Με το συριακό κράτος να βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της διαμόρφωσής του, χωρίς μια καθορισμένη πολιτική ταυτότητα, δύο μοναρχίες του Κόλπου - το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία - επιδιώκουν να κυριαρχήσουν στη Συρία. Αυτός ο ανταγωνισμός θα ενταθεί, καθώς η προσωρινή συριακή κυβέρνηση του τζιχαντιστή Τζολάνι αγωνίζεται για την οικοδόμηση κράτους.
Το Κατάρ παρείχε μια εισροή μετρητών στις 6 Αυγούστου, όταν η UCC Holding υπέγραψε συμφωνία 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη συριακή κυβέρνηση για την κατασκευή ενός νέου αεροδρομίου στη Δαμασκό. Η συμφωνία, μία από τις δώδεκα συμφωνίες ξένων επενδύσεων που υπογράφηκαν εκείνη την ημέρα, ήρθε μετά από μια δέσμευση 6,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη Σαουδική Αραβία για την υποστήριξη του τουρισμού, την κατασκευή κατοικιών, εργοστασίων και ουρανοξυστών, καθώς και την ανάπτυξη των βιομηχανιών ιατρικής, τηλεπικοινωνιών και ψυχαγωγίας στη Συρία.
Η Σαουδική Αραβία και η Συρία υπέγραψαν μια «συμφωνία προώθησης και προστασίας των επενδύσεων» στις 19 Αυγούστου, την οποία ακολούθησε μια δεύτερη επενδυτική διάσκεψη Σαουδαράβων-Συρίων στις 24 Αυγούστου και η άφιξη μιας σαουδαραβικής επιχειρηματικής αντιπροσωπείας στη Δαμασκό στις 26 Αυγούστου. Τις σαουδαραβικές επενδύσεις ακολούθησαν έργα ανθρωπιστικής βοήθειας που χρηματοδοτήθηκαν από το Ριάντ, τα οποία περιλαμβάνουν «61 πρωτοβουλίες στον τομέα της υγείας, προγράμματα αποκατάστασης, φροντίδα ορφανών και χερσαίες πομπές βοήθειας που παραδίδουν βασικές προμήθειες», όπως ανακοινώθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου.
Αυτές οι πρόσφατες ανακοινώσεις οικονομικών δεσμεύσεων (οι οποίες δεν θα υλοποιηθούν όλες απαραίτητα, αν το παρελθόν είναι πρόλογος) αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης διεθνούς προσπάθειας για την αποκατάσταση της συριακής οικονομίας που έχει αποδεκατιστεί από τον εμφύλιο πόλεμο και τις διεθνείς κυρώσεις. Τον Μάιο, η Σαουδική Αραβία και το Κατάρ εξόφλησαν το χρέος της Συρίας ύψους 15,5 εκατομμυρίων δολαρίων προς την Παγκόσμια Τράπεζα, ανοίγοντας το δρόμο για τον Όμιλο της Παγκόσμιας Τράπεζας να «επανασυνδεθεί» με τη Συρία και να «αντιμετωπίσει τις αναπτυξιακές ανάγκες του συριακού λαού». Εβδομάδες αργότερα, το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσαν «κοινή οικονομική στήριξη» για τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα.
Ενώ το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία συνεργάζονται σε βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες, η συνεργασία τους στη Συρία δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως μια διαρκής εταιρική σχέση. Οι δύο μοναρχίες έχουν επιδιώξει η καθεμία να επεκτείνει την περιφερειακή της επιρροή πολιτικά και οικονομικά, συχνά εις βάρος η μία της άλλης.
Το σημείο διαμάχης μεταξύ τους είναι το πολιτικό Ισλάμ. Το Κατάρ έχει προωθήσει ενεργά ισλαμιστικά κινήματα όπως η Μουσουλμανική Αδελφότητα ως βασικό μέρος της εξωτερικής του πολιτικής, ενώ η Σαουδική Αραβία υπό τον πρίγκιπα διάδοχο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν θεωρεί την Αδελφότητα απειλή για τη σταθερότητα του βασιλείου του, καταδικάζοντας την Αδελφότητα για την υποκίνηση του εξτρεμισμού.
