Μια τελετή που αλλάζει το επίπεδο εκπαιδεύσεως στην Πολεμική Αεροπορία

 
ΑΜΥΝΑ

Ενημερώθηκε: 18/05/23 - 20:56

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Τα δύο πρώτα νέα σύγχρονα, αεριωθούμενα, εκπαιδευτικά αεροσκάφη Μ-346 της Πολεμικής Αεροπορίας έφτασαν προ λίγων ημερών στην 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος (120 ΠΕΑ) στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας, προκειμένου να αντικαταστήσουν στην προκεχωρημένη/επιχειρησιακή πτητική εκπαίδευση των Ικάρων και κυρίως των νέων Ανθυποσμηναγών τα υπέργηρα, αλλά πάντα αξιόπιστα και με πολύτιμο έργο και προσφορά T-2 Buckeye.

  Στην τελετή που πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Διεθνούς Κέντρου Εκπαιδεύσεως Πιλότων, στην 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα, παρουσία επισήμων από Ελλάδα, Ισραήλ και Ιταλία υποδέχτηκαν τα δύο πρώτα αεροσκάφη Μ-346 της ιταλικής Leonardo, που θα αναλάβουν την εκπαίδευση και εξοικείωση της νέας γενιάς των νέων πιλότων της Π.Α, στις απαιτήσεις των σύγχρονων αεριωθουμένων μαχητικών αεροσκαφών, στο πλαίσιο υλοποιήσεως του σχετικού προγράμματος που απαιτεί τη συνεργασία της ελληνικής Π.Α από τη μία πλευρά, και της ισραηλινής Αεροπορίας («Αεροπορικές Δυνάμεις» για την ακρίβεια) και της κορυφαίας στο είδος της εταιρείας Elbit Systems από την άλλη.

Θυμίζουμε ότι στην τελετή παρευρέθηκαν ο ΥΕΘΑ Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, ο  ΥΦΕΘΑ Νικόλαος Χαρδαλιάς, οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (I) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς, ΑΤΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Φασούλας, o επικεφαλής της ΓΔΑΕΕ του ΥΠΕΘΑ Αντιναύαρχος (Μ) ε.α. Αριστείδης Αλεξόπουλος ΠΝ, ο επικεφαλής αντίστοιχης ισραηλινής υπηρεσίας SIBAT του Υπουργείου Αμύνης του Ισραήλ Ταξίαρχος ε.α. Yair Kulas, ο Αρχηγός της ισραηλινής Αεροπορίας, Υποπτέραρχος Tomer Bar, τα υψηλόβαθμα στελέχη της Elbit Systems Ran Kril και Yoram Shmuely, όπως επίσης και οι Πρέσβεις του Ισραήλ Νόαμ Κάτς και της Ιταλίας Πατρίτσια Φαλσινέλι και άλλοι.

Από τα όσα ελέχθησαν στη διάρκεια της τελετής, αλλά και από όσα πληροφορηθήκαμε αργότερα, προκύπτουν οι εξής ενδιαφέρουσες «λεπτομέρειες»:

Τα δύο πρώτα, από τα 10 συνολικώς, M-346 έφτασαν στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ του Ελληνικού και του Ισραηλινού Υπουργείου Αμύνης στις 16 Απριλίου 2021 και θα έχει διάρκεια 22 ετών.

