Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιτυχής βολή αποδοχής (όπως ονομάζεται) της νέας τορπίλης βαρέως τύπου SeaHake Mod4 του Πολεμικού μας Ναυτικού, ενώ εντός του τρέχοντος έτους 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η παραλαβή όλων των τορπιλλών του προγράμματος, αναβαθμίζοντας έτσι κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Ελληνικού Στόλου!
Οι νέες αυτές υπερσύγχρονες βαρέως τύπου τορπίλλες έχουν αποκτηθεί προκειμένου να εξοπλίσουν τα τέσσερα σύγχρονα υποβρύχια Type-214AIP, καθώς και το αναβαθμισμένο στο ίδιο επίπεδο, παλαιότερο υποβρύχιο «ΩΚΕΑΝΟΣ», που και αυτό έχει αναβαθμιστεί σε επίπεδο “AIP”, συνολικώς πέντε υποβρύχια!
Πιο συγκεκριμένα.
Στις 3 Ιουνίου 2025, πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία, σε επιλεγμένη περιοχή του Μυρτώου πελάγους, η πρώτη δοκιμαστική βολή εκπαιδευτικής τορπίλης βαρέως τύπου SeaHake Mod4 από το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ», τύπου “214AIP”, κλάσεως «Παπανικολής» (onalert.gr/Κ.Σαρικάς). Με τον τρόπο αυτό ένα πολύπαθο εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων βαίνει – επιτέλους – προς το τέλος του.
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αφορά την αγορά 44 τορπιλών βαρέως τύπου SeaHake Mod4 της γερμανικής εταιρείας Atlas Elektronic, έναντι 112 εκατομμυρίων ευρώ, του οποίου η σύμβαση υπογράφτηκε – με μεγάλη καθυστέρηση – το Δεκέμβριο του 2021 και με βάση το αρχικώς συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα οι πρώτες τορπίλες έπρεπε να παραδοθούν το καλοκαίρι του 2023, κάτι όμως που δεν έγινε, καθώς τότε η κατασκευάστρια εταιρεία επικαλέστηκε έκτακτα προβλήματα, που προέκυψαν εξαιτίας της Ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία (Φεβρουάριος του 2022) εξαιτίας των οποίων ζητούσε (και αναγκαστικώς πέτυχε) τότε απανωτές αναβολές των παραδόσεων.
Εκείνες που προορίζονται για τις εκπαιδευτικές βολές είναι πανομοιότυπες με τις τορπίλες μάχης, όμως στη θέση της εκρηκτικής ύλης τοποθετείται ένα κιτ που περιλαμβάνει τα συστήματα τηλεμετρίας.
Ήδη από τον Φεβρουάριο του 2025, έφτασαν στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος οι δύο πρώτες από τις νέες τορπίλλες, καθώς και τα «κιτ» εκπαιδεύσεως, ενώ άρχισε και η εκπαίδευση τόσο των επιχειρησιακών μελών των υποβρυχίων, όσοι και των τεχνικών που θα τις συντηρούν, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Γερμανία.
Τώρα αυτός ο πρώτος κύκλος εκπαιδεύσεως του προσωπικού ολοκληρώθηκε και – ως προελέχθη – στις 3 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε και η πρώτη βολή εκπαιδευτικής τορπίλλης από το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121) εναντίον μη κατονομαζόμενης φρεγάτας του Στόλου.

Ναυτικές πηγές εξηγούσαν στην ιστοσελίδα μας ότι «δεν υπάρχουν εκπαιδευτικές τορπίλλες, αλλά «κιτ» εκπαιδεύσεως, που τοποθετούνται σε κανονικές και πλήρως επιχειρησιακές τορπίλλες, από τις οποίες οι τεχνικοί έχουν αφαιρέσει το τμήμα της εκείνο με την εκρηκτική της γόμωση, και στη θέση του τοποθετούν το «εκπαιδευτικό κιτ», που περιλαμβάνει όργανα και συσκευές τηλεμετρίας κλπ.». Η τορπίλλη τοποθετείται στο υποβρύχιο και στον τορπιλλοβλητικό σωλήνα και ακολουθείται η όλη διαδικασία βολής (οποιασδήποτε) τορπίλλης ώστε να διαπιστωθεί αν το σύστημα δίνει ορθώς την εντολή βολής και την παρακολουθεί κατευθύνοντάς την προς τον στόχο της, από τον οποίο διέρχεται με ασφάλεια ΚΑΤΩ από το πλοίο – «στόχο» και αφού τον περάσει, «αναδύεται» και παραμένει στην επιφάνεια, απ’ όπου στη συνέχεια περισυλλέγεται για να ξαναχρησιμοποιηθεί.
