«Τέλος εποχής»: Από σήμερα οι γραμμές 17 και 20 των τρόλεϊ αντικαθίστανται από ηλεκτρικά λεωφορεία - Ο σχεδιασμός της μετάβασης

 
τρολει πειραιας

Ενημερώθηκε: 08/12/25 - 08:32

Έναν συμβολικό κύκλο που ξεκινά από το 1953 και φτάνει έως σήμερα κλείνει ο Πειραιάς, καθώς τα τρόλεϊ αποσύρονται σταδιακά από το κέντρο της πόλης για να παραδώσουν τη σκυτάλη στα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Τότε ξηλώνονταν οι γραμμές του τραμ για να αντικατασταθούν από τα πρώτα τρόλεϊ· Σήμερα, επτά δεκαετίες αργότερα, η τεχνολογική εξέλιξη οδηγεί στην επόμενη φάση του αστικού συγκοινωνιακού χάρτη.

Η διαδικασία ξεκίνησε από την Ακτή Μιαούλη, όπου στις 10:30 το πρωί της Κυριακής 7 Δεκεμβρίου τα συνεργεία έκοψαν το πρώτο καλώδιο, σηματοδοτώντας την έναρξη της απόσυρσης του δικτύου ηλεκτροκίνησης. Η αποξήλωση στον Πειραιά αφορά πάνω από το 70% των γραμμών, ενώ από τη Δευτέρα οι γραμμές 17 και 20 θα εκτελούνται πλέον αποκλειστικά με ηλεκτρικά λεωφορεία.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, υπογράμμισε ότι η καθαρή ενέργεια που για δεκαετίες έδινε ώθηση στα τρόλεϊ μπορεί πλέον να προσφέρεται πιο αποδοτικά από τα σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία. Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, ανέφερε ότι η μετάβαση «θα μειώσει το κόστος για τον πολίτη και το κράτος, θα εκσυγχρονίσει τις μετακινήσεις και θα αναβαθμίσει αισθητικά την πόλη».

Ωστόσο, εργαζόμενοι στα τρόλεϊ εκφράζουν επιφυλάξεις. Ο Γιώργος Γιολδάσης, μέλος του Σωματείου Εργαζομένων, σημειώνει ότι ένα ηλεκτρικό λεωφορείο χρειάζεται αντικατάσταση μπαταριών σε περίπου οκτώ χρόνια, με κόστος 100.000 ευρώ ανά όχημα, ενώ ένα τρόλεϊ μπορεί να λειτουργεί απρόσκοπτα επί 24 χρόνια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, το λειτουργικό κόστος ανά χιλιόμετρο για ένα τρόλεϊ ανέρχεται στα 5,5 ευρώ, ενώ για τα ηλεκτρικά λεωφορεία περιορίζεται στα 2,5 ευρώ. Η πλήρης μετάβαση αναμένεται να επιφέρει εξοικονόμηση άνω του 50% στη λειτουργία του στόλου, καθώς και 20 εκατ. ευρώ λιγότερα έξοδα για συντήρηση και αντικατάσταση του δικτύου καλωδίων.

Ο σχεδιασμός της μετάβασης

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη πολυετής σχεδιασμός που προβλέπει:

  • την σταδιακή αποξήλωση γραμμών ηλεκτροκίνησης σε περιοχές όπου η κυκλοφορία των τρόλεϊ θεωρείται λιγότερο αποδοτική,
  • την ανακατανομή ηλεκτρικών λεωφορείων ώστε να καλύπτουν υψηλής ζήτησης άξονες,
  • την αναβάθμιση των σταθμών φόρτισης, με στόχο πλήρη λειτουργικότητα εντός των επόμενων 18–24 μηνών,
  • και τη διατήρηση επιλεγμένων τμημάτων του δικτύου τρόλεϊ για εφεδρική χρήση ή για ειδικές αστικές γραμμές.

Μετά την αποξήλωση των καλωδίων στον Πειραιά, θα καταστεί επίσης δυνατή η προσέγγιση του τραμ μέχρι τον τερματικό σταθμό, ακριβώς δίπλα στο λιμάνι, ένα έργο που είχε «παγώσει» για χρόνια λόγω των παρεμβολών του δικτύου των τρόλεϊ.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