  • Το Μ-346 θα αντικαταστήσουν τα παλαιά T-2B/C Buckeye, στους τομείς της Προκεχωρημένης και Επιχειρησιακής εκπαιδεύσεως, που όπως είπε στην ομιλία του ο Α/ΓΕΑ στα 48 χρόνια που είναι τα αεροσκάφη σε υπηρεσία, έχουν αποφοιτήσει πετώντας με αυτά 44 τάξεις ιπταμένων της Π.Α, συνολικώς 2.455 πιλότοι, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου, ενώ τα Τ-2 έχουν συμπληρώσει περισσότερες από 430.000 ώρες πτήσεως!
  • Τα Μ-346 Block 5+, όπως είναι συμφώνως με τον Α/ΓΕΑ, η πλήρης «ονομασία» του αεροσκάφους, είναι εξοπλισμένα με ενσωματωμένα εικονικά ηλεκτρονικά συστήματα της Elbit Systems που προσομοιώνουν σενάρια μάχης και πτήσεως, για να αναβαθμίσουν κατακόρυφα την επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων στο υψηλότερο επίπεδο.
  • Το M-346, της ιταλικής Leonardo, είναι ένα διθέσιο δικινητήριο αεροσκάφος, που διαθέτει πλήρως ψηφιακό χειριστήριο και συστήματα πτήσεως, εξοπλισμένο με σύστημα ελέγχου fly-by-wire και το περιβάλλον χρήστη (Interface) διαθέτει Head-Up-Displays (HUD). Ο χειρισμός του M-346 είναι παρόμοιος με αυτόν των πολεμικών αεροσκαφών επόμενης γενιάς, στοχεύοντας έτσι στην μεγιστοποίηση της πτητικής εκπαίδευσης των πιλότων.
  • Από την έναρξη της λειτουργίας του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων το 2021, το έργο βρίσκεται μπροστά σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ενώ η πρόοδος που έχει σημειωθεί, επισημάνθηκε θετικώς από τα Υπουργεία Αμύνης Ελλάδος και Ισραήλ.
  • Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου των 45 εκπαιδευτικών μονοκινητήριων, ελικοφόρων, αεροσκαφών Τ-6A Texan II, της Π.Α, 25 Τ-6 όπως προβλέπεται από τη συμφωνία, έχουν επανέλθει σε λειτουργία και είναι σε κατάσταση πτήσεως.
  • Ταυτόχρονα, κομβική προσθήκη αποτελεί το Κέντρο Ανεφοδιασμού (Logistics Center) που εγκαταστάθηκε στην 120 ΠΕΑ για να προσφέρει διαρκή τεχνική υποστήριξη για τα T-6Α.
  • Το πρώτο εκπαιδευτικό κτίριο έχει ολοκληρωθεί και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 αναμένεται να εγκατασταθούν και οι προηγμένοι προσομοιωτές πτήσεως, αλλά και συστήματα ελέγχου και επικοινωνίας εδάφους και αεροσκαφών.
  • Τα δύο πρώτα M346, όπως και όλα τα υπόλοιπα όταν παραληφθούν, θα ενταχθούν στη δύναμη της ιστορικής 363 Μοίρα Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως (363 ΜΑΕ) με κωδικό κλήσεως «Δαναός», στην οποία τώρα επιχειρούν όσα από τα Τ-2 πετούν ακόμα.
  • Τα δύο πρώτα Μ-346 θα χρησιμοποιηθούν αμέσως προκειμένου να αρχίσουν να εκπαιδεύονται στον νέο τύπο αεροσκάφους οι εκπαιδευτές των νέων πιλότων, οι εκπαιδευτές εκπαιδευτών, αλλά και οι δοκιμαστές αέρος, προτού ξεκινήσει η εκπαίδευση των νέων πιλότων με αυτά.
  • Η τρέχουσα σειρά ιπταμένων θα είναι η τελευταία που θα συνεχίσει και θα ολοκληρώσει την Προηγμένη και Επιχειρησιακή εκπαίδευσή της με τα Τ-2, ενώ η επόμενη σειρά των συναδέλφων τους θα είναι η πρώτη που θα εκπαιδευτεί πάνω στο νέο αεροσκάφος.
  • Σημειώνεται ότι το ισραηλινό ΥΠΑΜ ανέθεσε στην Elbit Systems τη διαχείριση δύο ακόμα στόλων εκπαιδευτικών αεροσκαφών της ισραηλινής Αεροπορίας, των Τ-6A και των M-346, ακριβώς δηλαδή των δύο εκ των τριών εκπαιδευτικών αεροσκαφών της Π.Α.

