Ν.Δένδιας : Εξηγήσεις και παραδείγματα στη Βουλής για το Σχέδιο Νόμου για την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων

 
νικος δενδιας

Πηγή Φωτογραφίας: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 28/07/25 - 21:36

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Εξηγήσεις και παραδείγματα παρέσχε στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σχέδιο Νόμου για την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νίκος Δένδιας κατά τη σχετική ομιλία του, παρουσία και του ΥΦΕΘΑ κ. Θανάση Δαβάκη.

 Ανά θεματική ενότητα ελέχθησαν – μεταξύ άλλων – τα εξής:         

Για την ενοποίηση των τριών Ταμείων

            «…Στο βασικό Ταμείο εκ των τριών, το ΤΕΘΑ, τα δύο τελευταία χρόνια που είμαι Υπουργός τα έσοδα ανήλθαν τον Ιούλιο του 2025 σε 8.674.000 ευρώ το έτος. Το προηγούμενο ήταν 6.093.000. Θέλετε να πάμε λίγο στο παρελθόν τώρα για να τα δείτε; Το 2022 ήταν 4,8 εκατομμύρια, το 2021 ήταν 4,7 εκατομμύρια, το 2020 ήταν 4,4 εκατομμύρια, το 2019 ήταν 4,2 εκατομμύρια, το 2018 ήταν 3,6 εκατομμύρια, το 2017 ήταν 3,1 εκατομμύρια, το 2016 ήταν 2,8 εκατομμύρια, το 2015 ήταν 1,4 εκατομμύριο, το 2014 ήταν 0,85 εκατομμύριο, το 2013 ήταν 0,9 εκατομμύριο, το 2012 ήταν 2,95 εκατομμύρια, το 2011 ήταν 2,7 εκατομμύρια. Έχει καμιά σύγκριση το 8,6 εκατ. ευρώ με οποιοδήποτε αριθμό από αυτούς που σας διάβασα; Και θεωρεί οποιοσδήποτε εξ υμών ότι θα πρέπει να συνυπογράψουμε το προηγούμενο μοντέλο ως επιτυχές;

Ο μέσος όρος των άλλων δύο Ταμείων, για να μην τρελάνω την αίθουσα στους προϋπολογισμούς, ήταν για μεν το Ταμείο Εθνικού Στόλου 700.000 ευρώ, για δε το Ταμείο της Αεροπορίας 150.000 ευρώ.

Αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα μου προτείνετε να διατηρήσω, να συνυπογράψω και να συμβιβαστώ, με αυτά; Και αυτά θεωρείτε ότι θα λύσουν προβλήματα της Εθνικής Άμυνας; Ακούστηκε εδώ «απόκτηση φρεγατών», «απόκτηση πλοίων». Αυτό μου λέτε;…»

 Για το στεγαστικό πρόγραμμα των ΕΔ

            «…Και σας είπα, μέχρι το 2026 θα έχουμε κατασκευάσει 1.059 ακίνητα, όταν τα προηγούμενα 20 χρόνια έχουν κατασκευαστεί επτακόσια και κάτι. Οι αριθμοί είναι εκεί. Και τα 20 προηγούμενα χρόνια που κατασκευάστηκαν μόνο 700 ακίνητα για τις Ένοπλες Δυνάμεις, κυβέρνησαν πάλι όλα τα Κόμματα τα οποία τώρα μου ασκούν κριτική… Και ένα κομμάτι αυτής της ενίσχυσης είναι το Στεγαστικό. Το Στεγαστικό για να ολοκληρωθεί θέλει πάρα πολλά εκατομμύρια. Πρέπει να κατασκευαστούν πέραν των 1.059 κατοικιών, τουλάχιστον άλλες 3.000 κατοικίες όπως είναι ο προγραμματισμός μέχρι το 2030. Δηλαδή να περάσουμε τις 4.000 κατοικίες. Και χρειάζονται πόροι. Και αναζητούνται οι πόροι διά αυτής της απόπειρας αξιοποίησης της μη επιχειρησιακά αναγκαίας περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.»

