Ιράν: Η Τεχεράνη εξετάζει σοβαρά το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ

 
ΣΤΕΝΑ ΟΡΜΟΥΖ

Ενημερώθηκε: 14/06/25 - 15:24

Το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ εξετάζεται σοβαρά από το Ιράν, σύμφωνα με αναφορά του IRINN, η οποία επικαλείται δηλώσεις του Εσμάιλ Κοσαρί, μέλους της επιτροπής εθνικής ασφάλειας του ιρανικού κοινοβουλίου.

Τα Στενά του Ορμούζ, τα οποία βρίσκονται μεταξύ Ομάν και Ιράν, αποτελούν τη σημαντικότερη πύλη μεταφοράς πετρελαίου στον κόσμο, απ’ όπου διέρχεται σχεδόν το ένα τρίτο των παγκόσμιων θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου, περίπου 20 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Το Ιράν έχει απειλήσει στο παρελθόν να κλείσει τα Στενά — πιο πρόσφατα το 2018, με φόντο την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη συμφωνία για τα πυρηνικά. Είχε προηγηθεί ανάλογη ρητορική το 2011-2012. Όμως ποτέ δεν υλοποίησε αυτή την απειλή.

Γιατί; Διότι, όπως εξηγεί στο CNBC ο αναλυτής Anas Alhajji, «οι φίλοι του Ιράν θα υποφέρουν. Και ίσως περισσότερο από τους εχθρούς του».

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος πελάτης του ιρανικού πετρελαίου, εισάγει περίπου το 75% των εξαγωγών του. Μια διακοπή στον διάδρομο αυτό δεν θα πλήξει μόνο τη Δύση, αλλά και την ίδια την Τεχεράνη.

Η Ellen Wald, συνιδρύτρια της Washington Ivy Advisors, είναι ακόμη πιο ξεκάθαρη: «Δεν υπάρχει μόνο κέρδος για το Ιράν στο να κλείσει τα Στενά, αλλά και ζημιά. Γιατί οι εμπορικές ροές του ίδιου του Ιράν εξαρτώνται από αυτά». Παράλληλα, τονίζει πως η ύπαρξη εναλλακτικών διαύλων από τα ΗΑΕ και το Ομάν κάνει τον πλήρη αποκλεισμό πρακτικά αδύνατο.

Οι επισημάνσεις αυτές, ωστόσο, στηρίζονται στην υπόθεση ότι η Τεχεράνη και ο ανώτατος ηγέτης της Αλί Χαμενεΐ θα δράσουν…ορθολογικά. Η ίδια υπόθεση έκανε πολλούς αναλυτές να οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι ο Νετανιάχου δεν θα επιχειρήσει ποτέ πλήγμα σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις χωρίς την άμεση στήριξη των ΗΠΑ.

Επιπλέον υπάρχει και ένα πραγματικό ρίσκο, όπως επισημαίνει η Helima Croft της RBC Capital Markets, που δεν είναι άλλο από τις επιλεκτικές επιθέσεις σε πετρελαιοφόρα, παρεμβολές στη ναυσιπλοΐα και τοποθέτηση ναρκών. Σε τέτοια σενάρια, οι αγορές αντιδρούν με έντονη νευρικότητα και έντονο risk premium.

Ήδη, κορυφαίοι ναυλομεσίτες και εταιρείες όπως η Frontline γίνονται πιο διστακτικοί ως προς τη δρομολόγηση πλοίων στον Περσικό Κόλπο. Όπως δήλωσε στο Bloomberg o CEO της Frontline, Lars Barstad, η εταιρεία τηρεί «εξαιρετικά επιφυλακτική στάση» μετά τις ισραηλινές επιθέσεις.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