1963-2023 : Εορτασμός της επετείου των 60 ετών από την συγκρότηση της 361 Μοίρας Εκπαιδεύσεως Αέρος στην Καλαμάτα

 
1963-2023 : Εορτασμός της επετείου των 60 ετών από την συγκρότηση της 361 Μοίρας Εκπαιδεύσεως Αέρος στην Καλαμάτα

Ενημερώθηκε: 24/11/23 - 20:36

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Η πολύ σημαντική επέτειος της συμπληρώσεως 60 ετών (1963-2023) από την συγκρότηση 361 Μοίρας Εκπαιδεύσεως Αέρος (360 ΜΕΑ), στην 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος (120 ΠΕΑ), πραγματοποιήθηκε σήμερα στην έδρα της Μονάδος, στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας, παρουσία του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας Αντιπτεράρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά.

Και λέμε για «πολύ σημαντική επέτειο», γιατί η 361 ΜΕΑ από την πρώτη μέρα της συγκροτήσεώς της έχει αναλάβει το αρχικό και βασικό στάδιο εκπαιδεύσεως των νεαρών Ικάρων, δηλαδή του μέλλοντος της Πολεμικής Αεροπορίας μας.

Ενδεικτικώς, και για να γίνει απολύτως κατανοητή η αξία και η σημασία της συγκεκριμένης Μονάδος για την εύρυθμη επιχειρησιακή λειτουργία της ΠΑ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τη συγκεκριμένη Μοίρα, σήμερα, έχουν περάσει ΟΛΟΙ, επαναλαμβάνουμε, ΟΛΟΙ, οι πιλότοι μας, από τον σημερινό Αρχηγό ΓΕΑ Πτέραρχο Μπουρολιά μέχρι τον σημερινό δευτεροετή Ίκαρο! Αυτό και μόνο αρκεί πιστεύουμε για να καταλάβουμε όλοι μας τι «σημαίνει» η 361 ΜΕΑ για την ΠΑ!

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη σημερινή τελετή πραγματοποιήθηκε επιμνημόσυνη δέηση, ανάγνωση της Ημερήσιας Διαταγής από τον Διοικητή της Μοίρας Αντισμήναρχο (Ι) Κωνσταντίνο Ασημακόπουλο, στατική έκθεση αεροσκαφών, επίδοση αναμνηστικών σε διατελέσαντες Διοικητές της Μοίρας και συμμετοχή τους σε πτήση «ζεύγους» εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-6A Texan II, με τα οποία επιχειρεί σήμερα η Μοίρα, ενώ η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με αεροπορική επίδειξη της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους T-6A «Δαίδαλος».

Στην τελετή παραβρέθηκαν επίσης o Διοικητής της Διοικήσεως Αεροπορικής Υποστηρίξεως (ΔΑΥ) Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, ο Διοικητής της Διοικήσεως Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως Υποπτέραρχος (Ι) Βασίλειος Παπαχρήστου, ανώτατοι αξιωματικοί, διατελέσαντες Διοικητές της 120 ΠΕΑ και της 361 ΜΕΑ, εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα, καθώς και μέλη της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας νομού Μεσσηνίας.

Ιστορικό της 361 ΜΕΑ

Η 361 ΜΕΑ συγκροτήθηκε το 1963, εφοδιασμένη με τα διθέσια εκπαιδευτικά αεροσκάφη τύπου Cessna T-37B/C Tweety Bird, που έχουν διάταξη στο κόκπιτ εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου, δίπλα-δίπλα (και όχι εμπρός-πίσω), γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για την αρχική και βασική φάση της εκπαιδεύσεως όπου ο εκπαιδευόμενος είναι ένας άπειρος Ίκαρος και πρέπει να τελεί κάτω από το άγρυπνο μάτι του εκπαιδευτή του!

Σήμερα, η 361 ΜΕΑ επιχειρεί με τα σύγχρονα, turboprop, εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6A Texan II, αμερικανικής σχεδιάσεως και κατασκευής, που έχουν διάταξη στο κόκπιτ «μπρος-πίσω» (“tandem”), εξαιτίας των σύγχρονων οργάνων που διαθέτουν και διευκολύνουν αφάνταστα το έργο τόσο του εκπαιδευτή, όσο και του εκπαιδευόμενου, ο οποίος προηγουμένως έχει περάσει πολλές εκπαιδευτικές ώρες στο …έδαφος, στους εξομοιωτές πτήσεων του αεροσκάφους που διαθέτει η Μονάδα!

Συμφώνως με τα στοιχεία από την επίσημη ιστοσελίδα του ΓΕΑ (www.haf.gr) «Η 361 ΜΕΑ έχει ως αποστολή την εφαρμογή και την υλοποίηση των προγραμμάτων πτητικής εκπαίδευσης Αρχικού και Βασικού σταδίου των Ικάρων.