 Παραδείγματα προς…αποφυγή

            «…Το ΤΕΘΑ σήμερα, δεν ξέρω αν ξέρετε πού στεγάζεται, αλλά μπορώ να σας το πω εγώ. Στεγάζεται στην Πλάκα σε ένα ωραιότατο νεοκλασικό, Θαλή και Πιττακού 2.400 τετραγωνικών μέτρων. Εκεί επέλεξε να στεγαστεί. Το 2.400 τ.μ. νεοκλασικό μέγαρο το οποίο εμείς εκτιμάμε ότι μπορεί να μισθωθεί κατ’ ελάχιστον ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο, στεγάζει 29 άτομα του ΤΕΘΑ. 29 άτομα για 2.400 τετραγωνικά! Αυτή είναι η διαχείριση την οποία υπερασπίζεστε. Κι επίσης φιλοξενεί άλλα 20 άτομα της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού. Δηλαδή, ο καθένας υπάλληλος εκεί, έχει γύρω στα 60-70 τετραγωνικά στη διάθεσή του, σε μια από τις ακριβότερες περιοχές της Αθήνας και μου λέτε να συνυπογράψω αυτή τη διαχείριση, διότι αυτή ήταν εις όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και η προσπάθεια που κάνουμε σήμερα είναι εις βλάβην των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους!

            Το Ταμείο Εθνικού Στόλου, Φειδίου 10, έχει 700 τετραγωνικά για 10 άτομα, 70 τετραγωνικά το άτομο. Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω. Το Ταμείο Αεροπορίας είναι πιο σεμνό, έχει 400 τετραγωνικά μέτρα στην οδό Σούτσου 40, αυτό είναι κοντά στους Αμπελόκηπους για όσους δεν το ξέρουν. Για 400 τετραγωνικά μέτρα οκτώ άτομα, 50 τετραγωνικά το άτομο! Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω.

Πόσοι από σας έχουν πάει στις εγκαταστάσεις της 1ης Στρατιάς που καταργείται; Την πισίνα την έχετε δει; Είναι κι αυτή η πισίνα ιδιοκτησία του ΤΕΘΑ. Μήπως ξέρετε το μέγεθός της όσοι την έχετε δει; Η πισίνα αυτή είναι 49,5 μέτρα. 49,5. Θέλετε να υποθέσετε γιατί δεν είναι 50; Γιατί αν ήταν 50 θα έπρεπε να διατίθεται για αθλητικές εκδηλώσεις, γιατί θα ήταν ολυμπιακών διαστάσεων. Αυτήν την πραγματικότητα θέλετε να συνυπογράψουμε και να συνεχίσουμε όπως πάμε; Αυτή τη διαφάνεια, αυτόν τον απολογισμό;

Τη γωνία Αμερικής και Ακαδημίας την ξέρετε όλοι, είναι δίπλα μας εδώ, στα 300 μέτρα. Εκεί υπάρχει μια ολόκληρη πολυκατοικία. Η πολυκατοικία αυτή επίσης ανήκε στο ΤΕΘΑ. Ξέρετε για τι εχρησιμοποιείτο μέχρι προ ολίγων μηνών; Ως κατοικία εκάστοτε διαμένοντος ενός Ανώτατου Αξιωματικού. Ενός, στο ρετιρέ, ένας. Μισθώθηκε 800.000  χιλιάδες ευρώ το έτος το κτίριο. Μας κόστιζε η κατοικία ενός ανωτάτου 800 τόσες χιλιάδες το χρόνο. Αυτή την πραγματικότητα μου λέτε να μην αλλάξω; Έλεος! Αυτή ήταν η διαφάνεια; Και αυτό που προτείνουμε εμείς είναι η αδιαφάνεια; Και άκουσα όλους αυτούς τους «φιλιππικούς» σήμερα.»

Για τις Στρατιωτικές Σχολές

            «…Είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε. Πολλοί από εσάς αναφέρθηκαν και ορθά στις Στρατιωτικές Σχολές. Ξέρω πολύ καλά το πρόβλημα και συνυπογράφω το πρόβλημα. Υπήρχε βεβαίως, διέλαθε της προσοχής ίσως, μια βελτίωση. Η Σχολή Ευελπίδων που τη χρησιμοποιήσατε όλοι ως παράδειγμα, φέτος μπήκαν 34 περισσότεροι από πέρυσι. Είμαστε ικανοποιημένοι; Όχι. Για να μπορέσουμε να στελεχώσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις, τις οποίες φιλοδοξεί να δημιουργήσει η «Ατζέντα 2030», χρειαζόμαστε όχι μόνο επαρκή αριθμό, χρειαζόμαστε τους καλύτερους. Και μαχόμαστε να δημιουργήσουμε αυτή την πραγματικότητα για αυτούς τους καλύτερους μέσα στο στενό δημοσιονομικό πλαίσιο το οποίο έχουμε.

Και για αυτό προσπαθώ από εξοικονομήσεις να βελτιώσω τις οικονομικές απολαβές. Και θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι είμαι πολύ υπερήφανος για αυτό, διότι δεν είναι το σύνηθες υπόδειγμα του ελληνικού Δημοσίου. Το σύνηθες υπόδειγμα του ελληνικού Δημοσίου είναι ο καθένας να πηγαίνει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και να ζητάει επιπλέον πόρους.

