Air Defender: 23: Η μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ σε αριθμούς, η ελληνική συμμετοχή και …οικονομικές επιπτώσεις

 
Air Defender: 23: Η μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ σε αριθμούς, η ελληνική συμμετοχή και …οικονομικές επιπτώσεις

Ενημερώθηκε: 13/06/23 - 14:08

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει ως τις 23 Ιουνίου 2023, η μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ από το 1949 που ιδρύθηκε η Συμμαχία, με την επωνυμία “Air Defender ’23”, που διοργανώνεται και διευθύνεται υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο της Γερμανικής Πολεμικής Αεροπορίας (Luftwaffe) και τη συμμετοχή 25 κρατών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με την Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.).

Μία άσκηση που εδράζεται στην ανταπόκριση των κρατών-μελών της Συμμαχίας στο Άρθρο 5 αυτής, που προβλέπει – ως γνωστόν – την άμεση ανταπόκριση – βοήθεια της Συμμαχίας στο κινδυνεύον μέλος της που επικαλείται τη συνδρομή των υπολοίπων βάσει του προαναφερθέντος Άρθρου του Καταστατικού της.

Ακριβώς λόγω του μεγέθους της ασκήσεως, της συμμετοχής προσωπικού και μέσων, της ιδιαίτερης σημασίας, όπως θα δούμε στη συνέχεια, αλλά και της ελληνικής (και τουρκικής) συμμετοχής καθώς και το πόσο μπορεί αυτή να επηρεάσει τον…τουρισμό μας, παραθέτουμε μερικά εξαιρετικά ενδιαφέροντα πιστεύουμε στοιχεία, που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα όλα τα προαναφερθέντα!

Πιο συγκεκριμένα:

· Η Luftwaffe προετοιμάστηκε τέσσερα ολόκληρα χρόνια για την οργάνωσή της. Παρόλα αυτά, όταν απέστειλε τις σχετικές προσκλήσεις προς τις Αεροπορίες των κρατών – μελών του ΝΑΤΟ είχε ξεχάσει (θέλουμε να πιστεύουμε εξ ειλικρινούς «παραδρομής») την Ελλάδα, αλλά όχι και την Τουρκία.

· Το σοβαρό αυτό ζήτημα έγινε αντιληπτό προ 2-3 μηνών και με άμεση επέμβαση – κυριολεκτικώς της τελευταίας στιγμής – του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, προς τον Σύμμαχο «ομόλογό» του SACEUR Αμερικανό Στρατηγό Καβόλι, επετεύχθη και η ελληνική συμμετοχή.

· Η άσκηση είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εκπαιδευτική δραστηριότητα του ΝΑΤΟ από της συγκροτήσεώς του (1949). Σε αυτήν συμμετέχουν περίπου 250 αεροσκάφη, κάθε τύπου, από τα οποία 100 είναι αμερικανικά, των Αεροπορικών Δυνάμεων των ΗΠΑ (USAF) και της Αεροπορικής Εθνοφρουράς των Πολιτειών (USANG), 60 από τις χώρες μέλη της Συμμαχίας και άλλα 60 περίπου (ίσως και περισσότερα) από τη διοργανώτρια χώρα, καθώς επίσης και περισσότερα από 10.000 άτομα (πιλότοι, τεχνικοί και άλλων ειδικοτήτων).

· Στην άσκηση συμμετέχουν: το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Δανία, η Εσθονία, η Φιλανδία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάςδα, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Ιαπωνία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ολλανδία, η

Νορβηγία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σλοβενία, η Ισπανία, η Σουηδία, η Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ και φυσικά το ΝΑΤΟ.

