1 Μαρτίου 1953: Η ιστορική Αεροπορική Βάση Ελευσίνος μετονομάζεται σε 112 Πτέρυγα Μάχης και συνεχίζει να επιχειρεί ως σήμερα

 
1 Μαρτίου 1953: Η ιστορική Αεροπορική Βάση Ελευσίνος μετονομάζεται σε 112 Πτέρυγα Μάχης και συνεχίζει να επιχειρεί ως σήμερα

Ενημερώθηκε: 01/03/24 - 20:50

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Στις 1 Μαρτίου 1953, η ιστορική Αεροπορική Βάση Ελευσίνος μετονομάζεται σε 112 Πτέρυγα Μάχης (112 ΠΜ) αποτελώντας ουσιαστικώς το πρώτο «κύτταρο» της νέας – τότε – εποχής της Πολεμικής Αεροπορίας (τότε «Ελληνική Βασιλική Αεροπορία»), που μετά την είσοδο της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ, εισερχόταν και αυτή με πολύ αγώνα, κόπο και αίμα, στην εποχή των αεριωθουμένων αεροσκαφών, κάτι που έγινε με βάση την 112 ΠΜ!

Το αεροδρόμιο της Ελευσίνος ήταν γνωστό ήδη από την προπολεμική εποχή και σε αυτό στάθμευαν και επιχειρούσαν μαχητικά αεροσκάφη τύπου Hurricane, Beaufighter, Gladiator της βρετανικής RAF, που στη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου (1940-41) είχαν μετασταθμεύσει στην Ελλάδα, ως μέλος του Βρετανικού Εκστρατευτικού Σώματος. Οι Βρετανοί παρέμειναν και επιχειρούσαν από την Ελευσίνα μέχρι και την κατάληψη της ηπειρωτικής Ελλάδος από τους Γερμανούς, οπότε και είχαν όλα είτε καταστραφεί στο έδαφος, είτε σε αερομαχίες. 

Από τη στιγμή αυτή και μετά το αεροδρόμιο χρησιμοποιείτο από τη γερμανική Luftwaffe για τις επιχειρήσεις της τόσο εναντίον της Κρήτης όσο και στη διάρκεια της κατοχής, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τον επανειλημμένο βομβαρδισμό του από τη συμμαχική αεροπορία, ιδίως την Αμερικανική. Άσκαστες βόμβες εξακολουθούν να ανακαλύπτονται μέχρι και σήμερα στις κατά καιρούς εργασίες που γίνονται στην 112 ΠΜ. 

Μεταπολεμικά, το 1946, το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνος επαναχρησιμοποιήθηκε και επανασυγκροτήθηκε ως Μονάδα με την επωνυμία «Αεροπορική Βάση Ελευσίνος», με «κτίρια» που ήταν απλά toll, ενώ ο διάδρομος από-προσγειώσεων, οι τροχόδρομοι, και οι χώροι σταθμεύσεως των αεροσκαφών ήταν στρωμένοι με τα περίφημα PSP, τα ειδικά, γνωστά, σιδερένια «πλέγματα» με τα οποία στρώνονταν τα χωμάτινα αεροδρόμια και σήμερα διασώζονται μόνο στην Αεροπορική Βάση της Μίκρας στη Θεσσαλονίκη.   .        

Στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνος και λόγω των επιχειρησιακών αναγκών που είχαν προκύψει από τον αιματηρό Εμφύλιο συγκροτήθηκαν η 337 Μοίρα Διώξεως με μαχητικά Spitfire IX, η 355 Μοίρα Μεταφορών με μεταφορικά αεροσκάφη Anson και C-47 Dakota, καθώς και το 345 Σμήνος Αναγνωρίσεως με αεροσκάφη Anson και Auster III.

Το 1950, ενόψει της επικείμενης τότε εντάξεως της Ελλάδος στο ΝΑΤΟ (που έγινε δύο χρόνια αργότερα), ξεκινούν στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνος έργα επεκτάσεως του διαδρόμου από-προσγειώσεων και στρώσιμο με τσιμέντο, κατασκευάζονται υπόστεγα συντηρήσεως, αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών και πύργος ελέγχου. 

Μέχρι τα τέλη του 1951, η «Αεροπορική Βάσις Ελευσίνος» μετατρέπεται σε σύγχρονο αεροδρόμιο με προδιαγραφές ΝΑΤΟ και εκεί θα προσγειωθούν τα πρώτα αεριωθούμενα της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, δύο διθέσια εκπαιδευτικά αεροσκάφη Lockheed Τ-33Α Silver Star που εντάχθηκαν στην Εκπαιδευτική Μοίρα Αεριωθουμένων.