Εμείς καταφέραμε και το μισθολογικό σε πολύ μεγάλο βαθμό να το βελτιώσουμε με δικές μας εξοικονομήσεις, και τα 100 ευρώ, και τα 50 ευρώ, στους στρατεύσιμους, επίσης από δικές μας εξοικονομήσεις.

Και θα συνεχίσω γιατί πρέπει να αυξηθούν εκ νέου οι μισθού των στελεχών. Ανεξαρτήτως αν μπορούν να βρεθούν αυτοί οι πόροι εκτός του Υπουργείου. Αλλά σας ζητώ αυτό να το προσυπογράψετε και να το ενισχύσετε…» 

Για την περίπτωση του “Attica”, του ενοικίου του και το Μετοχικό Ταμείο Στρατού

            «…Και ξέρετε καλά ότι οιοσδήποτε επιχειρεί πολλές φορές να εκμεταλλευθεί την περιουσία των Ενόπλων Δυνάμεων. Την ιστορία με το “Attica”, που είναι μια ιστορία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, τη γνωρίζετε; Χρειάστηκε να επανέλθω στη δικηγορική μου ιδιότητα και να ελέγχω προτάσεις για να αυξηθεί το μίσθωμα, διότι η Τράπεζα Πειραιώς και το λέω δημοσίως - γιατί ξεκινάμε και επαναδιαπραγμάτευση με την Τράπεζα Πειραιώς εάν οι διατάξεις το επιτρέπουν - κατά απαράδεκτο τρόπο διεκδικούσε να παραμείνει το μίσθωμα του “Attica”, του μεγαλύτερου καταστήματος της χώρας, στο επίπεδο της κρίσης, όπου πάλι με δικαστική απόφαση το είχε μειώσει μέσω θυγατρικής της εταιρείας. Και διπλασιάσαμε αυτό το μίσθωμα.

Για το SAFE και τη συμμετοχή της Ελλάδος σε αυτό   

            «Τι δεν είναι σαφές απ’ ό,τι έχω πει για το SAFE μέχρι τώρα; Να ξεκινήσουμε καταρχήν, ότι στοιχείο της χώρας είναι η οικονομία της; Να ξεκινήσουμε από το βασικό ότι έχουμε δει τι σημαίνει να υπερβαίνουμε τα δημοσιονομικά μας όρια; Δεν υπέστη αρκετά η ελληνική κοινωνία αυτά τα εννέα χρόνια της κρίσης; Δεν υποφέραμε αρκετά; Όταν σας είπα από την αρχή ότι εγώ δεν έχω την παραμικρή πρόθεση να υπερβώ το δημοσιονομικό χώρο που μου έχει δώσει το Υπουργείο Οικονομικών, είπα κάτι το οποίο δεν συνυπογράφετε;  Θα προτιμούσατε να ακολουθήσω και εγώ τη λογική των 800 εξοπλιστικών προγραμμάτων και των 55 δισεκατομμυρίων ευρώ δημοσιονομικού ανοίγματος στην τετραετία; Αυτό θα ήταν το σωστό να γίνει; Ρωτήστε τον προκάτοχό μου, τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, τι τεράστιες προσπάθειες έκανε για να μπορέσει να μαζέψει αυτό το τεράστιο κενό.

Και καταφέραμε και καταθέσαμε για πρώτη φορά 20ετές Εξοπλιστικό εντός δημοσιονομικού πλαισίου. Όχι, δεν επρόκειτο να βγω από αυτό το δημοσιονομικό πλαίσιο εάν δεν μου έδινε περισσότερο δημοσιονομικό χώρο το Υπουργείο Οικονομικών. Και βεβαίως θα καταθέσουμε αύριο δήλωση συμμετοχής στο SAFE με το 1,2 δισεκατομμύριο ευρώ δημοσιονομικό χώρο που μου έδωσε μετά από διαπραγμάτευση το Υπουργείο Οικονομικών. Αλλιώς δεν θα κατέθετα δήλωση στο SAFE. Καθαρές κουβέντες, το είχα πει ευθύς εξαρχής και στον Πρωθυπουργό και το γνώριζε. Η χώρα δεν επιτρέπεται να βρεθεί ξανά εκεί που ήταν παλιά. (Σημ.Συντ.: Η υπογράμμιση δική μας). Και ο Πρωθυπουργός το συνυπέγραψε αυτό. Όπως το συνυπέγραψε και το Υπουργείο Οικονομικών…»