· Η άσκηση θα υλοποιηθεί σε τρεις διαφορετικές εναέριες περιοχές ασκήσεων: Η πρώτη («Βόρεια») θα βρίσκεται πάνω από τη Βόρειο Θάλασσα και σε αυτήν θα πραγματοποιηθούν αποστολές ναυτικής συνεργασίας, ηλεκτρονικού πολέμου κλπ. Η δεύτερη («Ανατολική») θα βρίσκεται πάνω από τις Βαλτικές χώρες (Εσθονία και Λεττονία), και σε αυτήν θα συμμετάσχουν τα τουρκικά μαχητικά, ενώ η τρίτη («Νότια») θα βρίσκεται πάνω από τη Ρουμανία, και σε αυτήν θα συμμετάσχουν τα μαχητικά της Π.Α.

· Βλέπουμε δηλαδή ότι δύο από τις περιοχές των ασκήσεων βρίσκονται σε περιοχές που γειτνιάζουν ΑΜΕΣΑ με τη Ρωσία, ενώ και η μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ ξεκίνησε σχεδόν ταυτοχρόνως (τυχαίο;) με την από καιρό αναμενόμενη ουκρανική αντεπίθεση στα ανατολικά σύνορα της χώρας. Τα δύο αυτά προαναφερθέντα γεγονότα είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι από στρατιωτικής/επιχειρησιακής πλευράς επηρεάζουν ΑΜΕΣΑ τις όποιες ρωσικές αντιδράσεις, καθώς η Μόσχα εκτός από τα συμβαίνοντα στρατιωτικώς στο μέτωπο της Ουκρανίας, θα πρέπει ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ να προσέχει και να επιτηρεί την ευρισκόμενη σε πλήρη εξέλιξη μείζονα ΝΑΤΟϊκή δραστηριότητα δίπλα ακριβώς στα σύνορά της.

· Η Luftwaffe διαθέτει για την άσκηση έξι μεγάλες Αεροπορικές Βάσεις της, σε όλη την επικράτειά της, όπου θα σταθμεύουν και θα εξυπηρετούνται από πλευράς λογιστικής υποστηρίξεως, όλα τα συμμετέχοντα αεροσκάφη.

· Οι Βάσεις αυτές και οι τύποι των αεροσκαφών ανά χώρα που σταθμεύουν σε αυτές έχουν ως ακολούθως: Στην Αερ.Βάση Wunstorf θα σταθμεύουν όλα τα μεταφορικά αεροσκάφη, από τις ΗΠΑ τα τακτικών μεταφορών C-130J Super Hercules και τα στρατηγικών μεταφορών C-17A, καθώς και τα Ρουμανικά μέσα μεταφορικά αεροσκάφη C-27J Spartan. Στην Αερ.Βάση Geilenkirchen θα σταθμεύουν τα αεροσκάφη – τάνκερ από τις ΗΠΑ KC-135A και KC-46, καθώς και τα πασίγνωστα AWACS E-3A Sentry του ΝΑΤΟ, των οποίων άλλωστε η προαναφερθείσα βάση είναι η μητρική τους βάση. Στην Αερ.Βάση Spangdahlem τα μαχητικά F-35A και F-16 των ΗΠΑ. Στην Αερ.Βάση Lechfelf της Βαυαρίας, τα τρία ελληνικά μαχητικά F-16C Block.50 της 347 Μοίρας από την 111 Πτέρυγα Μάχης της Νέας Αγχιάλου, τα επιθετικά αεροσκάφη A-10A Thunderbolt II της Αεροπορικής Εθνοφρουράς της Πολιτείας του Idaho των ΗΠΑ. Στην Αερ.Βάση Neuburg τα EF-2000 Eurofighter της Ισπανίας. Στην Αερ.Βάση Schlewig/Hohn τα μαχητικά F-16, F/A-18 Super Hornet, F-15C/E Eagle/Super Eagle, EA-18 Growler, A-10A Thunderbolt ΙΙ από τις ΗΠΑ, τα Ουγγρικά JAS-39A Gripen, τα τρία τουρκικά F-16C της 151 Filo από την Αερ.Βάση του Merzifon, τα φιλανδικά F/A-18C Hornet, τα βρετανικά της RAF EF-2000 Typhoon (=Οι Βρετανοί ως γνωστόν, συμπαραγωγοί του αεροσκάφους, ονομάζουν τα EF-2000 Typhoon και όχι Eurofigher, όπως οι χρήστες τους σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο), καθώς επίσης και τα ΝΑΤΟϊκά DA-20 Falcon. Εννοείται ότι τα συμμετέχοντα αεροσκάφη της Luftwaffe επιχειρούν από τις μητρικές τους βάσεις, που μπορεί να είναι διαφορετικές από τις προαναφερθείσες που διατίθενται στους Συμμάχους.