Το 1952, η Ελλάδα, όπως και η Τουρκία, εντάσσονται στο ΝΑΤΟ και η ΠΑ αρχίζει να παραλαμβάνει τα πρώτα μαχητικά αεριωθούμενα αεροσκάφη της Republic F-84G Thunderjet. Πρώτη πολεμική Μοίρα που θα εφοδιαστεί με αυτά θα είναι η 337 Μοίρα, που μετονομάζεται σε «337 Μοίρα Διώξεως-Βομβαρδισμού», η οποία το Νοέμβριο του 1952 θα εγκαταλείψει την Ελευσίνα και θα μετασταθμεύσει στην Αεροπορική Βάση Λαρίσης. Στην Ελευσίνα σειρά θα πάρουν οι υπό συγκρότηση 338 και 339 Μοίρες Διώξεως-Βομβαρδισμού.

Στις 1 Μαρτίου 1953, στο πλαίσιο της γενικότερης αναδιοργανώσεως της ΠΑ, πάνω σε ΝΑΤΟϊκά επιχειρησιακά πρότυπα, η «Αεροπορική Βάσις Ελευσίνος» μετονομάζεται σε «112 Πτέρυγα Μάχης».

Τον Απρίλιο του 1953, η 339 ΜΔ/Β θα μετασταθμεύσει και αυτή στη Λάρισα για να ακολουθήσει λίγες μέρες αργότερα η 338 ΜΔ/Β και τη θέση τους θα πάρουν οι 335 Μοίρα Διώξεως και η 336 Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού για να εφοδιαστούν και αυτές με τη σειρά τους με τα αεριωθούμενα μαχητικά F-84G Thunderjet. 

Στις 18 Απριλίου 1953, στην 112 ΠΜ συγκροτείται η 340 Μοίρα Διώξεως/ Βομβαρδισμού επίσης με F-84G Thunderjet. Το Σεπτέμβριο του 1953, η 340 ΜΔ/Β θα μετασταθμεύσει πρώτη για την 111 Σμηναρχία Μάχης στη Νέα Αγχίαλο, για να την ακολουθήσει το Δεκέμβριο του 1953, η ιστορική 336 ΜΔ/Β.

Στις 10 Σεπτεμβρίου 1953, πάντα στην 112 ΠΜ, συγκροτείται το 348 Σμήνος Αναγνωρίσεως (348 ΣΑ) εντάσσοντας στη δύναμή του τα αεροσκάφη Lockheed RT-33A, που ήταν τροποποιημένα Τ-33 τα οποία στο ρύγχος τους έφεραν φωτομηχανές για αποστολές αναγνωρίσεως. Το 1954, το 348 ΣΑ μετασταθμεύει και αυτό στη Λάρισα όπου μετονομάζεται σε 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνωρίσεως (348 ΜΤΑ).

Στις 20 Ιουλίου 1953, θα καταφθάσουν στην Ελευσίνα τα αεριωθούμενα μαχητικά North American F-86E(M) Sabre που θα ενταχθούν στις υπό συγκρότηση τότε 341, 342 και 343 Μοίρες Αναχαιτίσεως. 

Στις αρχές Νοεμβρίου του 1956, και οι προαναφερθείσες τρεις Μοίρες θα μετασταθμεύσουν στην 114 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας και στην 112 ΠΜ συγκροτείται και εγκαθίσταται εκεί η 356 Μοίρα Μεταφορών (356 ΜΜ), που χρησιμοποιούσε τα μεταφορικά αεροσκάφη C-47 Dakota.

Στην 112 ΠΜ συγκροτήθηκε το 357 Σμήνος Ελικοπτέρων, με κύρια αποστολή την Έρευνα και Διάσωση (SAR), όταν η ΠΑ άρχισε να εντάσσει στη δύναμή της τα πρώτα της ελικόπτερα Sikorsky H-19B Chickashaw. 

Επίσης στην 112 ΠΜ συγκροτήθηκε η 361 Μοίρα Βασικής Εκπαιδεύσεως (361 ΜΒΕ) με τα διθέσια εκπαιδευτικά Cessna T-37C.

Το 1969, στην 112 ΠΜ συγκροτήθηκε η 353 Μοίθρα Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ) που εφοδιάζεται με τις αερακάτους Grumman HU-16B (ASW) Albatross. 

Τον Μάιο του 1970 συγκροτήθηκε στην 112 ΠΜ η 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (354 ΜΤΜ) που εφοδιάστηκε με αεροπλάνα γερμανικής κατασκευής, τα Nord 2501D και 2508 Noratlas. 

Το 1970, η 357 Μοίρα Ελικοπτέρων εντάσσει στη δύναμή της τα ελικόπτερα Agusta-Bell AB-205, ενώ το 1975 αποκτώνται τα πρώτα αμφίβια δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair CL-215, που εντάσσονται στη δύναμη της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ).

