«Το Πέρασμα στην Ινδία» ή αλλιώς η επίσκεψη του Α/ΓΕΑ Αντιπτεράρχου Θ. Μπουρολιά στη χώρα του Γάγγη

 
η επίσκεψη του Α/ΓΕΑ Αντιπτεράρχου Θ. Μπουρολιά στη χώρα του Γάγγη

Ενημερώθηκε: 21/06/23 - 02:10

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Τις ελληνοϊνδικές αμυντικές σχέσεις, ιδίως στον αεροπορικό τομέα (και όχι μόνο) προώθησε η επίσημη επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά στη χώρα του Ινδού και του Γάγγη, των ιερών ποταμών της ινδικής υποηπείρου, το διάστημα από το Σάββατο 10 έως την Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023.

​Επρόκειτο για «ανταποδοτική επίσκεψη», τρόπον τινά, της εντυπωσιακής ινδικής αεροπορικής παρουσίας με τέσσερα μαχητικά Su-30 της 222 Μοίρας της Ινδικής Αεροπορίας και περισσότερα από 100 άτομα προσωπικό στη μεγάλη διακλαδική, διεθνή, άσκηση «Ηνίοχος 2023», που διοργανώνει το ΓΕΕΘΑ υπό το Αρχηγε3ίο Τακτικής Αεροπορίας στην Ανδραβίδα. Και επειδή «στη βράση κολλάει το σίδερο» το ταξίδι «κλείστηκε» σε χρόνο – ρεκόρ και πραγματοποιήθηκε σε λιγότερο από δύο μήνες μετά το πέρας του «Ηνιόχου». 

​Δεν χρειάζεται να υπενθυμίσουμε ότι η Ινδία είναι «παραδοσιακός» εχθρός με το (Μουσουλμανικό) Πακιστάν, που είναι παραδοσιακός σύμμαχος με την Τουρκία, συμμετέχοντας σε ασκήσεις συνεχώς, ενώ και όταν η Τουρκία είχε πρόβλημα με πιλότους της, μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Ερντογάν του Ιουλίου του 2016, Πακιστανοί πιλότοι F-16 πήγαν στην Τουρκία και πετούσαν με τα τουρκικά F-16. Κάποιοι λένε ότι «βγήκαν» και στο Αιγαίο, αλλά κυρίως χρησιμοποιούνταν σε αποστολές εναντίον των Κούρδων και στο μέτωπο της Συρίας, αλλά είναι ενδεικτικό της στενής συμμαχίας και σχέσεως που έχουν Άγκυρα και Καράτσι.

​Επίσης δεν χρειάζεται να υπενθυμίσουμε το θόρυβο που προκλήθηκε στην Τουρκία όταν στη διάρκεια της ασκήσεως «Ηνίοχος 2023» εμφανίστηκαν φωτογραφίες να δείχνουν Ινδούς πιλότους να φέρουν με περηφάνια στο μανίκι της φόρμας τους το πασίγνωστο – ανεπίσημο – patch της 331 Μοίρας Παντός Καιρού «ΘΗΣΕΥΣ», με τα Mirage 2000-5 Mk.2, που έχει εξειδίκευση στη ναυτική κρούση με βλήματα αέρος – επιφανείας Exocet “Mehmetcik Buster” («Καταστροφείς των Μεχμετσίκ», όπως ονομάζονται χαϊδευτικά από τους Τούρκους οι στρατιώτες τους).

​Επομένως, και επειδή στη διπλωματία και στις διακρατικές σχέσεις δεν υπάρχουν φιλίες αλλά αμοιβαία συμφέροντα, είναι προφανές ότι τα συμφέροντα Ελλάδος και Ινδίας συμπίπτουν, για να μην πούμε απολύτως και θεωρηθούμε υπερβολικοί, αλλά «πάρα πολύ»!

​Και δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας – και δεν διαφεύγει – ότι το διάστημα που ο Αρχηγός ΓΕΑ έκανε το δικό του «Πέρασμα στην Ινδία», το ίδιο διάστημα ο Αρχηγός των Ναυτικών Δυνάμεων του Ισραήλ πραγματοποιούσε επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα, μετά από σχετική πρόσκληση του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση ΠΝ, όπου είδε «εθιμοτυπικώς» τόσο τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης Στρατηγό ε.α. Αλκιβιάδη Στεφανή, όσο και τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο. 

​Παραείναι αφελές για να θεωρηθούν όλα αυτά απλές… «συμπτώσεις»!

 ​Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ινδία ο Αρχηγός ΓΕΑ, αφού πραγματοποίησε κατάθεση στεφάνου στο National War Memorial, το αντίστοιχο του δικού μας «Μνημείου Αγνώστου Στρατιώτη», συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αμύνης της Ινδίας Shri Giridhar Aramane και τον Αρχηγό των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας Στρατηγό Anil Chauhan, ενώ ακολούθως τον υποδέχθηκε ο ομόλογός του, Πτέραρχος Vivek Ram Chaudhari. 