Μιλώντας στη διάρκεια της τελετής ο ΥΕΘΑ Ν.Παναγιωτόπουλος επισήμανε, μεταξύ άλλων ότι «Το νέο Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πτήσεων είναι αποτέλεσμα πολλών προσπαθειών του ελληνικού Κράτους, του ΥΠΕΘΑ, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή λύση για την εκπαίδευση των νέων πιλότων της ελληνικής Π.Α.

Η ισραηλινή πλευρά και “Elbit Systems” προσέφεραν την πάρα πολύ προσαρμοστική και κατανοητή προσέγγιση στον τομέα της πτητικής εκπαίδευσης. Η φιλοδοξία μας είναι ότι το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πτήσεων θα παρέχει βασική, προχωρημένη και λειτουργική πτητική εκπαίδευση σε όλους τους ιπτάμενους και τους ανθυποσμηναγούς για μία περίοδο 22 ετών χρησιμοποιώντας Τ-6 και Μ-346 αεροσκάφη. Το πιο σημαντικό είναι ότι αυτό θα φέρει έσοδα στην ελληνική Π.Α και διεθνές κύρος στο εκπαιδευτικό κέντρο αφού το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πτήσεων αποτελεί όντως την μεγαλύτερη συμφωνία και το πιο στρατηγικό έργο στον τομέα της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ έως σήμερα».

            Από την πλευρά του ο Α/ΓΕΕΘΑ τόνισε μεταξύ άλλων ότι «Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων στην 120ΠΕΑ Καλαμάτας, με την ολοκαίνουργια υποδομή του, τους υπερσύγχρονους προσομοιωτές πτήσης, τον στόλο εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-6A και τα δύο πρώτα από τα 10 εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346,

θα προσφέρει στους πιλότους μας και τους πιλότους των συμμάχων και των φίλων μας θεωρητική και εν πτήσει εκπαίδευση που θα επιτρέψει την ομαλή μετάβασή τους στις πτέρυγες μάχης τους». Και πρόσθεσε ότι «Αυτό το έργο υπογραμμίζει ουσιαστικά την άριστη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας, που μοιράζονται το ίδιο όραμα για ειρήνη, ασφάλεια και σταθερότητα, στην κοινή μας γειτονιά, την Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο. Είναι τέτοια de facto πολυμερή σχέδια συνεργασίας που αναζητούμε, και αυτά είναι τα αμοιβαία οφέλη που θέλουμε να επιτύχουμε όχι μόνο για τους εταίρους μας, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή!»

            Τέλος, ο Α/ΓΕΑ τόνισε μεταξύ άλλων, ότι «Στη νέα εποχή, που η ζήτηση για παροχή υψηλής ποιότητας αεροπορικής εκπαίδευσης αυξάνεται συνεχώς παγκοσμίως, η ίδρυση του Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων θα προσφέρει αναμφίβολα τεράστιες δυνατότητες στην Ελληνική Π.Α, ενισχύοντας τον ρόλο της στη διεθνή στρατιωτική αεροπορία και τοποθετώντας την μεταξύ των ελίτ της στρατιωτικής αεροπορίας. Το νέο εκπαιδευτικό αεροσκάφος που καλωσορίζουμε σήμερα και το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, αποτελούν σημαντικά βήματα εκσυγχρονισμού της αεροπορικής εκπαίδευσης, που αποτελεί τη βάση της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας της Π.Α. Παράλληλα, τα προαναφερθέντα καταδεικνύουν αφενός τη δέσμευσή μας, μέσω του τρίπτυχου «Πρωτοπορία – Καινοτομία – Όραμα», στον εκσυγχρονισμό της Ελληνικής Π.Α σε όλους τους τομείς, και αφετέρου την προώθηση της διεθνούς συνεργασίας, προσφέροντας στην παγκόσμια κοινότητα ευκαιρία για σύγχρονη, αποτελεσματική και ελκυστική αεροπορική εκπαίδευση…»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