Το Σεπτέμβριο του 1975 θα προσγειωθεί στην 112 ΠΜ το πρώτο μεταφορικό αεροσκάφος C-130H Hercules της Lockheed εντασσόμενο στη δύναμη της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών (356 ΜΤΜ). Το 1976 έρχονται και άλλα ΑΒ-205 αλλά και Agusta-Bell AB-206, όπως και Bell B-212.

Σήμερα, η αποστολή της 112 ΠΜ, όπως προκύπτει από την επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑ (www.haf.gr) είναι «…η διατήρηση υψηλού βαθμού ετοιμότητας και αποτελεσματικότητας, με την κατάλληλη οργάνωση, την εκπαίδευση του προσωπικού και τη συντήρηση των μέσων και των συστημάτων που διατίθενται ή μετασταθμεύουν σε αυτή, για την ανάληψη και την επιτυχή διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων, οποτεδήποτε απαιτηθεί».

Στην εποχή μας η 112 ΠΜ, ανήκει οργανικά στη Διοίκηση Αεροπορικής Υποστηρίξεως (ΔΑΥ) και είναι η μεγαλύτερη Πτέρυγα Μάχης της ΠΑ, έχοντας στη δύναμή της έξι πολεμικές Μοίρες, μία Μοίρα Συντηρήσεως Αεροσκαφών, ενώ εντός των ορίων της εδρεύουν επίσης η Μοίρα κομάντος της ΠΑ και τώρα της Διοικήσεως Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ, μία Μοίρα με τα ιπτάμενα ραντάρ που ανήκει στη δύναμη του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας, αλλά και η Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού, στις εγκαταστάσεις της πρώην 353 ΜΝΑΣ, που έχει αναστείλει τη λειτουργία της και επιχειρεί με τα αεροσκάφη ναυτικών επιχειρήσεων R-3HN Orion. 

Πιο συγκεκριμένα

Στη δύναμη της 112 ΠΜ ανήκουν:

  • Η 353 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων (352 ΜΜΥΠ) «Κόσμος», με αεροσκάφη EMBRAER ERJ-135LR, Gulfstream V, και Falcon
  • Η 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (354 ΜΤΜ) «Πήγασος», με μεταφορικά αεροσκάφη C-27J Spartan.
  • Η 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ) «Ήφαιστος», με τα αμφίβια δασοπυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair CL-215.
  • Η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (356 ΜΤΜ) «Ηρακλής», με τα μεταφορικά αεροσκάφη C-130B/H Hercules. Από το 2021, στο πλαίσιο της Μοίρας επιχειρεί το 356 ΜΤΜ/Σμήνος ΕΚΑΒ με δύο αεροσκάφη Beechcraft Super King Air B-350C καθώς και δύο ελικόπτερα AW-109, και τα τέσσερα πτητικά μέσα προσφορά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», αποκλειστικώς για την εκτέλεση αποστολών αεροδιακομιδών (MEDEVAC).
  • Η 358 Μοίρας Ερεύνης – Διασώσεως (358 ΜΕΔ) «Φαέθων», με τα παλαιά ελικόπτερα AB-205A και Bell B-212VIP
  • Η 384 Μοίρα Ερεύνης – Διασώσεως (358 ΜΕΔ) «Πούμα», με ελικόπτερα Super Puma AS-332
  • Η Μοίρα Συντηρήσεως Αεροσκαφών (ΜΣΑ).

Εντός των ορίων της 112 ΠΜ επιχειρούν, χωρίς όμως να ανήκουν οργανικώς στη δύναμη της Μονάδος, οι εξής άλλες Μονάδες:

  • Η 380 Μοίρα Μοίρα ΑΣΕΠΕ (380 Μ-ΑΣΕΠΕ) «Ουρανός», επιχειρώντας με τα ιπτάμενα ραντάρ EMBRAER EMB-145H.
  • H 31 Μοίρα Επιχειρήσεων Ερεύνης – Διασώσεως (31 ΜΕΕΔ), που είναι οι κομάντος – διασώστες μάχης της ΠΑ, και σήμερα ανήκουν στη δύναμη της Διοικήσεως Ειδικών Επιχειρήσεων (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ. 
  • Η Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ), που ανήκει στη δύναμη του Αρχηγείου Στόλου, στις εγκαταστάσεις της πρώην 353 ΜΝΑΣ, η οποία έχει αναστείλει τη λειτουργία της, και επιχειρεί με τα αεροσκάφη ναυτικών επιχειρήσεων R-3HN Orion.
  • Το 865 Τάγμα Εναέριου Ανεφοδιασμού (865 ΤΕΝΕΦ) του Στρατού Ξηράς, που ανήκει και αυτό στη ΔΕΠ του ΓΕΕΘΑ
  • Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ).        
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