Αρχικό Στάδιο: Η απόκτηση γνώσεων και η ανάπτυξη ικανοτήτων σε βασικές διαδικασίες, ελιγμούς και στη διαχείριση των συστημάτων του αεροσκάφους, στην τυποποίηση, στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας και στη λήψη αποφάσεων, σε όλες τις συνθήκες πτήσεων, σε συνδυασμό με την ανθρώπινη φυσιολογία.

Βασικό Στάδιο: Η περαιτέρω βελτίωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων του εκπαιδευόμενου, οι οποίες αποκτήθηκαν στο προηγούμενο στάδιο, η ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων, η καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος και η βελτίωση της ικανότητας στη διαχείριση πληροφοριών και στην αντίληψη κατάστασης, θέτοντας τις βάσεις για τη διαμόρφωση αεροπορικής προσωπικότητας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η 361 ΜΕΑ, εκτός από την προαναφερθείσα κύρια αποστολή της, είναι υπεύθυνη και για την εκπαίδευση και τη διαθεσιμότητα των πιλότων (demo pilots) της Ομάδος Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους T-6A «Δαίδαλος», που εδώ και χρόνια εντυπωσιάζει το πανελλήνιο με τις αεροπορικές της επιδείξεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδος.

Στις 9 Σεπτεμβρίου 1963, συγκροτήθηκε η 360 Εκπαιδευτική Μοίρα Αεριωθουμένων (360 ΕΜΑ), στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνος, αρχικώς με 16 εκπαιδευτικά αεροσκάφη Τ-37C, τα οποία έφθασαν στην 112ΠΜ, σε δύο παρτίδες, το 1963 και το 1964.

Με την παραλαβή των αεροσκαφών αυτών ξεκίνησε η εκπαίδευση της πρώτης σειράς εκπαιδευτών και τον Απρίλιο 1964 άρχισε η εκπαίδευση των πρώτων 12 μαθητών (5 Ελλήνων και 7 Λίβυων), της 38ης Σειράς Ιπταμένων.

H 360 ΕΜΑ λειτούργησε στην 112 ΠΜ ως και τα τέλη του 1970 και τον Ιανουάριο 1971 μεταστάθμευσε στην 120 Σμηναρχία Εκπαιδεύσεως Αέρος, στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας.

Το 1972, η δύναμη των αεροσκαφών της Μοίρας ενισχύθηκε με την ένταξη 5 επιπλέον αεροσκαφών Τ-37C.

Το 1974, αποφασίστηκε η μετονομασίας της 360 ΕΜΑ, σε 361 Μοίρα Βασικής Εκπαιδεύσεως (361 ΜΒΕ).

Τον Σεπτέμβριο του 1978 παρελήφθησαν από τις ΗΠΑ (USAF) 8 T-37B.

Το 1984, η δύναμη των αεροσκαφών Τ-37 της Μοίρας αριθμούσε συνολικώς 26 αεροσκάφη, από τα οποία 18 Τ-37C και 8 Τ-37Β.

Το 1988, η δύναμη της Μοίρας ενισχύθηκε με 10 επιπλέον εκπαιδευτικά αεροπλάνα Τ-37Β από τα αποθέματά της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Ιορδανίας.

Τη δεκαετία του ’90, στο πλαίσιο της αναβαθμίσεως της αεροπορικής εκπαιδεύσεως, αποφασίστηκε η αντικατάσταση των αεροπλάνων Τ-37B/C με 45 T-6A Texan II της αμερικανικής εταιρείας Raytheon.

Στις 31 Ιουλίου 2000, το πρώτο T-6A προσγειώθηκε στην 120 ΠEA, στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας.

Λόγω της συνεχούς ροής της εκπαιδεύσεως στο Βασικό Στάδιο και με σκοπό την ομαλή μετάπτωση στον νέο τύπο αεροπλάνου, αποφασίστηκε ο προσωρινός διαχωρισμός της 361ΜΒΕ σε δύο Μοίρες, την 361 ΜΒΕ/Τ-37 και την 361 ΜΒΕ/Τ-6.

Στις 21 Αυγούστου 2000, η τελευταία ξεκίνησε την τυπική της λειτουργία εκπαιδεύοντας αρχικώς 14 πιλότους, οι οποίοι προέρχονταν κυρίως από τα υπό απόσυρση Τ-37.

Στις 17 Σεπτεμβρίου 2001, μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδεύσεώς των πρώτων εκπαιδευτών, ξεκίνησε η εκπαίδευση στο Βασικό στάδιο της 76ης Σειράς Ιπταμένων της Σχολής Ικάρων.

Το 2002, ξεκίνησε η εκπαίδευση της 1ης Σειράς Ιπταμένων Ιατρών. Η εκπαίδευση των πρώτων τεσσάρων Ιπτάμενων Ιατρών της ΠΑ ξεκίνησε την 6 Ιουνίου 2002 και ολοκληρώθηκε την 17 Ιουλίου 2002.