            Και πρόσθεσε ο κ. Δένδιας για το ίδιο θέμα του SAFE: «…Επέλεξε η Κυβέρνηση τη συμμετοχή στο SAFE. Και μας έδωσε σε κατάλογο το Υπουργείο Οικονομικών, μικρό γιατί συνολικά είναι 1,2 δισεκατομμύριο το σύνολό του, περαιτέρω δημοσιονομικό περιθώριο. Σε αυτό το επιπλέον δημοσιονομικό περιθώριο θα φέρουμε εμπροσθοβαρώς οπλικά συστήματα τα οποία είναι ήδη στο Μακροπρόθεσμο Εξοπλιστικό. Δεν πρόκειται να βάλουμε κάτι καινούργιο εδώ. (Σημ.Συντ.: Η υπογράμμιση δική μας). Και θα ζητήσουμε στη σχετική σελίδα που έχει αναρτήσει συμμετοχή και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Τι σε αυτό συνιστά αλλαγή θέσης, διγλωσσία, ή κάτι άλλο;…»

Για το θέμα του «μπλοκαρίσματος» ή μη της Τουρκίας στο SAFE

            «…Το SAFE είναι ένας πολύπλοκος κανονισμός. Όπως ξέρετε, οι γραφειοκράτες των Βρυξελών διατυπώνουν τα πράγματα με έναν τρόπο που θέλουν προσεκτική ανάγνωση. Το SAFE, επίσης, είναι ένας κανονισμός, για την έγκριση του οποίου απαιτείτο η επαρκούσα, αν θέλετε, πλειοψηφία. Δεν ήταν κανονισμός ο οποίος απαιτούσε ομοφωνία. Άρα η Ελλάδα, οποιαδήποτε ελληνική Κυβέρνηση, δεν μπορούσε να το μπλοκάρει. Οι χώρες οι οποίες τοποθετήθηκαν επικριτικά απέναντι αρχικής μορφής του SAFE, ήταν η Ελλάδα, η Γαλλία, η Κύπρος, η Κροατία και η Σλοβενία. Οι χώρες αυτές δεν έχουν blocking minority, δεν υπερβαίνουν το 35%. Άρα, η Ελλάδα μπορούσε μόνο να διαπραγματευθεί, δεν μπορούσε να αποκλείσει. Άρα, η οποιαδήποτε εδώ ξιφούλκηση περί μη υπεράσπισης του εθνικού συμφέροντος, δεν έχει καμιά έννοια. Το ερώτημα λοιπόν ήταν επ΄ αυτού του δεδομένου τι μπορούσε να κάνει η χώρα; Ο κανονισμός SAFE έχει δύο διαφορετικές κατηγορίες. Τη συμμετοχή σε εξοπλιστικό πρόγραμμα με ποσοστό 35% και τη συμμετοχή με 100%. Στο 35% δεν υφίσταται ζήτημα. Πάμε στο 100%. Στο 100%, μετά από ρητή απαίτηση μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας, εμποδίστηκε να υπάρχει ρητή αναφορά στον κανονισμό περί ανάγκης ομοφωνίας για τη συμμετοχή τρίτων χωρών. Δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν είχε blocking minority στο Συμβούλιο, δεν μπορούσε να το σταματήσει. Υπήρξε μια συμβιβαστική λύση. Η Επιτροπή δήλωσε προφορικά και η δήλωσή της κατεγράφη στα πρακτικά, δεν περιλαμβάνεται στο κείμενο του κανονισμού, ότι οτιδήποτε φέρει, θα το φέρει με διατάξεις που παραπέμπουν σε ομοφωνία. Αυτή είναι, κ. Μάντζιο, η προφορική δήλωση της Επιτροπής, που έχει καταχωριστεί στα πρακτικά.

Με ρωτάτε αν θα ήθελα κάτι περισσότερο; Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο. Δεν το διαπραγματεύτηκα εγώ, δεν είναι οι Υπουργοί Άμυνας που το διαπραγματεύονται. Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο, όπως θα θέλατε κι εσείς κάτι περισσότερο, όπως θα θέλαμε όλοι εδώ κάτι περισσότερο.  Μπορούσαμε να πετύχουμε κάτι περισσότερο; Τη στιγμή που δεν υπήρχε δυνατότητα αρνησικυρίας και εφόσον δεν υπήρχε blocking minority, πώς θα γινόταν αυτό; Μπορώ δε, σε απόρρητη συζήτηση, να σας δώσω πολύ περισσότερες λεπτομέρειες για όλα αυτά. Αλλά δεν νομίζω ότι το SAFE είναι το προνομιακό πεδίο άσκησης αντιπολίτευσης κατά της Κυβέρνησης. Εγώ ούτε πρόκειται να θριαμβολογήσω για το SAFE ούτε να κινδυνολογήσω…»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