Μέσα σε λίγες μέρες από την ανατροπή του Μπασάρ αλ-Άσαντ, το Κατάρ άρχισε να επανασυνδέεται με τη Δαμασκό, συνεργαζόμενο με την Τουρκία για να ενισχύσει τη νέα συριακή κυβέρνηση. Η Τουρκία και το Κατάρ ήταν η πρώτη και η δεύτερη χώρα, αντίστοιχα, που άνοιξαν ξανά πρεσβείες στη Συρία. Τον Ιανουάριο, ο Εμίρης του Κατάρ πραγματοποίησε την πρώτη επίσκεψη ξένου αρχηγού κράτους στη Δαμασκό.
Το Κατάρ συνέχισε αυτή την διπλωματική προσέγγιση χρηματοδοτώντας έργα υποδομών στη Συρία, με επίκεντρο την αποκατάσταση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το Κατάρ έλαβε το πράσινο φως από την Ουάσινγκτον τον Μάρτιο για να ξεκινήσει την άντληση φυσικού αερίου στη Συρία μέσω Ιορδανίας. Τον Μάιο, η Συρία υπέγραψε συμφωνία 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την UCC Holding του Κατάρ, την Power International USA και δύο τουρκικές ενεργειακές εταιρείες για την κατασκευή τεσσάρων σταθμών παραγωγής ενέργειας και ενός ηλιακού πάρκου στη Συρία. Η τελευταία ενεργειακή συμφωνία ξεκίνησε στις 2 Αυγούστου, όταν το Κατάρ άρχισε να χρηματοδοτεί τις παραδόσεις φυσικού αερίου στη Συρία από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας.
Αυτό το καλοκαίρι η Δαμασκός υπέγραψε πρόσθετες συμφωνίες αξίας σχεδόν 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με εταιρείες του Κατάρ. Τον Ιούνιο, η συριακή κυβέρνηση υπέγραψε συμφωνία 1,5 δισεκατομμυρίου δολαρίων με την Al Maha International του Κατάρ για τη δημιουργία ενός κόμβου για «μέσα ενημέρωσης, κινηματογράφο και τουρισμό» στη Συρία, με την ονομασία «Πύλη της Δαμασκού». Η καταριανή εταιρεία τηλεπικοινωνιών Ooredoo συμμετέχει επίσης στην κατασκευή του δικτύου οπτικών ινών της Συρίας. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια.
Οι επενδύσεις του Κατάρ υπερτερούν αυτών της Σαουδικής Αραβίας μέχρι σήμερα, αλλά το Ριάντ έχει επίσης παράσχει βασική πολιτική υποστήριξη. Τον Μάιο, ο πρίγκιπας διάδοχος Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, μαζί με τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, άσκησαν με επιτυχία πιέσεις στον Πρόεδρο Τραμπ για την άρση των κυρώσεων κατά της Συρίας.
Τον Ιούλιο, μια σαουδαραβική αντιπροσωπεία συναντήθηκε με τον προσωρινό Σύρο πρόεδρο Τζολάνι φιλοξένησε ένα επενδυτικό φόρουμ, όπου η αντιπροσωπεία ανακοίνωσε σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές. Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε καθώς οι θρησκευτικές συγκρούσεις μαστίζουν τη νότια Συρία, σηματοδοτώντας την υποστήριξη του Ριάντ για την εδαφική ακεραιότητα της Συρίας και τοποθετώντας τη Σαουδική Αραβία ως βασικό προστάτη των συμφερόντων της Συρίας, παρά τις θηριωδίες από δυνάμεις που συνδέονται με την κυβέρνηση στη νότια Συρία. Ο Σαουδάραβας υπουργός Εξωτερικών Faisal bin Barhan δήλωσε στον Υπουργό Εξωτερικών Marco Rubio ότι η Σαουδική Αραβία υποστηρίζει την ανάπτυξη συριακών στρατευμάτων στην επαρχία Suwayda, όπου κυριαρχούν οι Δρούζοι.
Η Σαουδική Αραβία επιθυμεί μια σταθερή Συρία απαλλαγμένη από την ιρανική επιρροή που οδήγησε τη χώρα να γίνει κόμβος τόσο για τη διεθνή τρομοκρατία όσο και για το εμπόριο ναρκωτικών. Η Captagon από τη Συρία άσκησε σημαντική πίεση στη Σαουδική Αραβία. Οι επενδύσεις της στοχεύουν επίσης στον περιορισμό της επιρροής του Κατάρ και της Τουρκίας και στην αποτροπή του να γίνει η Συρία κράτος-πελάτης οποιασδήποτε από τις δύο χώρες.