Στις 7 Οκτωβρίου 2002 πραγματοποιήθηκε η απόσυρση των Τ-37 B/C και το κλείσιμο της 361 ΜΒΕ/Τ-37. Η τελευταία Σειρά Ιπταμένων που εκπαιδεύτηκε με αεροπλάνα Τ-37B/C ήταν η 75η.

Τον Μάιο του 2003 πραγματοποιήθηκαν στο Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) οι πτητικές δοκιμές πιστοποιήσεως των όπλων, που δύναται να φέρει το αεροσκάφος T-6A.

Επίσης το 2003, η 361 Μοίρα Βασικής Εκπαιδεύσεως υποδέχθηκε για πτητική εκπαίδευση τις πρώτες γυναίκες πιλότους της ΠΑ.

Το 2004, η 361 ΜΒΕ συμμετείχε στην επιχείρηση από αέρος προστασίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας και για το λόγο αυτό όλοι οι εκπαιδευτές της εκπαιδεύτηκαν από το Σχολείο Όπλων Τακτικής (Σ.Ο.Τ.) του ΚΕΑΤ, σε αποστολές Αέρος-Αέρος, Αέρος-Εδάφους και εναντίον στόχων χαμηλής ταχύτητας. Τα αεροσκάφη Τ-6Α επιχείρησαν πάνω από την πόλη των Αθηνών όλο το διάστημα τόσο των Ολυμπιακών όσο και των Παραολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο φως, επιχειρώντας από την Αεροπορική Βάση Δεκελείας, στο Τατόϊ («Επιχείρηση Ίφιττος»).

To 2005, δημιουργήθηκε η Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους T-6A, συνεχίζοντας την παράδοση των ακροβατικών Σμηνών της ΠΑ των δεκαετιών του ’60 και ’70. Η Ομάδα έχει συμμετάσχει σε αεροπορικές επιδείξεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό αποκομίζοντας ευμενή σχόλια για την ΠΑ και αφήνοντας άριστες εντυπώσεις στους θεατές.

Το 2006, στο πλαίσιο της τυποποιήσεως της ονοματολογίας όλων των εκπαιδευτικών Μοιρών της ΠΑ, η Μοίρα μετονομάστηκε σε 361 Μοίρα Εκπαιδεύσεως Αέρος (361 ΜΕΑ), που είναι και η σημερινή της ονομασία. Παράλληλα άλλαξε και το πρόγραμμα πτητικής εκπαιδεύσεως της ΠΑ και πλέον η Μοίρα παρέχει εκπαίδευση στο Αρχικό και στο Βασικό Στάδιο Εκπαιδεύσεως Αέρος.

Το 2006 επίσης, πυρήνας από εκπαιδευτές της 361 ΜΕΑ δημιούργησαν στην 120 ΠΕΑ την 364 ΜΕΑ επίσης με αεροσκάφη T-6A.

Το 2010, εκπαιδευτής της 361 ΜΕΑ με αεροπλάνο T-6A, περάτωσε με επιτυχία για πρώτη φορά, την 1η/10 Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος-Εδάφους του ΚΕΑΤ/Σ.Ο.Τ. στην Ανδραβίδα.

Τον Απρίλιο 2012, στο πλαίσιο της εκπαιδεύσεως των εκπαιδευτών της 361 ΜΕΑ, τρία αεροσκάφη T-6A Texan II της Μοίρας πραγματοποίησαν για ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ αεροπορικό ταξίδι στην Κύπρο και προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο της Πάφου.

Μέχρι και το 2013 έχουν εκπαιδευτεί 50 Σειρές Ικάρων, ενώ από το 1963 έως και το 2006 είχαν πετάξει και εκπαιδευτεί στην Μοίρα όλοι οι Ιπτάμενοι της ΠΑ.

Εκτός από το πρόγραμμα εκπαιδεύσεως των νεαρών Ικάρων ή των νέων ανθυποσμηναγών της ΠΑ, η 361 ΜΕΑ ανέλαβε κατά καιρούς την εκπαίδευση ειδικών σειρών (Χειριστών Οπλικών Συστημάτων, Ιπταμένων Ιατρών, Ιπταμένων Αξιωματικών ξένων κρατών) λόγω αναγκών της ΠΑ ή λόγω συνεργασιών με άλλες Αεροπορίες.

Επιπλέον, σχεδόν κάθε χρόνο η Μοίρα φιλοξενεί τους νέους Ανθυποσμηναγούς Ιατρούς οι οποίοι στο πλαίσιο του Σχολείου Αεροπορικής Ιατρικής συμμετέχουν σε πτήσεις με τα αεροπλάνα της Μοίρας.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