«Βροχή» από νομοσχέδια και προαπαιτούμενα

 
«Βροχή» από νομοσχέδια και προαπαιτούμενα

Ενημερώθηκε: 14/06/16 - 06:44

Σε εγρήγορση οφείλει να παραμείνει η κυβέρνηση εξαιτίας του τεράστιου νομοθετικού έργου που θα πρέπει να υλοποιήσει μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε ξεκινά η δεύτερη αξιολόγηση, και το οποίο σύμφωνα με τους δανειστές δεν μπορεί να περιμένει. Ετσι, πριν ακόμη προλάβει να χαλαρώσει και να πάρει ανάσες από την πρώτη -επεισοδιακή- επισκόπηση του ελληνικού προγράμματος, το οικονομικό επιτελείο καλείται να βάλει... φτερά στα πόδια και να φέρει άμεσα για ψήφιση στη Βουλή νέο πακέτο νομοσχεδίων και δεκάδες νέες μνημονιακές δράσεις.

Πρόκειται για τα δύο νομοσχέδια που αφορούν το «πλαστικό» και το «αδήλωτο» χρήμα, το νέο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο, που θα εκτείνεται ώς το 2020, και σαράντα τρία νέα προαπαιτούμενα, στην πρώτη γραμμή των οποίων βρίσκονται οι εργασιακές σχέσεις, ο τομέας της ενέργειας, το νέο Ταμείο Πλούτου με την περιουσία των 50 δισ. ευρώ και ο ειδικός λογαριασμός που θα πρέπει να δημιουργηθεί για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών.

Πρόκειται για τεράστιο όγκο δουλειάς αφού, όπως έχουν ήδη διαμηνύσει οι δανειστές στην ελληνική πλευρά, η «δεύτερη αξιολόγηση θα είναι δέκα φορές πιο απαιτητική από την πρώτη, αφού θα αναλωθεί σε μεγάλο βαθμό στον έλεγχο των όσων έχουν νομοθετηθεί».

Εμφαση θα δοθεί στο νέο Ταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις, που θα πρέπει να έχει στελεχωθεί έως τον Σεπτέμβριο. Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τους θεσμούς για τρία πακέτα ιδιωτικοποιήσεων: ένα άμεσο, ένα μέχρι τον Σεπτέμβριο και ένα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016. Επίσης, υπάρχουν πάνω από 100.000 ακίνητα στο χαρτοφυλάκιο του ελληνικού Δημοσίου τα οποία θα αξιοποιηθούν με τη μέθοδο της μακροχρόνιας χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), ενώ κάποια άλλα θα πωληθούν.

Ειδικότερα:

1. Μεσοπρόθεσμο (2017-2020): Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης το νέο Μεσοπρόθεσμο θα πρέπει να έχει κατατεθεί μέχρι τα μέσα Ιουλίου στη Βουλή. Θα εκτείνεται έως το 2020, θα αφορά δηλαδή την τετραετία 2017-2020.

Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θα έπρεπε να είχε έρθει μαζί με τον Προϋπολογισμό του 2016 στη Βουλή. Από τη στιγμή όμως που οι δύο μεγάλες μεταρρυθμίσεις, ασφαλιστικό - φορολογικό, παρέμεναν σε εκκρεμότητα, κυβέρνηση και θεσμοί συμφώνησαν να πάει πιο πίσω η κατάθεσή του στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Ετσι, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου με τα μέτρα των 5,4 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 3% του ΑΕΠ (ασφαλιστικό, εισόδημα, έμμεσοι φόροι) αλλά και του «κόφτη» στις δαπάνες (προβλέπει περικοπές μέχρι του ύψους του 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ) οι δανειστές ειδοποίησαν τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο να προχωρήσει στην κατάρτισή του. Σε αυτό θα περιγράφονται αναλυτικά τα πρόσθετα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ από το 2017, το ύψος των οποίων μόνο από τις αλλαγές στους έμμεσους φόρους ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ ή στο 0,61% του ΑΕΠ, όπως επίσης και αυτά που θα έρθουν με τον Προϋπολογισμό του 2018 και θα φτάνουν στα 405 εκατ. ευρώ. Για το 2016 οι πρόσθετες εισπράξεις για τον προϋπολογισμό φτάνουν στα 364 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για παρεμβάσεις με τις οποίες θα διασφαλίζονται οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% το 2018. Το ενδιαφέρον στο νέο Μεσοπρόθεσμο συγκεντρώνουν οι στόχοι που θα τεθούν στα πλεονάσματα μετά το 2018. Οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν την αναθεώρησή τους.

2. Πλαστικό χρήμα: Θέμα ημερών είναι η κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για το πλαστικό χρήμα και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Με το νομοσχέδιο θα καθορίζεται το ύψος των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώνουν εφεξής μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες προκειμένου να εξασφαλίσουν το νέο «κουρεμένο» αφορολόγητο ποσό. Κατά πληροφορίες, το συνολικό ύψος των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου θα είναι συνάρτηση του ετήσιου εισοδήματος. Ειδικότερα, θεσπίζεται κλίμακα με διαφορετικά ποσοστά δαπανών ανά εισοδηματική κατηγορία που θα πρέπει να γίνονται με πλαστικό χρήμα. Παράλληλα, με άλλες διατάξεις, όλες οι συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τα 50 ευρώ θα γίνονται υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο (από 500 ευρώ που ισχύει σήμερα), ενώ οι καταναλωτές θα πληρώνουν υποχρεωτικά με πλαστικό χρήμα ή μέσω τραπεζικής συναλλαγής δαπάνες άνω των 500 ευρώ (από 1.500 ευρώ σήμερα).

3. «Μαύρο χρήμα»: Μέσα στον Ιούλιο, δεδομένου ότι δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση σε τεχνικό επίπεδο που έχει ξεκινήσει με τους δανειστές, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη νομιμοποίηση του «μαύρου» χρήματος. Οι εισηγήσεις που δέχεται η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι σε αυτό το νομοσχέδιο να περιληφθούν ακόμη και οι υποθέσεις οι οποίες δεν έχουν ακόμη εκδικαστεί στα διοικητικά δικαστήρια προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση για τη Δικαιοσύνη αλλά και για να στεφθεί με σίγουρη εισπρακτική επιτυχία το εγχείρημα. Ο φόρος για τη νομιμοποίηση των κεφαλαίων θα υπολογίζεται με βάση τη φορολογική κλίμακα του εισοδήματος των φυσικών προσώπων του έτους κατά το οποίο αποκτήθηκαν τα κεφάλαια. Η επιλογή του έτους θα είναι δικαίωμα του φορολογούμενου. Οσοι μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους από το εξωτερικό στην Ελλάδα ή από «το στρώμα» στο τραπεζικό σύστημα θα έχουν σημαντική έκπτωση από τον φόρο.

4. Προαπαιτούμενα: Σαράντα τρία νέα προαπαιτούμενα, στην πρώτη γραμμή των οποίων είναι οι εργασιακές σχέσεις, ο τομέας της ενέργειας, το νέο Ταμείο Πλούτου και ο ειδικός λογαριασμός που θα δημιουργηθεί για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών, δεσμεύουν την κυβέρνηση έως τον Οκτώβριο που θα ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση. Το «σετ» των νέων προαπαιτούμενων -εκ των οποίων τα 15 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο προκειμένου να αποδεσμευτεί η υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ- περιγράφει το επικαιροποιημένο μνημόνιο που θα σφραγίσει τη συμφωνία της Αθήνας με τους Ευρωπαίους εταίρους στο Eurogroup της 16ης Ιουνίου.