· Συνολικώς και σε ημερήσια βάση, οι διοργανωτές έχουν προγραμματίσει να πραγματοποιούνται περί τις 250 εξόδους αεροσκαφών για να συμμετάσχουν σε διάφορες συνδυασμένες αεροπορικές αποστολές, στις διάφορες περιοχές της ασκήσεως.

· Μεταξύ των σεναρίων που θα παιχθούν στην άσκηση είναι αυτό της «μεταφοράς κόσμου προς αεροδρόμιο για αναχώρηση», ως αποτέλεσμα του μαθήματος που προέκυψε από την τραγική (με τον τρόπο που έγινε) αποχώρηση των Αμερικανών και των άλλων Δυτικών συμμάχων από το αεροδρόμιο της Καμπούλ στο Αφγανιστάν το 2021. Άλλα καθαρώς αεροπορικά σενάρια είναι αυτά της από αέρος υποστηρίξεως επίγειων δυνάμεων, αερομαχιών και αποκτήσεως αεροπορικής υπεροχής άνωθεν του πεδίου της μάχης, αλλά και της αναχαιτίσεως «εχθρικών» κατευθυνομένων βλημάτων μέσης εμβέλειας από τα μαχητικά του ΝΑΤΟ, ενώ στη Βόρεια Θάλασσα θα πραγματοποιηθούν αντίστοιχα σενάρια εναντίον «εχθρικών» στόχων επιφανείας και υποβρυχίων.

· Οι προαναφερθείσες τρεις εναέριες ζώνες εκπαιδεύσεως θα «κλείνουν» για όλες τις πτήσεις της Πολιτικής Αεροπορίας που είτε απλώς διέρχονται άνωθεν της Γερμανίας, είτε απογειώνονται/προσγειώνονται από/σε γερμανικά αεροδρόμια, για αρκετές ώρες καθημερινώς σε συνεργασία πάντα με το Eurocontrol. Οι ασκήσεις και όλες οι πτήσεις των μαχητικών στο πλαίσιο της ασκήσεως θα πραγματοποιηθούν σε ύψη από 2.500 ως 15.000 μέτρα και άνω. Οι πολύ χαμηλού ύψους πτήσεις των μαχητικών θα πραγματοποιούνται πάνω από τη Βορειοανατολική Γερμανία και πάνω από τη Βαλτική θάλασσα καθημερινώς, έχοντας ήδη δεσμεύσει τα ύψη για 3 ώρες ημερησίως για το διάστημα 12-22 Ιουνίου.

· Τέλος, η άσκηση, λόγω της εποχής που γίνεται (καλοκαίρι, τουριστική περίοδος, προγραμματισμένες διακοπές) θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσει πολλά σοβαρά προβλήματα με τις προγραμματισμένες πτήσεις των διεθνών αερομεταφορέων και των αεροπορικών εταιρειών «τσάρτερ», με σειρά καθυστερήσεων και ό,τι επιπτώσεις αυτές μπορούν να έχουν στην οικονομική ζωή του κάθε τόπου. Ενδεικτικώς η ιστοσελίδα της βρετανικής “Independent” ανέφερε χθες, ότι το διάστημα 12-22 Ιουνίου υπολογίζεται να καθυστερήσουν περίπου 800 πτήσεις (!) τσάρτερ μόνο από το Μάντσεστερ προς τα ελληνικά νησιά, και περίπου άλλες τόσες από τα αεροδρόμια του Λονδίνου προς την Αττάλεια της Τουρκίας!

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