WSJ: Υπό το φόβο των ΗΠΑ, ελληνικές εταιρείες αρνούνται να εξυπηρετήσουν «Adrian Darya»

 
WSJ: Υπό το φόβο των ΗΠΑ, ελληνικές εταιρείες αρνούνται να εξυπηρετήσουν «Adrian Darya»

Ενημερώθηκε: 22/08/19 - 13:52

Ρότα για την Καλαμάτα φέρεται να έχει βάλει το ιρανικό δεξαμενόπλοιο «Adrian Darya» – γνωστό και ως «Grace 1», το οποίο για την ώρα βρίσκεται ανοιχτά της Αλγερίας, με σοβαρό τον κίνδυνο εγκλωβισμού του στη Μεσόγειο.

Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τόνισε ότι «σε κανένα ελληνικό λιμάνι δεν μπορεί να φιλοξενηθεί το τάνκερ»

Δεν υπάρχει αίτημα ελλιμενισμού ή οποιοδήποτε άλλο αίτημα από το πλοίο προς τη χώρα μας, διαβεβαίωσε εκ νέου ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, ενώ σε δηλώσεις του ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, .

Μάικ Πομπέο, επανέλαβε την Τετάρτη ότι απειλούνται με κυρώσεις όσοι βοηθήσουν στη ρότα του το τάνκερ

Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, , με τη χώρα μας να καλείται να λάβει σημαντικές αποφάσεις για το πώς θα διαχειριστεί την κατάσταση.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, το ιρανικό τάνκερ σχεδιάζει να ξεφορτώσει και να ανεφοδιαστεί στην Ελλάδα. Ωστόσο, αυτό προσκρούει στις αμερικανικές πιέσεις που δέχεται η Αθήνα.

Μάλιστα, δεν αποκλείεται ακόμη και το ενδεχόμενο εγκλωβισμού του τάνκερ στην Μεσόγειο Θάλασσα. Το Adrian Darya 1 σχεδίαζε να αγκυροβολήσει ανοιχτά της Καλαμάτας, να παραλάβει προμήθειες τροφίμων και καυσίμων και να μεταφορτώσει το πετρέλαιο που μεταφέρει σε άλλο τάνκερ, σύμφωνα με το δημοσίευμα, το οποίο επικαλείται εταιρείες παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών. Αρχικά, ελληνικές εταιρείες εξέτασαν το ενδεχόμενο να συνεργαστούν με το Adrian Darya 1, όμως οι επανειλημμένες προειδοποιήσεις των ΗΠΑ ότι όποια μεσογειακή χώρα παράσχει βοήθεια στο ιρανικό πλοίο θα υποστεί κυρώσεις έθεσαν τέλος σε αυτές τις σκέψεις.

Οι διαχειριστές του ιρανικού πλοίου έχουν εξετάσει την Κύπρο ως εναλλακτικό προορισμό για ανεφοδιασμό, σύμφωνα με την WSJ, όμως ούτε κυπριακές εταιρείες εμφανίζονται πρόθυμες. Ευρωπαίος διπλωμάτης δήλωσε στην WSJ ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι επίσης απρόθυμη να επιτρέψει στο τάνκερ να μεταφορτώσει τα βαρέλια που μεταφέρει ενώ βρίσκεται σε ελληνικά ύδατα.

Κύριος φόβος της Αθήνας είναι ότι τυχόν αμερικανικές κυρώσεις θα περιλαμβάνουν ακύρωση βίζα που έχουν χορηγηθεί σε ελληνικά πληρώματα. Τέτοια εξέλιξη θα έπληττε την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία, η οποία διαδραματίζει κομβικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.

Με τα υφιστάμενα δεδομένα πάντως είναι ορατό το ενδεχόμενο το Adrian Darya 1 να ακινητοποιηθεί άπραγο στην Μεσόγειο Θάλασσα, καθότι δεν βρίσκει λιμάνι κατάπλου, ουδείς δέχεται να το ανεφοδιάσει και δεν έχει επαρκή καύσιμα ώστε να επιστρέψει στο Ιράν.

Η κυρίαρχη εκτίμηση, όμως, είναι ότι πλοίο δεν θα υποβάλει σχετικό αίτημα κατάπλου στην Καλαμάτα, το οποίο, εξάλλου, δεν προκύπτει από άλλες πληροφορίες, πέραν των διεθνών μέσων παρακολούθησης της ναυσιπλοΐας όπως το Marine Traffic