάρει σαφείς απαντήσεις σχετικά με τον οπλισμό που μπορεί να φέρει το πλοίο, την διαμόρφωσή του, για το ποία όπλα αποδεσμεύονται από την αμερικανική κυβέρνηση και φυσικά για το κόστος.

Όπως τόνισε ο κ. Ρόουντεν η LoR δεν μπορεί να αποφευχθεί καθώς η συμφωνία θα είναι διακρατική και έτσι πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία που υπάρχει για τις FMS (Foreign Military Sales). Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι μόνο με της αποστολής LoR θα πάρει η Ελλάδα επίσημη απάντηση και για το ποια πλοία προσφέρουν οι ΗΠΑ ως ενδιάμεση λύση.

Ο κ. Ρόουντεν τόνισε ότι οι MMSC είναι εξαιρετικά πλοία «φορτωμένα» με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας και παράλληλα δοκιμασμένα από το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, όπως το σύστημα διαχείρισης μάχης COMBATSS-21, ενώ υπογράμμισε την δυνατότητα των MMSC να επιχειρούν τόσο σε κλειστές θάλασσες όσο και σε ανοικτές.

Περαιτέρω ο εκπρόσωπος της Lockheed Martin δήλωσε ότι είχε επαφές με διάφορους εκπροσώπους της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και επανέλαβε ότι οι φρεγάτες MMSC θα κατασκευαστούν εξ ολοκληρού σε ελληνικά ναυπηγεία χωρίς όμως να ξεκαθαρίσει ποια θα είναι αυτά.

Τέλος, αναφορικά με τις βλάβες που παρουσιάζουν οι MMSC ο κ. Ρόουντεν, τόνισε ότι είναι φυσιολογικό κατά την εισαγωγή ενός νέου πλοίου αυτό να έχει κάποιες «παιδικές ασθένειες», που ήταν αδύνατο να προβλεφθούν από τον μηχανικούς κατά την σχεδίαση τους. Με την πάροδο του χρόνου αυτά τα προβλήματα λύνονται, τόνισε ο κ. Ρόουντεν, και εν συνεχεία παρουσιάζονται όλο και λιγότερα που μάλιστα λύνονται πολύ πιο γρήγορα.