Ο Τζολάνι αυτή τη στιγμή παίζει με και τις δύο πλευρές για να αποκομίσει τα μέγιστα οικονομικά και πολιτικά οφέλη. Κατανοεί ότι η υπερβολική υποστήριξη του ενός στρατοπέδου ενέχει τον κίνδυνο αποξένωσης του άλλου - και απώλειας πολύτιμων επενδύσεων. Αυτός ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα έντονος στην περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία έχει ιστορικό απόσυρσης της υποστήριξης όταν η πορεία μιας χώρας συγκρούεται με αυτήν του Ριάντ. Για παράδειγμα, ο Λίβανος έχασε την εύνοια του Ριάντ αφού δεν κατάφερε να περιορίσει την επιρροή του Ιράν. Για να αποτρέψει παρόμοιες επιπτώσεις, η Δαμασκός έχει κατανείμει προσεκτικά έργα μεταξύ των δύο χωρών για να διατηρήσει τον ανταγωνισμό μεταξύ τους.
Το βασικό ερώτημα τώρα είναι ποιο ιδεολογικό μονοπάτι θα ακολουθήσει ο Σάραα. Θα καλλιεργήσει στενότερους δεσμούς με την Μουσουλμανική Αδελφότητα και θα συμμαχήσει με το Κατάρ; Θα αποστασιοποιηθεί από το πολιτικό Ισλάμ για να καθησυχάσει τη Σαουδική Αραβία και να αποτρέψει την πιθανή αποχώρηση του Ριάντ; Ή θα συνεχίσει να καθυστερεί την επιλογή ενός ιδεολογικού μονοπατιού και να παίζει και με τις δύο πλευρές;
Πρόσφατες δηλώσεις υποδηλώνουν ότι ο Shara'a επιδιώκει να αποστασιοποιηθεί, τουλάχιστον ρητορικά, από την Αδελφότητα παρά το ισλαμιστικό του υπόβαθρο. Ο Σάραα μπορεί να ευθυγραμμίζεται στενότερα με το Ριάντ, αλλά αυτό είναι απίθανο να ωθήσει το Κατάρ να αποχωρήσει από τη Συρία. Αντίθετα, η Ντόχα πιθανότατα θα συνεχίσει να επενδύει στη Συρία, ελπίζοντας να επαναφέρει τον Τζολάνι στην τροχιά της.
Τι πρέπει να κάνουν οι ΗΠΑ; Βραχυπρόθεσμα, πρέπει να παρακολουθούν τις επενδυτικές ροές στη Συρία. Ο κίνδυνος οι επενδύσεις να πλουτίζουν τρομοκρατικές ομάδες είναι υψηλός, δεδομένου ότι η συριακή κυβέρνηση έχει ενσωματώσει στον στρατό της ομάδες που διατηρούν ενεργούς δεσμούς με ξένες τρομοκρατικές οργανώσεις όπως η Αλ Κάιντα. Ο στρατός έχει επίσης διαπράξει παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τότε που ανέλαβε την εξουσία και η Συρία εξακολουθεί να φιλοξενεί αρκετές χαρακτηρισμένες τρομοκρατικές οργανώσεις, συμπεριλαμβανομένης της Katibat al-Tawhid wal-Jihad .
Παρά την άρση των περισσότερων κυρώσεων κατά της Συρίας, η Ουάσινγκτον δεν έχει διευκρινίσει εάν υπάρχει μηχανισμός παρακολούθησης που έχει σχεδιαστεί για την παρακολούθηση και την πρόληψη της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Η Ουάσινγκτον θα πρέπει να πιέσει τη Συρία να θεσπίσει έναν τέτοιο μηχανισμό και να συνεργαστεί με ομάδες όπως η Ομάδα Χρηματοοικονομικής Δράσης , η διακυβερνητική αρχή εποπτείας για το ξέπλυμα χρήματος και τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Η Ουάσινγκτον θα πρέπει επίσης να καταστήσει σαφές στον Σάραα ότι υπάρχει ένα παράθυρο ευκαιρίας για ιστορικές βελτιώσεις στις σχέσεις ΗΠΑ-Συρίας. Εάν λάβει ουσιαστικά μέτρα για την προστασία των μειονοτήτων από την κακοποίηση, θεωρήσει τους δράστες υπόλογους και περιορίσει τους εξτρεμιστές, μπορεί να ξεκινήσει μια νέα εποχή.
Πηγή: fdd.org