Οι Αρχηγοί των δύο Αεροποριών Ελλάδος και Ινδίας συζήτησαν θέματα που αφορούν στην αναβάθμιση της διμερούς αεροπορικής συνεργασίας, τόσο στον επιχειρησιακό όσο και στον εκπαιδευτικό τομέα, καθώς και θέματα που αφορούν στην αμυντική τους συνεργασία. Επίσης ο Πτέραρχος Μπουρολιάς συναντήθηκε και με τον Αρχηγό του Ινδικού Στρατού Στρατηγό Manoj Pande και τον Υπαρχηγό του Ινδικού Ναυτικού Αντιναύαρχο Sanjay Jasjit Singh. Ακόμα συναντήθηκε με τον Πρέσβη της Ελλάδος στο Νέο Δελχί, Δημήτριο Ιωάννου, όπου συζήτησαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, ενώ στη συνέχεια παρακάθισε σε δείπνο παρουσία και του Πρέσβη της Κύπρου Άγη Λοΐζου.

​Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του κατά την παραμονή του στην Ινδία, ο Πτέραρχος Μπουρολιάς μετέβη στην πόλη Bengaluru, στο Software Development Institute της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπου ξεναγήθηκε στους χώρους συντηρήσεως και ερεύνης των μαχητικών αεροσκαφών Su-30 και MiG-29 και παρακολούθησε επίδειξη στον εξομοιωτή του Radar Visual Tower. 

Επίσης περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις αξιολογήσεως σχεδιασμού, στο Κέντρο Δοκιμών αεροσκαφών και συστημάτων της Aeronautical Development Agency, ενώ στη συνέχεια μετέβη στην Aircraft & Systems Testing Establishment, όπου επισκέφθηκε τη Σχολή Δοκιμαστών Πιλότων της Ινδικής Αεροπορίας, καθώς και τις εγκαταστάσεις της εταιρείας αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας της Ινδίας, Hindustan Aeronautics Industry Limited, καθώς και τη Σχολή Εκπαιδεύσεως Αλεξιπτωτιστών, στην Αεροπορική Βάση Agra.

Αυτά λέει το ρεπορτάζ συμφώνως με τη σχετική σημερινή ανακοίνωση του ΓΕΑ, αναφορικώς με τις επισκέψεις του Αρχηγού. 

Όλα αυτά προκαλούν όμως κάποια ερωτήματα.

Πρώτο, πως (και γιατί) ο Αρχηγός ΓΕΑ πραγματοποίησε συναντήσεις και επαφές εκτός με την αντίστοιχη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ινδικού υπουργείου Αμύνης και των Ινδικών Ενόπλων Δυνάμεων, ΚΑΙ με τον Αρχηγό Στρατού και τον Υπαρχηγό Ναυτικού της Ινδίας; Αυτές οι συναντήσεις είναι πολύ πέραν των απλών εθιμοτυπικού χαρακτήρος επισκέψεως ξένων αρχηγών στην φιλοξενούσα τους χώρα. Βλέπε για παράδειγμα τις επαφές του Ισραηλινού Αρχηγού Ναυτικού το ίδιο διάστημα. Το «γιατί» έγιναν είναι σίγουρο ότι θα το μάθουμε το προσεχές διάστημα!

Δεύτερο, ο Έλλην Αρχηγός επισκέφθηκε – βάσει του προγράμματος ασφαλώς  - εγκαταστάσεις εκπαιδεύσεως και συντηρήσεως και όχι κάποια μάχιμη μονάδα της Ινδικής Αεροπορίας, όπως π.χ. Πτέρυγα Μάχης με τα ινδικά Rafale. Γιατί άραγε; Και αυτό εκτιμάται ότι θα το μάθουμε λίαν συντόμως.

Τρίτο, ο Πτέραρχος Μπουρολιάς επισκέφθηκε τη Σχολή Αλεξιπτωτιστών της Ινδίας. Στην Ινδία η δομή και οργάνωση του Ινδικού Στρατού είναι καθαρή «αντιγραφή» του αντίστοιχου Βρετανικού, στον οποίο η επιλογή για το ΠΟΙΟΙ θα γίνουν αλεξιπτωτιστές ανήκει στο Σύνταγμα Αλεξιπτωτιστών, που ανήκει στο Στρατό, αλλά η εκπαίδευση αυτών που τελικά πέρασαν το «ξεσκαρτάρισμα» για να γίνουν αλεξιπτωτιστές, δηλαδή το πως θα χρησιμοποιούν τα αλεξίπτωτα και θα κάνουν το άλμα, ανήκει παραδοσιακών στη Βρετανική Αεροπορία, τη ΡΑΦ. Το ίδιος και στις Ινδικές Ένοπλες Δυνάμεις. Επομένως το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί οι Ινδοί επέλεξαν να του δείξουν τη Σχολή Αλεξιπτωτιστών και όχι κάποια Πτέρυγα Μάχης;

Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά είναι απλές «λεπτομέρειες» ενός πετυχημένου ταξιδιού, που μπορεί να ανοίξει διάπλατα και σε μόνιμη βάση «το Πέρασμα στην Ινδία», που εκτιμάται ως αμοιβαίως (και πολλαπλώς) επωφελές για τη χώρα μας γενικώς και την Πολεμική Αεροπορία ιδιαιτέρως!

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