Συμφώνως πάντα με τις ίδιες ναυτικές πηγές προς την ιστοσελίδα μας, το ΠΝ έχει προγραμματίσει να πραγματοποιήσει και αριθμό επιπλέον εκπαιδευτικών βολών, ώστε «να δοκιμαστούν διάφορα επιχειρησιακά σενάρια, που να καλύπτουν όλα τα ήδη ναυτικών επιχειρήσεων», όπως ελέχθη χαρακτηριστικώς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους 2025, συμφώνως με το τελευταίο χρονοδιάγραμμα, και οι 44 τορπίλλες αναμένεται να έχουν παραδοθεί στο ΠΝ και όλα τα υποβρύχια-φορείς αυτών να εξοπλιστούν με έναν πλήρη φόρτο υπερσύγχρονων τορπιλλών, οπότε αλλάζουν κατακόρυφα τα επιχειρησιακά δεδομένα στο Αιγαίο και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι τα υποβρύχια – χρήστες της νέας τορπίλλης του ΠΝ θα διατηρήσουν τη δυνατότητα βολής ΚΑΙ των παλαιότερων τορπιλών, όπως γινόταν ως σήμερα, με το Σύστημα Μάχης να έχει ήδη τροποποιηθεί ώστε να υποστηρίζει ταυτόχρονα και τους δύο τύπους.
Τορπίλλη SeaHake Mod4
Επιπλέον των στοιχείων της συμβάσεως της νέας τορπίλλης που έχουν ήδη αναφερθεί η SeaHake Μod4, της γερμανικής Atlas Elektronik, αποτελεί τηλεκατευθυνόμενη τορπίλη με τη χρήση καλωδίου οπτικής ίνας και καθοδηγείται είτε χειροκίνητα είτε σε λειτουργία πλήρους αυτονομίας. Η βασική έκδοση της τορπίλλης έχει μήκος 6,22 μέτρα, βάρος 1.530 κιλά, διάμετρο 533 χιλιοστά, με εμβέλεια που υπερβαίνει τα 50 χλμ από το σημείο βολής της από το υποβρύχιο-φορέα, ενώ μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως 50 κόμβους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευάστρια γερμανική εταιρεία έχει αναπτύξει και μια αναβαθμισμένη έκδοση της, την SeaHake Mod 4ER (=Extended Range), με μήκος 6,6 μέτρα και βεληνεκές άνω των 140 χλμ, η οποία κατευθύνεται πέρα από το μήκος του καλωδίου οπτικών ινών με την χρήση συστήματος επικοινωνίας που περιλαμβάνει κεραία πλοηγήσεως GPS και δορυφορικής επικοινωνίας.
Το Υ/Β «ΠΙΠΙΝΟΣ», που εκτέλεσε την επιτυχή βολή της νέας τορπίλλης, αποτελεί το δεύτερο κατά σειρά υποβρύχιο Υ/Β στην ιστορία του Ελληνικού Ναυτικού με αυτό το όνομα και ταυτοχρόνως είναι και το δεύτερο υποβρύχιο Type-214AIP, κλάσεως «Ππαπανικολής», αλλά το πρώτο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, στα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αρχιμήδης». Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 14 Απριλίου 2014, καθελκύστηκε στις 2 Οκτωβρίου 2014 και η ύψωση της Ελληνικής Σημαίας πραγματοποιήθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2014, οπότε και εντάχθηκε επισήμως στη δύναμη του Ελληνικού Στόλου.